Vårrustning 2011 på min -88
Postat: mån mar 28, 2011 07:06
Dags att plocka ut min lilla röda pärla för 2011 med Norgeresa och allt.
Eftersom jag ville vara extra snäll så fixade jag varmgarage i vinter och mc var till och med putsad och polerad INNAN den stäldes in. Skolboksexempel eller hur?
Nåja, detta hände.
Tre veckor sedan. Tog fram mc och provade att starta upp direkt och kontaterade att batteri var urladdat. Tog fram bil och startkablar. Mc drog runt bra men ville inte starta. Misstänkte att den blivit sur och allt det vanliga ni vet när den inte startar. Plötsligt dog allt. Van av historik med min bränslepump kontrollerade jag säkringarna. Jodå, bränslepumpssäkringen (jag kallar den för det) hade gått. För att kolla att det inte var min diod-mod på bränslepumpen som spökade tog jag loss sidopanel för att titta. Bränslepumpen RYKER!
Det var då jag konstaterade att mekaniken i pumpen hade "nypt". Jag ruckade loss och vips så startade mc.
I lördags. Jag tog ut ur varmgarage och startade upp med bil utan problem. Mc gick i ca 35 minuter med körning och tomgång så att den blev riktigt varm (fläkt startade etc). Jag tog ut batteri för laddning över natten.
I söndags. Jag monterade batteri med föga resultat. Startmotorrelä bara "fladdrade". Jag kopplade in bil igen och den startade. Varmkörning ca 20 minuter. Då kopplade jag ur bil, stängde mc och provade om jag kunde starta med varm motor. Startrelä fladdrade igen. Jag kopplade in bil igen. Relä fladdrade i 5 sekunder sen dog allt....
Här står jag. Inte en enda lampa lyser på hojen. Alla säkringar är hela. I min felsökning märker jag att den stora anslutningen på start-reläet (där 30A säkring sitter) inte vill komma loss. Bändande och med våld fick jag av den. Till min fasa ser jag en kombo av oxidation och överhettning. Jag skrapar och rensar bort allt och kopplar tillbaka. Stendöd. Inget lyser.
Teori:Kombinationsfel. Bränslepumpen blev skadad i sin spole när den blev överhettad. Spolen kan ha avbrott. (kortis i spolen borde ha löst säkringen). Detta avbrott skedde samtidigd som anslutningen till startmotorreläet blev för jäkla dålig i sin "rost" att "fladdret" förstörde reläet.
Åtgärd: Tack vare Gssons hjälp har jag beställt en ny pump. Men var hittar jag ett nytt rellä och kanske ännu svårare: Var hittar jag ett nytt eller beg kontaktdon till reläet? Batteriet kan jag byta ut vilket fall som helt till Biltema batteri, men jag tror inte batteriet är i fokus här.
Frågeställning: Hur kan mc bli helt "elektriskt död" utan att säkringarna gått? Detta även om jag kopplar in ur mc batteri och kopplar in ett bilbatteri.
Jag som skulle vara så snäll mot mc...så blir det bara fel..
Eftersom jag ville vara extra snäll så fixade jag varmgarage i vinter och mc var till och med putsad och polerad INNAN den stäldes in. Skolboksexempel eller hur?
Nåja, detta hände.
Tre veckor sedan. Tog fram mc och provade att starta upp direkt och kontaterade att batteri var urladdat. Tog fram bil och startkablar. Mc drog runt bra men ville inte starta. Misstänkte att den blivit sur och allt det vanliga ni vet när den inte startar. Plötsligt dog allt. Van av historik med min bränslepump kontrollerade jag säkringarna. Jodå, bränslepumpssäkringen (jag kallar den för det) hade gått. För att kolla att det inte var min diod-mod på bränslepumpen som spökade tog jag loss sidopanel för att titta. Bränslepumpen RYKER!
Det var då jag konstaterade att mekaniken i pumpen hade "nypt". Jag ruckade loss och vips så startade mc.
I lördags. Jag tog ut ur varmgarage och startade upp med bil utan problem. Mc gick i ca 35 minuter med körning och tomgång så att den blev riktigt varm (fläkt startade etc). Jag tog ut batteri för laddning över natten.
I söndags. Jag monterade batteri med föga resultat. Startmotorrelä bara "fladdrade". Jag kopplade in bil igen och den startade. Varmkörning ca 20 minuter. Då kopplade jag ur bil, stängde mc och provade om jag kunde starta med varm motor. Startrelä fladdrade igen. Jag kopplade in bil igen. Relä fladdrade i 5 sekunder sen dog allt....
Här står jag. Inte en enda lampa lyser på hojen. Alla säkringar är hela. I min felsökning märker jag att den stora anslutningen på start-reläet (där 30A säkring sitter) inte vill komma loss. Bändande och med våld fick jag av den. Till min fasa ser jag en kombo av oxidation och överhettning. Jag skrapar och rensar bort allt och kopplar tillbaka. Stendöd. Inget lyser.
Teori:Kombinationsfel. Bränslepumpen blev skadad i sin spole när den blev överhettad. Spolen kan ha avbrott. (kortis i spolen borde ha löst säkringen). Detta avbrott skedde samtidigd som anslutningen till startmotorreläet blev för jäkla dålig i sin "rost" att "fladdret" förstörde reläet.
Åtgärd: Tack vare Gssons hjälp har jag beställt en ny pump. Men var hittar jag ett nytt rellä och kanske ännu svårare: Var hittar jag ett nytt eller beg kontaktdon till reläet? Batteriet kan jag byta ut vilket fall som helt till Biltema batteri, men jag tror inte batteriet är i fokus här.
Frågeställning: Hur kan mc bli helt "elektriskt död" utan att säkringarna gått? Detta även om jag kopplar in ur mc batteri och kopplar in ett bilbatteri.
Jag som skulle vara så snäll mot mc...så blir det bara fel..
