Sida 1 av 1

Är den sur eller vad?

Postat: tis mar 15, 2011 19:28
av Sollén
Jag har ett litet problem med min cykel.

Den står i garage nu.
Jag startade den först men stängde av den ganska fort för det luktade så mycket.
Sen höll jag på att demontera kåporna för att titta lite 8)
och sen skulle jag starta den igen, men lyckades väl ha för mycket choke eller nå så den gick surt (hördes det som if)
sen dog den.
Efter det vill den inte starta. provade lite till med gav upp.. väntade kanske 15 min för att prova senare men den startade inte då heller.

Är den sur eller vad är det som kan ha hänt?
Och vad ska ja göra?

Tack på förhand :D

Re: Är den sur eller vad?

Postat: tis mar 15, 2011 20:06
av Tyrannosaurus
Sollén skrev:Jag har ett litet problem med min cykel.

Den står i garage nu.
Jag startade den först men stängde av den ganska fort för det luktade så mycket.
Sen höll jag på att demontera kåporna för att titta lite 8)
och sen skulle jag starta den igen, men lyckades väl ha för mycket choke eller nå så den gick surt (hördes det som if)
sen dog den.
Efter det vill den inte starta. provade lite till med gav upp.. väntade kanske 15 min för att prova senare men den startade inte då heller.

Är den sur eller vad är det som kan ha hänt?
Och vad ska ja göra?

Tack på förhand :D
Låter mest som om det kan ha varit något (en slang eller nåt) som sprack eller hoppade av. Kolla så allt sitter som det ska, du kanske råkade lossa något när du var under kåporna.

Re: Är den sur eller vad?

Postat: tis mar 15, 2011 20:38
av Sollén
Låter mest som om det kan ha varit något (en slang eller nåt) som sprack eller hoppade av. Kolla så allt sitter som det ska, du kanske råkade lossa något när du var under kåporna.[/quote]


Okej, men den blir inte lätt sur då?
Den luktade ganska mycket bensin efter alla försök till start.
såg inga slangar då jag tog bort kåporna, menmen

BTW, det är en vfr 800- 98 :P

Re: Är den sur eller vad?

Postat: tis mar 15, 2011 22:32
av Tyrannosaurus
Sollén skrev:Okej, men den blir inte lätt sur då?
Den luktade ganska mycket bensin efter alla försök till start.
såg inga slangar då jag tog bort kåporna, menmen

BTW, det är en vfr 800- 98 :P
Moderna hojar blir sällan sura om man inte har lagt omkull dom och då brukar det vara lätt ordnat genom att hålla full gas vid startförsök.

Att en hoj med sprut luktar bensin tyder på något skumt eller att något har lossnat, spruckit eller liknande så det paltar soppa åt nåt håll som det inte ska.

Re: Är den sur eller vad?

Postat: ons mar 16, 2011 00:13
av Sollén
Tyrannosaurus skrev:
Sollén skrev:Okej, men den blir inte lätt sur då?
Den luktade ganska mycket bensin efter alla försök till start.
såg inga slangar då jag tog bort kåporna, menmen

BTW, det är en vfr 800- 98 :P
Moderna hojar blir sällan sura om man inte har lagt omkull dom och då brukar det vara lätt ordnat genom att hålla full gas vid startförsök.

Att en hoj med sprut luktar bensin tyder på något skumt eller att något har lossnat, spruckit eller liknande så det paltar soppa åt nåt håll som det inte ska.
Nu funkar det igen. :D
Fick lov att ta bort stiften och rengöra dom..
dom var genomblöta.
Så det var nog jag som klantat mig med choken.

Re: Är den sur eller vad?

Postat: ons mar 16, 2011 01:05
av Tyrannosaurus
Sollén skrev:Nu funkar det igen. :D
Fick lov att ta bort stiften och rengöra dom..
dom var genomblöta.
Så det var nog jag som klantat mig med choken.
Gratulerar, men skumt ändå eftersom 800FI vad jag vet inte har någon choke utan bara en tomgångshöjare. Låter som om det måste ha blivit någon glitch i kallstartsfunktionen. Hoppas det inte händer igen.
Eller så kanske det är så att kallstarten öser på så mycket soppa så när du stängde av den snabbt och sen startade igen så fick den för mycket.

Re: Är den sur eller vad?

Postat: ons mar 16, 2011 08:51
av adrian_vg
Sollén skrev:Nu funkar det igen. :D
Fick lov att ta bort stiften och rengöra dom..
dom var genomblöta.
Så det var nog jag som klantat mig med choken.
En VFR800 98-99 har ingen choke, bara en tomgångshöjare som styrs via en spak på vänster styrhalva.

Känner du till proceduren för att lufta en VFR med insprutning? Här är den iaf, lite repetition sas. ;-) Direkt från manualen:

"Motorn kommer inte att starta om gasen är helt öppen, eftersom bränsleinsprutningen då stänger av bränsletillförseln."

"Om motorn inte startar efter flera försök, kan den ha fått för mycket bränsle. Detta åtgärdas på följande sätt.

1. Ställ motorns stoppknapp i läge RUN.
2. Öppna gasen helt och låt motorn gå runt i ungefär 5 sekunder på startmotorn.
3. Följ nu normal startprocedur(*).
4. Om motorn startar nu, ge lite gas om tomgången är ojämn. Om motorn inte startar, vänta i 10 sekunder och följ sedan steg 1 till 3 igen."


(*) "Oavsett lufttemperatur, tryck på startknappen utan att röra gasen."

Din årsmodell kan dessutom kräva att man också manuellt höjer tomgången först, innan man försöker med en "normal startprocedur".

Re: Är den sur eller vad?

Postat: ons mar 16, 2011 11:32
av Sollén
Tyrannosaurus skrev:
Sollén skrev:Nu funkar det igen. :D
Fick lov att ta bort stiften och rengöra dom..
dom var genomblöta.
Så det var nog jag som klantat mig med choken.
Gratulerar, men skumt ändå eftersom 800FI vad jag vet inte har någon choke utan bara en tomgångshöjare. Låter som om det måste ha blivit någon glitch i kallstartsfunktionen. Hoppas det inte händer igen.
Eller så kanske det är så att kallstarten öser på så mycket soppa så när du stängde av den snabbt och sen startade igen så fick den för mycket.
Ne man får hoppas att det inte händer igen.
Men min tanke vad som du sa:
"Eller så kanske det är så att kallstarten öser på så mycket soppa så när du stängde av den snabbt och sen startade igen så fick den för mycket"
För den har aldrig varit sådär tidigre. men igår så stängde jag av den ganska fort efter start då med choke på (eller vad det är). och sen skulle jag starta den och då tror jag att jag hade spjället på för mycket för då låt den sur när den gick igång.

Det luktade besin ur avgassystemet. Men jag tror ändå den där spaken vid styret är en choke, som skickar på mer bränsle eller/och stryper luften.

Men efter rengörning, urblåsning, fullgas start och varmkörd motor så var den som normal igen. Gick bra på tomgång och bra gasrespons

Re: Är den sur eller vad?

Postat: ons mar 16, 2011 17:50
av Donner
Sollén skrev:
Det luktade besin ur avgassystemet. Men jag tror ändå den där spaken vid styret är en choke, som skickar på mer bränsle eller/och stryper luften.

Men efter rengörning, urblåsning, fullgas start och varmkörd motor så var den som normal igen. Gick bra på tomgång och bra gasrespons
Den öppnar för mer luft inget annat. Dock styrs ju bränsleblandningen av temperatur så den får säkert lite mer sås när den är kall.
Eftersom det är insprut så finns inte benämningen choke. Min tomgångshöjare är automatisk och fungerar inte för tillfället så jag har forskat lite i ämnet för att hitta felet på min :D