Sida 1 av 1
Hög temp på kylarvattnet?
Postat: fre jan 21, 2011 01:12
av Ringleader
Har en vuffer -99 som jag köpte precis när jag tog kortet förra sommaren.
Nu har jag tyvärr sett en dålig/konstig grej from mitten på juli och framåt så blev kylarvattnet jävligt varmt.
Jag körde hela juni och större delen av juli utan att temperaturen steg över 90 men sen blev något konstigt.
Nästan varje gång jag tar en tur klättrar tempen upp och gärna upp till 115-120, vilket är aldeles för mycket, om jag förstått allt rätt.
Detta ska enligt honda vara kylarvattentempen, men borde inte den koka vid dom temperaturerna?
Sen när jag kört 15-25minuter och stannar en liten stund så kommer tempen stabilisera sig som förut på 85-90... vad kan ha hänt?
Jag ringde honda center, som erbjöd sig att felsöka min hoj... mot 890:-/timman.. som hittat
Åsikter?
hojjen har gått 7200mil och jag har inte en komplett servicebok ifyll.
Jag köpte ny olja samt nytt bakdäck av Honda Upplandsväsby
Re: Hög temp på kylarvattnet?
Postat: fre jan 21, 2011 07:07
av Conseal
Beror kanske delvis på hur/vart du kör när det inträffar .. Är det i stadstrafik dagtid den tiden på året är det inte helt ovanligt.
Får du samma vid landsvägs/motorvaägskörning en sommarmorgon så skulle jag oroa mig lite. isf troligen en termostat som
grott igen. Upp rill 120 grader är inte överhettning enl honda .. (du måste över 120 för det). Kan också vara gammal kylarvätska som itne kyler ordentligt längre. Tillsatserna ska ju förhindra att vattnet blir varmt fort (och fryser såklart).
Re: Hög temp på kylarvattnet?
Postat: fre jan 21, 2011 10:46
av TG
Håller med Conseal, kolla termostaten... kan ha slutat öppna sig tillräckligt...
Re: Hög temp på kylarvattnet?
Postat: fre jan 21, 2011 11:09
av tersan
Börja med att kolla de enkla sakerna: finns tillräckligt med vätska? Är kylaren igensatt utvändigt av insekter eller annat mög? Går fläkten igång?
Angående kokningstempen så är den över 100 grader så länge systemet står under tryck. Bra kylarvätska höjer också gränsen några grader.
Re: Hög temp på kylarvattnet?
Postat: fre jan 21, 2011 11:23
av adrian_vg
tersan skrev:Börja med att kolla de enkla sakerna: finns tillräckligt med vätska? Är kylaren igensatt utvändigt av insekter eller annat mög? Går fläkten igång?
Häpp, bra start där Tersan! En guide för kylvätskebytet finns händelsevis på
http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?f=20&t=3020. ;*) Guiden är för en VFR 94-97, men arbetsmomenten är samma för VFR 98-01.
Ringleader, jag hade lite problem med temperaturen på grönviffern också, allt blev bra efter spolningen och vätskebytet, så kolla det först. Speciellt som du säger att serviceboken inte är helt ifylld. Man kan då misstänka att kylvätskebytet kanske inte har gjorts enl schemat.
Som sagt, börja med att kolla de enkla sakerna först.
Re: Hög temp på kylarvattnet?
Postat: sön jan 23, 2011 08:26
av Göingen
TG skrev:Håller med Conseal, kolla termostaten... kan ha slutat öppna sig tillräckligt...
Att kolla/byta termostaten är ganska jobbig operation. Har gjort det på min och man får riva bort rättså mycket.
Re: Hög temp på kylarvattnet?
Postat: sön jan 23, 2011 09:09
av Pegaso
Om termostaten funkar eller inte märker man ju på kylaren. Om den blir varm så släpper ju termostaten igenom vatten. Dessutom bör temperaturen sjunka ett par grader i samma ögonblick som termostaten öppnar.
Eller?
Re: Hög temp på kylarvattnet?
Postat: sön jan 23, 2011 10:33
av Donner
Pegaso skrev:Om termostaten funkar eller inte märker man ju på kylaren. Om den blir varm så släpper ju termostaten igenom vatten. Dessutom bör temperaturen sjunka ett par grader i samma ögonblick som termostaten öppnar.
Eller?
Termostaten skall öppna vid 80-84 grader och fläkten starta vid 98-102 grader.
Fläkten stannar sen när tempen är nere på 93-97 grader.
Inte säkert att man ser nån temperaturskillnad när termostaten öppnar men kylaren skall ju bli varm.
Fläkt och givare till den sitter på vänster sida. Säkring till fläkten bör kollas först.
Re: Hög temp på kylarvattnet?
Postat: sön jan 23, 2011 11:34
av Pegaso
Donner skrev:
Termostaten skall öppna vid 80-84 grader och fläkten starta vid 98-102 grader.
Fläkten stannar sen när tempen är nere på 93-97 grader.
Inte säkert att man ser nån temperaturskillnad när termostaten öppnar men kylaren skall ju bli varm.
Fläkt och givare till den sitter på vänster sida. Säkring till fläkten bör kollas först.
Vid varmkörningen efter att jag bytt kylarvätska för nån vecka sedan så märktes det tydligt på tempen när termostaten öppnade. Fast då var det ju visserligen några minusgrader ute.
Och såklart måste fläkten funka.