Byte av kylvätska

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
HondaVFR
Medlem
Inlägg: 172
Blev medlem: tor okt 28, 2010 21:31
Ort: Norrland

Byte av kylvätska

#1 Inlägg av HondaVFR »

Har använt sökfunktioen just gällande detta.
Står en hel del.....
Ca 2 års intervaller gäller för byte rekommenderas

Låter ofta tycker jag då de flesta bilar har toppar av aluminium
och en del nyare bilar hela blocket också.
Och ngt byte vartannat år rekommenderas då inte på min
Mercedes med lättmetalltopp
:roll:
Har nog kört minst i tio år med samma kylvätska i min
Merca nu
Senast redigerad av HondaVFR den mån nov 15, 2010 14:18, redigerad totalt 1 gånger.
Honda VFR750F 1989 (RC24) svart
Honda VT1100 C3 1998 (SC39) grön/creme metallic

"Framgång består till 99% av misslyckanden"
( Soichiro Honda )

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3240
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: Byte av kylvätska

#2 Inlägg av tersan »

HondaVFR skrev:Har använt sökfunktioen just gällande detta.
Står en hel del.....
Ca 2 års intervaller gäller för byte rekommenderas

Låter ofta tycker jag då de flesta bilar har toppar av aluminium
och en del nyare bilar hela blocket också.
Och ngt byte vartannat år rekommenderas då inte på min
Mercedes med lättmetalltopp
:roll:
Hur ofta vill du byta då? Du behöver ju inte följa rekommendationen...

Fast bytesintervallen är nog satt mer utifrån kylarvätskans kemiska livslängd än materialet i motorn. 2 år är ganska vedertaget, såvida det inte handlar om moderna long-life-produkter.
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
HondaVFR
Medlem
Inlägg: 172
Blev medlem: tor okt 28, 2010 21:31
Ort: Norrland

#3 Inlägg av HondaVFR »

Nej valet är ju mitt givetvis...... Att byta ofta
är nog ingen nackdel
Bara min tekniska nyfikenhet att veta orsaken till varför en
VFR motor skall byta sin kylvätska oftare än jfrt med en
bilmotor ? :roll:
Honda VFR750F 1989 (RC24) svart
Honda VT1100 C3 1998 (SC39) grön/creme metallic

"Framgång består till 99% av misslyckanden"
( Soichiro Honda )

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3240
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

#4 Inlägg av tersan »

HondaVFR skrev:Nej valet är ju mitt givetvis...... Att byta ofta
är nog ingen nackdel
Bara min tekniska nyfikenhet att veta orsaken till varför en
VFR motor skall byta sin kylvätska oftare än jfrt med en
bilmotor ? :roll:
Är det samma vätska så ska den bytas lika ofta. Mina Alfor ska bytas på vartannat år, t ex.

Din Mercas kylkanaler tror jag inte mår så bra... :wink:
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
HondaVFR
Medlem
Inlägg: 172
Blev medlem: tor okt 28, 2010 21:31
Ort: Norrland

#5 Inlägg av HondaVFR »

Din Mercas kylkanaler tror jag inte mår så bra...
Inga problem med dem........ inget som indikerar på detta i alla fall :wink:
Honda VFR750F 1989 (RC24) svart
Honda VT1100 C3 1998 (SC39) grön/creme metallic

"Framgång består till 99% av misslyckanden"
( Soichiro Honda )

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

#6 Inlägg av blacken »

Främsta orsaken är att dels så är kylvätskemängden liten, hela knoten är i aluminium. Det gör att kyl/smörjvätskan "stressas" mer än i ett motorblock som har större mängd vätska och större kylkanaler. och det är vare sig dyrt eller svårt att göra det på VFR:en.

Användarvisningsbild
Jimmy.S
Medlem
Inlägg: 771
Blev medlem: sön maj 10, 2009 16:27
Ort: Huskvarna

Re: Byte av kylvätska

#7 Inlägg av Jimmy.S »

tersan skrev:
HondaVFR skrev:Har använt sökfunktioen just gällande detta.
Står en hel del.....
Ca 2 års intervaller gäller för byte rekommenderas

Låter ofta tycker jag då de flesta bilar har toppar av aluminium
och en del nyare bilar hela blocket också.
Och ngt byte vartannat år rekommenderas då inte på min
Mercedes med lättmetalltopp
:roll:
Hur ofta vill du byta då? Du behöver ju inte följa rekommendationen...

Fast bytesintervallen är nog satt mer utifrån kylarvätskans kemiska livslängd än materialet i motorn. 2 år är ganska vedertaget, såvida det inte handlar om moderna long-life-produkter.

Helt riktigt, gammal hederlig glykol blir väldigt frätande och aggresiv efter ett par år och kan orsaka stora frätskador i materialen, har sett 2 ALU-toppar som man fått kassera pga detta, därför rekomenderas det byte även i vissa bilmärken som ej använder sig av "longlife" glykol, Även KIA har/hade byte på kylvätskan i sitt serviceschema

Användarvisningsbild
HondaVFR
Medlem
Inlägg: 172
Blev medlem: tor okt 28, 2010 21:31
Ort: Norrland

#8 Inlägg av HondaVFR »

Helt riktigt, gammal hederlig glykol blir väldigt frätande och aggresiv efter ett par år och kan orsaka stora frätskador i materialen, har sett 2 ALU-toppar som man fått kassera pga detta, därför rekomenderas det byte även i vissa bilmärken som ej använder sig av "longlife" glykol, Även KIA har/hade byte på kylvätskan i sitt serviceschema
Glykolen i sig blir nog inte frätande utan problemet är att den tappar
sin rostskydds/konserverande verkan och vattendelen börjar angripa materialet.

Att byta kylvätskan är väl som med rekomendationen att byta bromsvätskan vartannat år som en del biltillverkare kör med......... men vem gör det ? :roll:

Är nog bra som sagt att byta kylvätskan vartannat år men känns lite överdrivet för mig......... varje ägare bedömer givetvis själv
vad som känns bäst :wink:
Honda VFR750F 1989 (RC24) svart
Honda VT1100 C3 1998 (SC39) grön/creme metallic

"Framgång består till 99% av misslyckanden"
( Soichiro Honda )

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3240
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

#9 Inlägg av tersan »

HondaVFR skrev:Att byta kylvätskan är väl som med rekomendationen att byta bromsvätskan vartannat år som en del biltillverkare kör med......... men vem gör det ? :roll:
Alla vi som mätt upp kokpunkten i gammal bromsvätska och/eller råkat ut för bromsbortfall i högre hastigheter. För att inte tala om alla onödiga bromsrenoveringar pga korroderade cylindrar och ok... :wink:

Att byta vätskor är både lätt och billigt, så varför låta bli? :D
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
Tommy Gsson
Donator 2023
Inlägg: 2169
Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
Ort: Enköping

#10 Inlägg av Tommy Gsson »

tersan skrev:Att byta vätskor är både lätt och billigt, så varför låta bli? :D
Och om man gör det regelbundet rostar ju inte nipplar etc, fast.
T.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P

Användarvisningsbild
HondaVFR
Medlem
Inlägg: 172
Blev medlem: tor okt 28, 2010 21:31
Ort: Norrland

#11 Inlägg av HondaVFR »

Det kanske är sant som en äldre motorrenoverare sa till folk som snålar med oljebyten :
" Man kan aldrig smörja sig fattig"

Motsvarande tankesätt/poäng med att utföra regelbunda täta kyl-och
bromsvätske byten ? :wink:
Honda VFR750F 1989 (RC24) svart
Honda VT1100 C3 1998 (SC39) grön/creme metallic

"Framgång består till 99% av misslyckanden"
( Soichiro Honda )

Användarvisningsbild
Ajax
Donator 2013
Inlägg: 608
Blev medlem: sön feb 07, 2010 22:51
Ort: Årsta

#12 Inlägg av Ajax »

Vätskor är billigt jämfört med haveri...
VFR 750 F - Red racetouring edition - Michelin Pilot Power, Stålomspunnet, Pretech 6-kolvsok, Öhlins-dämpare, K&N -filter, NWS-hugger, Titax-grepp, Scott-oiler, handtagsvärme

Användarvisningsbild
HondaVFR
Medlem
Inlägg: 172
Blev medlem: tor okt 28, 2010 21:31
Ort: Norrland

#13 Inlägg av HondaVFR »

Blir lite "uppskrämd" av era svar.......... :shock:

Kommer nu att satsa på en kylvätskebyte med OK/Q8:s alt
Biltemas Longlife ethylenglykol ( med 60 % glykol och
batterivatten för att få optimalt frysskydd och förmodligen
lite "vassare" rostskydd/konserveringsförmåga jfrt med 50/50
blandning)
Pratade med en bilmekaniker på VAG och han sa att
med Longlife glykol så kan man fördubbla bytesintervallet då den
innehåller mer långtidsbeständiga rostskydd och smörjande tillsatser
än vanlig glykol.
Finns ju faktiskt roligare saker att göra än att byta kylvätska så ofta
som vartannat år.............. :)
Honda VFR750F 1989 (RC24) svart
Honda VT1100 C3 1998 (SC39) grön/creme metallic

"Framgång består till 99% av misslyckanden"
( Soichiro Honda )

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#14 Inlägg av adrian_vg »

HondaVFR skrev:Finns ju faktiskt roligare saker att göra än att byta kylvätska så ofta
som vartannat år.............. :)
Så lång tid och omständigt är det inte.

Kanske av intresse >>> http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?t=3020? Principen är samma, möjligen sitter avtappningen och definitivt påfyllningslocket på annat ställe.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
HondaVFR
Medlem
Inlägg: 172
Blev medlem: tor okt 28, 2010 21:31
Ort: Norrland

#15 Inlägg av HondaVFR »

Hej och tack för det !

Såg detta tidigare........ Mycket bra och proffsigt skrivet !!

4 timmar och 15 min.......... är ju inte kort tid precis , men allt
är ju relativt :wink:
Honda VFR750F 1989 (RC24) svart
Honda VT1100 C3 1998 (SC39) grön/creme metallic

"Framgång består till 99% av misslyckanden"
( Soichiro Honda )

Skriv svar