Sida 1 av 2
Honda VFR Elsystem?
Postat: lör nov 06, 2010 19:20
av manfred
Har VFR800 07;09
Har börjat fundera på elsystemet lite och undrar vad dessa japaner
kan om el???
Har läst en massa om problem med elsystemet.
Nu har jag titta lite på det och den stora frågan som uppkommer är varför de avsäkrar generator-laddningsregulator mot batteriet med
det de kallar huvusäkring B.
I de flesta västerländska laddningssystem har man ingen avsäkring
alls däremellan.
Risken med en säkring är ju att denna kan gå eller att den går varm i anslutningarna och att man därigenom tappar den buffert som batteriet är och då har man problem!!!!!
Har några av er lagt en kabel direkt från laddregulator till batteriet???
(förstår att man kanske skall avsäkra bla bränslepumpen med 30A säkringenlite senare i schemat då)
Postat: sön nov 07, 2010 13:26
av blacken
Har några av er lagt en kabel direkt från laddregulator till batteriet??
kan misstolkas..

Postat: sön nov 07, 2010 19:37
av Donner
Men batteribuffert har du väl ändå? Om säkringen mellan generator och batteri går sönder borde man kunna köra tills batteriet är slut eller?
Varför det är avsäkrat är kanske för att dölja nåt som inte är skottsäkert från början

Postat: sön nov 07, 2010 21:33
av manfred
Det är bra säkring B som är problemet och den sitter mellan laddningsregulatorn och batteriet och har bara säkringar
till bvelysning och ABS efter sig. Dessutom matar den ström till bränslepump. Men så länge generatorn går är det inga problem.
Men frågan kvarstår har någon bryggat säkring B
Postat: sön nov 07, 2010 22:11
av Donner
Då är det alltså en säkring till bränslepumpen? Kanske av säkerhetsskäl?
Postat: sön nov 07, 2010 22:27
av manfred
Ja det är inget konstigt att avsäkra bränslepumpen, men det hade nog räckt med 10A.
Det man gjort är att man avsäkrar generator-regulator mot batteri.
Varför?????
Har någon skippat det?
Hur är det på älldre Honda MC???
Postat: sön nov 07, 2010 22:55
av Donner
Det har inte att göra med att generator och laddningsregulator är åtskillda då? I en bil tex så sitter allt inbyggt i generatorn.
Man kanske får kolla på ett kopplingsschema för att förstå hur dom tänker.
Att den är 30A är väl för att laddningsströmmen är ganska hög.
Kanske skyddar om regulatorn skulle gå sönder och den överladdar?
Många idéer och funderingar.
Edit: en idé till....skyddar kretsen om man skulle kabla igång hojen med startkablar och vända polerna fel?
Postat: mån nov 08, 2010 08:28
av manfred
I en VW Buss är det 3m mellan batteri och generator och där har man ingen avsäkring.
Faktiskt läst kretsschemat, men där ser man bara hur de gjort och
inte varför. Tror tyvärr det är ett lappverk där de försökt lösa
problemen(laddning,bränd stator) succesivt, och att ingen tittat
mer övergripande,vilket känns konstigt
Postat: mån nov 08, 2010 11:10
av Jimmy.S
manfred skrev:I en VW Buss är det 3m mellan batteri och generator och där har man ingen avsäkring.
Faktiskt läst kretsschemat, men där ser man bara hur de gjort och
inte varför. Tror tyvärr det är ett lappverk där de försökt lösa
problemen(laddning,bränd stator) succesivt, och att ingen tittat
mer övergripande,vilket känns konstigt
men i en modern vw så sitter det avsäkrat vid säkringsplats A, skulle generatorn tokladda så måste det säkras av för att rädda elsystemet, det skulle ju bli en trevlig elbrand alt. jobbiga överslag i styrdonen annars och det är väldigt kostsamt och onödigt. men varför skulle det innebära ett problem med att det är avsäkrat på hondan? du skrev
"Risken med en säkring är ju att denna kan gå eller att den går varm i anslutningarna och att man därigenom tappar den buffert som batteriet är och då har man problem!!!!! "
fattar inte riktigt vad du menar men jag sitter iofosig inte på något kretsschema, för om anslutningarna på säkringen är ok så ska du inte få någon ökad termisk belastning, det är ju inte direkt något motstånd i en säkring, och på vilket sätt tappar man bufferten från batteriet? vilken buffert? ursäkta frågorna men jag försökte sätta mig in i frågan, sitter med lite lätt feber och är kanske inte hundra i skallen så frågorna kanske upplevs lite dumma men jag kopplar inte för tillfället

Postat: mån nov 08, 2010 17:58
av manfred
Ingen av de bilar jag ägt och det är några har haft en säkring mellan generatorn och batteriet. Finns ingen anledning att ha det
Men nu har min motorcykel det.
Om generatorn laddar ca 30A genom denna 30A säkring
(observera att en 30A säkring klarar mycket mer än 30A)
och det råkar vara 0,02ohm i dess kontakter blir effektutvecklingen
18W. Råkar säkringen i hållaren ha korroderat och moståndet ökat
till 0.04ohm blir effektuveklingen 36W och risken är stor att sockeln
smälter,detta utan att säkringen går
Sett allt för många bilder av det på VFR800.
Hur har ni fixat era elproblem på VFRarna
Ingen som förbikopplat säkringen
Postat: mån nov 08, 2010 19:05
av Jimmy.S
manfred skrev:Ingen av de bilar jag ägt och det är några har haft en säkring mellan generatorn och batteriet. Finns ingen anledning att ha det
Men nu har min motorcykel det.
Om generatorn laddar ca 30A genom denna 30A säkring
(observera att en 30A säkring klarar mycket mer än 30A)
och det råkar vara 0,02ohm i dess kontakter blir effektutvecklingen
18W. Råkar säkringen i hållaren ha korroderat och moståndet ökat
till 0.04ohm blir effektuveklingen 36W och risken är stor att sockeln
smälter,detta utan att säkringen går
Sett allt för många bilder av det på VFR800.
Hur har ni fixat era elproblem på VFRarna
Ingen som förbikopplat säkringen
det är helt riktigt, detta är b.la ett problem med golf 4, säkringarma sitter uppe på batteriet och får just detta bekymmer och sen smälter plasten och bekymmer uppstår..
Även om det är uppsäkrat så kan det ju skicka på skadligt med volt ändå.. Men vad jag vet så har ingen testat att laborera med detta och brygga säkringen för i dom flesta fall så sitter det en säkring där pga en anledning som man hoppas hondas ingenjörer har tänkt till om.. Men din tankegång är iallafall intressant och inte helt orimlig
Kul att se att folk kan Joules lag med

Postat: mån nov 08, 2010 19:15
av blacken
Det däringa "fenomenet" verkar var en typisk Japansk grej. alla deras bilar här avsäkrad generator..
Postat: mån nov 08, 2010 21:52
av manfred
Intressant att bilarna har avsäkrad generator!?
Där är det ju ännu värre eftersom dessa ju ger
90A eller mer och blir verkliga problem att avsäkra
Kan nästan inte tro detta utan att se det?
Jämför 90A starkströmssäkringar!!!!!
Det är inga småsaker att bryta 100A under last.
Skulle vilja veta hur de har tänkt(finns det ingen
japansk elktroingenjör på forumet)
Postat: mån nov 08, 2010 22:34
av Jimmy.S
minns jag inte helt fel så är vw avsäkrat med 140A på dom mindre bilarna, inte för att det har varit några större bekymmer med det men ändå... en sån säkring går väl endast om det blir kortis.
Postat: mån nov 08, 2010 23:06
av StigH
Nån som är med här:
http://www.vfrdiscussion.com/forum/inde ... schematic/
och kan ladda ner schemat?
Eller nån annan som har det??
Nyfiken...