Honda VFR Elsystem?

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#16 Inlägg av Tyrannosaurus »

manfred skrev:Ja det är inget konstigt att avsäkra bränslepumpen, men det hade nog räckt med 10A.
Det man gjort är att man avsäkrar generator-regulator mot batteri.
Varför?????
Har någon skippat det?
Hur är det på älldre Honda MC???
Det finns ingen säkring mellan generatorn-regulatorn och batteriet. Det stora 30A säkringen är huvudsäkring mellan batteriet och resten av elen. Tar man bort den, eller om den går så är hela hojen död.
Sen finns det ett antal småsäkringar på 10 och 15A för lyse, tändning, soppapump mm. Men antalet skiljer mellan olika modeller.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

manfred
Medlem
Inlägg: 10
Blev medlem: lör okt 30, 2010 16:36
Ort: Göteborg

#17 Inlägg av manfred »

Nu pratar vi om VFR 02-09
Där finns två huvudsäkringar
Huvudsäkring A på 30A som går till en
gruppcentral med 5 säkringar på 10A
Denna är det sällan problem med
Sedan finns huvudsäkring B på 30A
som matar den andra gruppcentralen
men som dessutom är ansluten till
bränslepumpen och laddningregulatorns
likströmsutgång.
Vad jag förstår är inte problemet
bränslepumpen eller den andra gruppcentralen
utan att den är ansluten till laddningregulatorn
som ibland kamn ge upp till 30A och är det
då extra motstånd över denna säkring Bs säkringhållare
smälter den!!!
Frågan jag hade från början är varför har de kopplat så(dumt)????
respektive har någon kopplat om det(tex bryggat huvudsäkringen...)

Användarvisningsbild
StigH
Donator 2014
Inlägg: 450
Blev medlem: lör dec 19, 2009 19:50
Ort: Jönköping (utanför)
Kontakt:

#18 Inlägg av StigH »

Det låter konstigt med en säkring på utgående från laddregulatorn..
Brister den säkringen av nån anledning så skenar ju spänningen från generatorn..
Noll volt i motemk från ett "urkopplat batteri" betyder ju för regulatorn att batteriet är urladdat och gen/laddreg försöker då ladda utav bara...
Har hittat en workshop manual för VFR 800 2002- som jag laddar ner just nu..
Lååångsamt..går det.
Update: 38 min kvar...
Update 2: Jo, det tycks finnas en säkring "där".. ??? :fakta
Ska nu försöka klippa ur från PDF:en i och lägga upp..
Senast redigerad av StigH den tis nov 09, 2010 14:55, redigerad totalt 2 gång.
Necessity is supposed to be the mother of invention, but desperation works even better...
VF750C --82-83

manfred
Medlem
Inlägg: 10
Blev medlem: lör okt 30, 2010 16:36
Ort: Göteborg

#19 Inlägg av manfred »

Både säkring A och säkring B är kopplade direkt till batteriet
Dessutom är en grov kabel till startrelät det också
Annars inga anslutningar
Därför kommer laddningen via säkring B
Tyvärr
Har även den manualen du laddar ner, men schemat där är inte
särskilt bra

manfred
Medlem
Inlägg: 10
Blev medlem: lör okt 30, 2010 16:36
Ort: Göteborg

#20 Inlägg av manfred »

"Brister den säkringen av nån anledning så skenar ju spänningen från generatorn"
Precis vad jag menar, men den skall inte skena eftersom regulatorn skall reglera ned den,men det blir svårt(varmt både för regulatorn och statorn)
De är tyvärr också kända att ge kostsamma reperationer genom byte av förstörd regulator och brända lindningar i statorn.
Men som sagt jag vill undvika detta senario

Användarvisningsbild
Henning
Grundare VFR-Forum
Inlägg: 1604
Blev medlem: fre jun 02, 2006 17:38
Ort: Norrort. Hoj: VFR750F 1988 + Honda XL500S Dakar
Kontakt:

#21 Inlägg av Henning »

blacken skrev:
Har några av er lagt en kabel direkt från laddregulator till batteriet??
kan misstolkas.. :lol:

HAHAHAH!!!
Sänk momsen på kronärtskockor - NU!

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

#22 Inlägg av blacken »

manfred skrev:Intressant att bilarna har avsäkrad generator!?
Där är det ju ännu värre eftersom dessa ju ger
90A eller mer och blir verkliga problem att avsäkra
Kan nästan inte tro detta utan att se det?
Jämför 90A starkströmssäkringar!!!!!
Det är inga småsaker att bryta 100A under last.
Skulle vilja veta hur de har tänkt(finns det ingen
japansk elktroingenjör på forumet)
Det har varit det på alla japs jag har varit under läppen på, det är i regel en eller tre säkringar som verkar att agera som "huvudsäkringar". En bieffekt av det är att om säkringen går så eldas stereon upp. Varför dom har det vetefasen, en teori är akut Sakè förgiftning kanske :D

Skriv svar