Sida 1 av 4

Postat: mån nov 01, 2010 18:38
av Tyrannosaurus
adrian_vg skrev:
Tyrannosaurus skrev:Många startar hojen och varmkör några gånger under vintern vilket minskar risken för gegg. Själv brukar jag inte göra det utan tömmer både förgasare och olja och låter den stå tom (oljan gör ändå ingen nytta när den ligger i botten på tråget).
Nja. :) Helsyntetolja sägs aldrig släppa filmen helt, som "vanlig" mineralolja gör, så nog gör den lite nytta skulle jag vilja påstå. Dock vet jag inte om långtidseffekten av helsyntfilmen.
Ok då tag vi lite oljetråd :wink: :lol:
Bra mineral är minst lika bra som syntet. Men oljan som ligger sdtill i tråget har ingen effekt på övriga motordelar oavsett om det är mineral eller syntet. Ok pumpsilen är iaf välsmord :wink:
Vill man ha någon nytta av oljan i tråget under vintern måste man veva runt eller starta ibland så att lampan slocknar.

Jag vevar runt med dödarn av tills lampan slocknar innan jag startar på våren, då vet jag att allt är blött. Å andra sidan brukar jag göra det även om hojen bara har stått någon vecka på sommaren. Det kan aldrig skada.
adrian_vg skrev:
Tyrannosaurus skrev:Sen brukar jag ta i lite olja i tändstiftshålen (typ tre pumptag på oljekannan).
Överdrivet!
Kanske det, men motorn mår iaf inte sämre av det :wink: :D

Postat: mån nov 01, 2010 19:03
av blacken
Man kan ju även om man ska vara extra petig tömma ur all gammal olja och fylla hela blocket (motorn)med färsk olja som får stå kvar hela vintern utan att man vevar runt den under vinterhalvåret

Tyrannosaurus skrev:
Sen brukar jag ta i lite olja i tändstiftshålen (typ tre pumptag på oljekannan).

Överdrivet!

Kanske det, men motorn mår iaf inte sämre av det
Njae inte överdrivet alls utan bara bra för kolvar, ringar och lopp att göra så. Eller rättare sagt man BÖR! göra det, om man är rädd om motorn..

Postat: mån nov 01, 2010 23:09
av adrian_vg
Tyrannosaurus skrev:Ok då tag vi lite oljetråd :wink: :lol:
Kommer alltid upp förr eller senare. Hmm... ;-)

Tyrannosaurus skrev:Bra mineral är minst lika bra som syntet.
Håller inte med. En mineralolja blir bara så bra som basoljan är i princip. En helsyntetolja är preppad med allsköns tillsatser och så, samt är av jämnare kvalitet, dvs "oljemolekylerna" är av mer likartad längd. Jämför det som en billig kostym från Kappahl med en skräddarsydd italiensk dito.

Tyrannosaurus skrev:Men oljan som ligger still i tråget har ingen effekt på övriga motordelar oavsett om det är mineral eller syntet. Ok pumpsilen är iaf välsmord
Innan oljan ligger still i tråget har man antagligen kört motorn en liten stund för att se att det inte läcker nånstans. I samband med detta har oljan cirkulerat runt i motorn och på alla glidytor. Den oljefilmen som då är kvar ska enl uppgift stanna kvar där. Vidhäftningen är tydligen bättre på en helsyntolja än på en mineralolja.

Min källa är en välkänd(?) meksnubbe som bla höll till på sporthoj.com. Möjligen var det den salige Dr Bike, men är osäker.

Här är en länk till en kort sammanfattning om synt- vs mineralolja.

Och här är tio myter om syntolja. Kan vara nog så intressant!

Och slutligen denna; det intressanta här är "shear stability".

Postat: tis nov 02, 2010 15:18
av blacken
Håller inte med. En mineralolja blir bara så bra som basoljan är i princip.
Njaa, en sanning med "modifikation" som det heter. En bra mineral är bättre än en pissig syntetdito, är ingen överdrift att påstå. Jämför te:x Biltemas helsyntet med typ Quaker State, Pennzoil,mm,mm..
Jämför det som en billig kostym från Kappahl med en skräddarsydd italiensk dito.
Om dom är sydda med samma tyg i botten, så är inte skillnaden så stor, eller hur?. (Och med tanke på att Italiensk syn på kvalitè och praktisk funktion inte är helt synonyma begrepp med varandra, så är nog Kappahls mundering att fördra :D)
En helsyntetolja är preppad med allsköns tillsatser
Även mineraloljor har ju olika additiv i sig.

Postat: tis nov 02, 2010 15:44
av adrian_vg
blacken skrev:[massa påståenden]
Jag tycker du ska kolla länkarna jag skickade i förra inlägget. Där kommer du tex att se att mineraloljor ofta har en häxblandning av olika långa oljemolekyler samt en högre grad föroreningar av vaxer odyl än vad en helsyntolja har.

Det enda gemensamma mineral- och helsyntoljor har är att API-klassningarna måste vara likvärdiga oavsett sort. En mineral API-SJ-olja är likvärdig med en API-SJ helsyntolja. Livslängden mm för de två sorterna är dock i de flesta fall till mineraloljans nackdel.

En helsyntolja kommer alltid att vara ett bättre val än en mineralolja oavsett märke. Enda gången en helsyntolja kommer att vara ett sämre alterantiv är när fordonet du häller i det i är gammalt, och det enda som gör att packningarna håller tätt är vaxresterna från den tidigare mineraloljan. När du häller i helsynten kommer den att spola rent och motorn börja läcka olja...

Postat: tis nov 02, 2010 16:13
av blacken
adrian_vg skrev:
blacken skrev:[massa påståenden]
Jag tycker du ska kolla länkarna jag skickade i förra inlägget. Där kommer du tex att se att mineraloljor ofta har en häxblandning av olika långa oljemolekyler samt en högre grad föroreningar av vaxer odyl än vad en helsyntolja har.

Det enda gemensamma mineral- och helsyntoljor har är att API-klassningarna måste vara likvärdiga oavsett sort. En mineral API-SJ-olja är likvärdig med en API-SJ helsyntolja. Livslängden mm för de två sorterna är dock i de flesta fall till mineraloljans nackdel.

En helsyntolja kommer alltid att vara ett bättre val än en mineralolja oavsett märke. Enda gången en helsyntolja kommer att vara ett sämre alterantiv är när fordonet du häller i det i är gammalt, och det enda som gör att packningarna håller tätt är vaxresterna från den tidigare mineraloljan. När du häller i helsynten kommer den att spola rent och motorn börja läcka olja...
Okej för att göra det kort, kör på Biltemas helsyntet, byt efter 500 mil. Prova sedan sammanledes med till exempel Quaker State. Och jämför sedan oljorna, så får du se. Du ska även jämföra hur motorena går, låter mm,mm.

Postat: tis nov 02, 2010 17:00
av tersan
Hur f-n kunde det bli en oljetråd av en fråga om hur man vintertömmer förgasarna? :?

Postat: tis nov 02, 2010 18:01
av Jimmy.S
tersan skrev:Hur f-n kunde det bli en oljetråd av en fråga om hur man vintertömmer förgasarna? :?
:lol: :lol: känner igen det på detta forumet :lol: :lol:

Postat: tis nov 02, 2010 18:29
av Ajax
tersan skrev:Hur f-n kunde det bli en oljetråd av en fråga om hur man vintertömmer förgasarna? :?
:) :) :)

Postat: tis nov 02, 2010 19:55
av Tyrannosaurus
blacken skrev:
adrian_vg skrev:
blacken skrev:[massa påståenden]
Jag tycker du ska kolla länkarna jag skickade i förra inlägget. Där kommer du tex att se att mineraloljor ofta har en häxblandning av olika långa oljemolekyler samt en högre grad föroreningar av vaxer odyl än vad en helsyntolja har.

Det enda gemensamma mineral- och helsyntoljor har är att API-klassningarna måste vara likvärdiga oavsett sort. En mineral API-SJ-olja är likvärdig med en API-SJ helsyntolja. Livslängden mm för de två sorterna är dock i de flesta fall till mineraloljans nackdel.
Okej för att göra det kort, kör på Biltemas helsyntet, byt efter 500 mil. Prova sedan sammanledes med till exempel Quaker State. Och jämför sedan oljorna, så får du se. Du ska även jämföra hur motorena går, låter mm,mm.
Som Blacken säger. API SJ (SL är väl högsta kvalitet just nu) avgöra enbart vad oljan har för kvalitet när den är ny.

Att helsyntet har längre livslängd är också en sanning med modifikation. En pissig helsyntet har garanterat kortare livslängd än en högkvalitets mineral. En pissig mineral är däremot rena skiten och kan på sin högsta höjd användas i en gammal Volvo 142 med evighetsmotorn B18/B20.
adrian_vg skrev:En helsyntolja kommer alltid att vara ett bättre val än en mineralolja oavsett märke.
Absolut inte.
adrian_vg skrev:Enda gången en helsyntolja kommer att vara ett sämre alterantiv är när fordonet du häller i det i är gammalt, och det enda som gör att packningarna håller tätt är vaxresterna från den tidigare mineraloljan. När du häller i helsynten kommer den att spola rent och motorn börja läcka olja...
Det handlar inte om att "risken" att det ska läcka lite. Utan att en motor med större toleranser (kan vara 80-90-talare eller inom racing eftersom man ofta vill ha motorer som går lättare = större toleranser) helt enkelt kan riskera att skära utan den större bärighet som en mineral har. Jag talar alltså inte om filmstyrkan som en my eller så utan om oljelager - helsyntet är mer lättflytande och rinner av men efterlämnar en stark film.

Helsynteten är mycket tunn, nästan som vatten (0W är som vatten) och lämpar sig för moderna motorer med små toleranser och tunna kanaler. En tjockare olja kan då ställa till problem t.ex. att oljan inte rinner tillbaka från toppen tillräckligt fort vilket kan leda till övertryck.
En fördel med tunn olja är att den snabbt kommer fram till smörjställena, men det behövs å andra sidan eftersom den lika snabbt rinner av.
tersan skrev:Hur f-n kunde det bli en oljetråd av en fråga om hur man vintertömmer förgasarna? :?
Kanske delvis mitt fel, även om mitt första inlägg om olja var kort :wink:
Jimmy.S skrev::lol: :lol: känner igen det på detta forumet :lol: :lol:
Förstår inte vad du menar :wink: :lol: :lol: :lol:

Postat: tis nov 02, 2010 21:31
av blacken
blacken skrev:
[massa påståenden]
Min bäste herre, var icke så kategorisk i dina omdömanden. För när det kommer till kritan så har jag nog fasen såå mycket mera erfarenhet av oljors kvalitè, med tanke på att jag garanterat har haft mer av den varan på mina händer än vad ni har haft.. Med förlov sagt.. :D

Postat: ons nov 03, 2010 08:17
av adrian_vg
blacken skrev:Okej för att göra det kort, kör på Biltemas helsyntet, byt efter 500 mil. Prova sedan sammanledes med till exempel Quaker State. Och jämför sedan oljorna, så får du se. Du ska även jämföra hur motorena går, låter mm,mm.
Oljediskussionerna tycks alltid flamma upp till mindre slag här på forumet (övriga jag sett också...). Tror dock vi kan komma överens om att vi inte är överens. :)

Postat: ons nov 03, 2010 08:24
av adrian_vg
Tyrannosaurus skrev:Att helsyntet har längre livslängd är också en sanning med modifikation.
Är VAG:s sk longlifeolje av helsynt eller mineraltyp?

Tyrannosaurus skrev:Jag talar alltså inte om filmstyrkan som en my eller så utan om oljelager - helsyntet är mer lättflytande och rinner av men efterlämnar en stark film.
Nej, men jag gjorde det.

Jag anser att det är bättre att ha en film kvar på glidytorna vid exvis kallstart, vilket egentligen bara en helsynt klarar av. Missförstå mig inte, en helsynt rinner också av, men efterlämnar en tunn, tunn film. Mineraloljan glider av i stort sett helt efter några timmar och lämnar metallen bar. Det var dessa två grejor som jag tyckte var intressanta.

Det är också varför jag föredrar en helsynt i både viffern och Edwin. I vifferns fall känns det bättre att ha filmen som nämts kvar på metallytorna när man kallstartar den under smällkalla vintern. I Edwins fall lite av samma grej, plus att den blir mer lättkickad. Har haft i mineralolja i Edwin, men det går knappt att kicka runt när temperaturen kryper neråt 15-20 minusgrader, och är märkbart redan vid nollan. Det senare handlar dock mest om viskositeten.
blacken skrev:Min bäste herre, var icke så kategorisk i dina omdömanden. För när det kommer till kritan så har jag nog fasen såå mycket mera erfarenhet av oljors kvalitè, med tanke på att jag garanterat har haft mer av den varan på mina händer än vad ni har haft.. Med förlov sagt.. :D
Beklagar om jag snäppte av dig, det var inte meningen att du skulle känna eller bli så.

Jag grundade iaf mitt uttalande på diverse oljesajters påståenden, bla en amerikansk välkänd, diverse "oljeproffs"-uttalanden på ännu fler forum samt mina egna erfarenheter om olja under min kemistutbildning.

Postat: ons nov 03, 2010 08:39
av tersan
Jämför ni verkligen samma sak? Känns som att ni blandar in viskositeten i diskussionen om mineral kontra syntet... en tunn olja är väl ändå en tunn olja, oavsett kvalitet?

Jag känner för övrigt en som jobbar med olja, tror ni att han har en rak (typ SAE 50) mineralolja i sina gammelfordon? :wink:

Postat: ons nov 03, 2010 08:52
av adrian_vg
tersan skrev:Jämför ni verkligen samma sak?
Inte helt. ;-)

tersan skrev:Jag känner för övrigt en som jobbar med olja, tror ni att han har en rak (typ SAE 50) mineralolja i sina gammelfordon? :wink:
Ingen aning. Gör han? Gör han det måste han tumma en del på "max 1 minuts tomgångskörnings"-lagen... :lol: