Sida 1 av 2
Tömma förgasarna på en VFR 1989 ---- inför vinterförvaringen
Postat: lör okt 30, 2010 19:43
av HondaVFR
Är det som på CB750 dvs dräneringsskruvar under
förgasarna med dräneringsslang ?
Eller räcker det att stänga bensinkranen och tomköra
förgasarna genom att "köra" dem tomma ?

Re: Tömma förgasarna på en VFR 1989 ---- inför vinterförvari
Postat: sön okt 31, 2010 21:39
av Tyrannosaurus
HondaVFR skrev:Är det som på CB750 dvs dräneringsskruvar under
förgasarna med dräneringsslang ?
Tror inte det sitter någon dräneringsslang på VFR utan det är troligen som på VF med en liten nippel där man kan trycka på en slang vid behov.
Eller räcker det att stänga bensinkranen och tomköra
förgasarna genom att "köra" dem tomma ?

Dom blir aldrig helt tomma på det sättet, bättre att dränera. Inför start på våren kan det vara idé att tvångsköra pumpen för att fylla upp gasarna igen.
Brygga svart och vit kabel till soppapumpsreläet så går den direkt på tändning. Den stoppar själv när gasarna är fulla.
Postat: mån nov 01, 2010 14:35
av HondaVFR
Hur gör ni alla på detta forum med era äldre
förgasar VFR ? Är dränering ett måste för att
undvika problem till våren ?

Postat: mån nov 01, 2010 15:39
av tersan
HondaVFR skrev:Hur gör ni alla på detta forum med era äldre
förgasar VFR ? Är dränering ett måste för att
undvika problem till våren ?

Beror på vem du frågar... jag har aldrig dränerat några förgasare, och ser det inte som något måste.
Postat: mån nov 01, 2010 15:53
av adrian_vg
tersan skrev:Beror på vem du frågar... jag har aldrig dränerat några förgasare, och ser det inte som något måste.
+1
Märker jag av att det är gucka i förgasarna kör jag igenom en eller två flaskor STP Injector Cleaner, Readline den-där-röda-vätskan-vad-den-nu-heter-som-är-så-dyr (men mycket bra!) edyl och har i färsk bensin.
Tror det största problemet om våren vid första starten, är att bensinen i tanken kan ha åldrats och motorn bli svårstartad pga det.
Postat: mån nov 01, 2010 18:02
av blacken
Ähhh!, det finns ju startgas vid start på våren

Och sedan göra som Herr Adrian säger, en rejäl dos "Redline", samt ut och bränna ur den på dom tidiga vårvägarna ..rejält!

Postat: mån nov 01, 2010 18:11
av HondaVFR
Bensinen avdunstar i förgasarna och bildar en vit gegga
som sen sätter igen de fina munstyckena
Detta hände på min cb750 i alla fall

Postat: mån nov 01, 2010 18:21
av Tyrannosaurus
HondaVFR skrev:Bensinen avdunstar i förgasarna och bildar en vit gegga
som sen sätter igen de fina munstyckena
Detta hände på min cb750 i alla fall

Exaktamente!

Står hojen varmt är det troligen ingen fara, står hojen kallt är risken större. Men det kan gå bra.
Många startar hojen och varmkör några gånger under vintern vilket minskar risken för gegg. Själv brukar jag inte göra det utan tömmer både förgasare och olja och låter den stå tom (oljan gör ändå ingen nytta när den ligger i botten på tråget). Sen brukar jag ta i lite olja i tändstiftshålen (typ tre pumptag på oljekannan).
Herr Adrian behöver inte bry sig om ovanstående för han har sprut

Postat: mån nov 01, 2010 18:27
av adrian_vg
Tyrannosaurus skrev:Många startar hojen och varmkör några gånger under vintern vilket minskar risken för gegg. Själv brukar jag inte göra det utan tömmer både förgasare och olja och låter den stå tom (oljan gör ändå ingen nytta när den ligger i botten på tråget).
Nja.

Helsyntetolja sägs aldrig släppa filmen helt, som "vanlig" mineralolja gör, så nog gör den lite nytta skulle jag vilja påstå. Dock vet jag inte om långtidseffekten av helsyntfilmen.
Tyrannosaurus skrev:Sen brukar jag ta i lite olja i tändstiftshålen (typ tre pumptag på oljekannan).
Överdrivet!
Tyrannosaurus skrev:Herr Adrian behöver inte bry sig om ovanstående för han har sprut

Herr Adrian har faktiskt kvar grönviffern med förgasare, samt även Edwin som också har förgasare.

Brukar varmköra den förra nån gång under vintern och den senare nån gång under sommaren. Speciell Edwin kan var lite tjurig efter att ha stått ett tag.
Svartviffern, med insprutningen, har jag inte startat än sen jag kapellade den fö nån vecka sen. Den gick iaf igång lätt, den kalla kvällen jag flyttade den till altenen på baksidan. Överraskande lätt faktiskt...

Postat: ons nov 03, 2010 08:19
av adrian_vg
Oljan borta. Bara förgasartömning i denna tråd. Oljan återfinns på
http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?t=3577.
Postat: ons nov 03, 2010 13:16
av Tyrannosaurus
Re: Tömma förgasarna på en VFR 1989 ---- inför vinterförvari
Postat: ons nov 03, 2010 13:39
av adrian_vg
HondaVFR skrev:Är det som på CB750 dvs dräneringsskruvar under
förgasarna med dräneringsslang ?
Så, har du bestämt hur du ska göra?

Postat: ons nov 03, 2010 14:03
av HondaVFR
Blir att tömma förgasarna snart.....
Känns ju lite onödigt att behöva starta upp motorn
typ en gång i månaden under vintervilan bara för
att inte bensinen skall "gegga ihop" i förgasarna.
Vid varje uppstart så bör ju i så fall motorn riktigt
varmköras för att slippa få massa kondens i oljan och
bensinrester i oljan samt kondens i avgassystemet.
Har nyligen beställt en Clymer handbok (241 kr från bokus)
där det förhoppningsvis framgår hur man går tillväga
(var drän.skruvarna sitter, vilka kåpor som skall demonteras osv)
Tanken dränerar jag ej . Fyllde upp den max igår.
Postat: ons nov 03, 2010 16:16
av adrian_vg
HondaVFR skrev:Tanken dränerar jag ej . Fyllde upp den max igår.
Hur stor risk är det egentligen att tanken rostar om man inte fyller den helt? Inget att bry sig om, liten, stor, maximal??
Postat: ons nov 03, 2010 17:22
av Tyrannosaurus
adrian_vg skrev:HondaVFR skrev:Tanken dränerar jag ej . Fyllde upp den max igår.
Hur stor risk är det egentligen att tanken rostar om man inte fyller den helt? Inget att bry sig om, liten, stor, maximal??
Inte speciellt stor eftersom tankarna är galvade.