Sida 1 av 1
VF1000F Interceptor - strypt eller inte?
Postat: sön okt 17, 2010 19:55
av tobbo166
Hej!
Min Honda VF1000F Interceptor från 1984. Osäker på om strypt eller inte? Var exakt sitter strypningen, nån som vet? Vore ju kul att kolla.
Re: VF1000F Interceptor - strypt eller inte?
Postat: sön okt 17, 2010 23:07
av Tyrannosaurus
tobbo166 skrev:Hej!
Min Honda VF1000F Interceptor från 1984. Osäker på om strypt eller inte? Var exakt sitter strypningen, nån som vet? Vore ju kul att kolla.
Tror inte att VF1000F var stypt. VF1000R var strypt, men jag kommer inte ihåg hur. Kan ha varit trottelstopp eller nåt.
VF1100C var däremot kamstrypt - snällare kammar.
Enklaste sättet att kolla är att bänka den. Bara en körning utan åtgärd är inte speciellt dyrt. Då får man papper på hur den mår och tips vad man kan göra. En friskt original VF1000F ska ligga på ca. 100 hk eller något under på hjulet.
Men det behöver inte betyda att den är strypt även om det ligger lägre. Kom ihåg att hojen är över 20 år gammal och beroende på täthet mm. kan effekten variera.
Här är lite tips och info om VF1000F
Re: VF1000F Interceptor - strypt eller inte?
Postat: mån okt 18, 2010 09:18
av blacken
Tyrannosaurus skrev:tobbo166 skrev:Hej!
Min Honda VF1000F Interceptor från 1984. Osäker på om strypt eller inte? Var exakt sitter strypningen, nån som vet? Vore ju kul att kolla.
Tror inte att VF1000F var stypt. VF1000R var strypt, men jag kommer inte ihåg hur. Kan ha varit trottelstopp eller nåt.
VF1100C var däremot kamstrypt - snällare kammar.
Enklaste sättet att kolla är att bänka den. Bara en körning utan åtgärd är inte speciellt dyrt. Då får man papper på hur den mår och tips vad man kan göra. En friskt original VF1000F ska ligga på ca. 100 hk eller något under på hjulet.
Men det behöver inte betyda att den är strypt även om det ligger lägre. Kom ihåg att hojen är över 20 år gammal och beroende på täthet mm. kan effekten variera.
Här är lite tips och info om VF1000F
Man kan välan även se på kammens/arnas märkning? vad det är "för en fågel" som sitter där?
Postat: fre nov 12, 2010 20:17
av tobbo166
Ok jag kanske bänkar den. Om den nu är slö, om jag får svaret "du har 75 hästar". Finns det nåt annat att göra (om jag nu gör något) än att borra upp den?
Och, hörde av en mek att tricket att synkronisera förgasarna, inte ger mer effekt, utan mer ger jämnare tomgång?
Så vitt jag kan utläsa ska det vara 113 hk original. Men att de importerades med 100 hästar? Därför jag undrar om man kan ta bort ev. strypning...
Postat: sön nov 14, 2010 22:19
av Tyrannosaurus
tobbo166 skrev:Ok jag kanske bänkar den. Om den nu är slö, om jag får svaret "du har 75 hästar". Finns det nåt annat att göra (om jag nu gör något) än att borra upp den?
Och, hörde av en mek att tricket att synkronisera förgasarna, inte ger mer effekt, utan mer ger jämnare tomgång?
Så vitt jag kan utläsa ska det vara 113 hk original. Men att de importerades med 100 hästar? Därför jag undrar om man kan ta bort ev. strypning...
Ja förgasarsynk jämnar till tomgången och minskar ofta även kopplingsskrammel och liknande när motor går jämnare.
Är den strypt så går det att ta bort. Jag är rätt säker på att VF1000 inte är kamstrypt som VF1100. Så om den visar extremt låg effekt...
1. Ta reda på vilken typ av ev. strypning den har.
2. Ta ett kompprov.
Men sen är VF snälla i effektkurvan, utan några kraftiga pucklar som ger hästsparkar vilket många radfyror från samma tid har.