Tänkte ge mig på att byta bakhjulslager på min -95 i vinter då jag har ett visst spel när man vickar på hjulet.
Så jag började läsa in mig på detta i servicemanualen, dock verkar det som man behöver någon sorts hydralpress för att pressa ut lagren?
Någon som gjort detta innan, behövs en press eller kan man knacka ut dom på något sätt?
Byta bakhjulslager 95
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Byta bakhjulslager 95
--------------------------------------------
VFR 750 -95 Röd såklart
VFR 750 -95 Röd såklart
Jag har inte bytt hjullager/svinglager på viffer. Men däremot på andra objekt. Det beror på hur svårt det sitter, men med värme (gasolbrännare), dorn och handslägga går det komma långt 

Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.
VFR MEET 12-14 augusti 2022
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.
VFR MEET 12-14 augusti 2022
hjullagerbyte
Brukar vara enkelt att knacka ur det gamla och det nya lagret, lägg det i frysen dygnet före.Mister skrev:Jag har inte bytt hjullager/svinglager på viffer. Men däremot på andra objekt. Det beror på hur svårt det sitter, men med värme (gasolbrännare), dorn och handslägga går det komma långt
insu
- arvikathomas
- Medlem
Re: Byta bakhjulslager 95
Gick det bra? Verkar som det är dags för mig....Går att vicka lite på bakhjulet, och jag som har bokat besiktning om en vecka och dessutom är dunderförkyld, lockar inte att gå ut i garaget och krångla nu....
Kör VFR800 V-tech 2012 och KTM 690 enduro R -16