Sida 1 av 1
Bränslemätaren visar för mycket
Postat: tor sep 30, 2010 10:25
av danlse
Hej,
Har kört några dar sen jag tankade och nu har två pinnar slocknat från på mätarn. Normalt så slocknar den första pinnen nästan direkt när jag tankat och nästa strax efter.
Känns alltså som att mätarn nu visar för mycket.
Nån som har varit med om nåt liknande?
//Dan
VFR 2003
Postat: tor sep 30, 2010 10:59
av Fransson
Kan det vara så att du tankat den stående på Centralstödet denna gång och normalt på sidostödet skiljer ett par liter nästan
Postat: tor sep 30, 2010 11:34
av TG
Håller med föregående talare!
Dessutom är viffern "lite" känslig ang bränsleförbrukning kontra körsätt... av någon underlig anledning dra de mindre när man gasar mer aktivt....
Postat: tor sep 30, 2010 11:38
av adrian_vg
Fransson skrev:Kan det vara så att du tankat den stående på Centralstödet denna gång och normalt på sidostödet skiljer ett par liter nästan
Vad Fransson sa!
Kör hellre efter trippen, nolla den ena vid varje tankning, den är säkrare än tankmätaren.
Postat: tor sep 30, 2010 12:06
av danlse
Nja jag tror det var som vanligt på sidostödet men jag ger det ett par dagar till så får vi se!
Postat: tor sep 30, 2010 12:17
av danlse
adrian_vg skrev:Kör hellre efter trippen, nolla den ena vid varje tankning, den är säkrare än tankmätaren.
Gjorde ju så i 6 år med min Hornet, en stor fördel nu är att jag slipper(Slapp) Det!
Postat: tor sep 30, 2010 12:21
av adrian_vg
danlse skrev:Gjorde ju så i 6 år med min Hornet, en stor fördel nu är att jag slipper(Slapp) Det!
Jag började utan tankmätare också på min BMW R100RS för hundra år sen, och vanan sitter i, trots att jag numera välsignats med tankmätare. Behåll din gamla vana från Horneten.

Postat: tor sep 30, 2010 12:56
av TG
Så länge man inte misstror (har fått stopp) sin tankmätare så lita på den

Postat: tor sep 30, 2010 14:03
av blacken
Även om man misstänker att man har en tankmätare med grav spunk. Så har man ju alltid reserven att tillgå, den kan ju i allafall inte fallera för en.

Postat: tor sep 30, 2010 14:17
av Ajax
blacken skrev:Även om man misstänker att man har en tankmätare med grav spunk. Så har man ju alltid reserven att tillgå, den kan ju i allafall inte fallera för en.

Och har man ingen reserv och dålig koll så får man gå. Nej, jag har inte provat det än men däremot testat så att jag vet att när röda lampan lyser så har jag cirka 2 liter kvar.
Postat: tor sep 30, 2010 14:53
av danlse
blacken skrev:Även om man misstänker att man har en tankmätare med grav spunk. Så har man ju alltid reserven att tillgå, den kan ju i allafall inte fallera för en.

Inte finns det väl reserv på en 2003a?
Postat: tor sep 30, 2010 15:14
av adrian_vg
danlse skrev:Inte finns det väl reserv på en 2003a?
Jo, sista stapeln i tankmätaren blinkar när reserven är på.
Postat: tor sep 30, 2010 15:43
av Conseal
adrian_vg skrev:danlse skrev:Inte finns det väl reserv på en 2003a?
Jo, sista stapeln i tankmätaren blinkar när reserven är på.
Precis .. men om mätaren inte funkar som den ska så har man ju inte samma koll som med en kran...
Postat: tor sep 30, 2010 16:07
av danlse
Nej om mätarn är opålitlig så funkar väl inte reserven heller eller har den en egen givare?
Kran känns ju säkrare på så sätt. Hände ju dock ibland att man fick stopp och då var det alltid spännande att se om man hade kommit ihåg och vrida tillbaks från reserv till normal efter förra stoppet eller om det verkligen var heltorrt i tanken..
Postat: fre okt 01, 2010 08:25
av adrian_vg
danlse skrev:Nej om mätarn är opålitlig så funkar väl inte reserven heller eller har den en egen givare?
Kran känns ju säkrare på så sätt. Hände ju dock ibland att man fick stopp och då var det alltid spännande att se om man hade kommit ihåg och vrida tillbaks från reserv till normal efter förra stoppet eller om det verkligen var heltorrt i tanken..
Som sagt, använd trippen ist.
