Luftfilter

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
danhak
Donator 2007
Inlägg: 206
Blev medlem: fre dec 15, 2006 19:34
Ort: Helsingborg

Luftfilter

#1 Inlägg av danhak »

Sitter och funderar på att skaffa ett nytt luftfilter till hojen och min första tanke var direkt K&N-filter. Jag började kika runt lite på nätet och hittade ett annat märke, BMC!!

Är det någon här på forumet som har några preferenser ang. dessa två märken?

Hittade K&N-filter för 53$ och BMC för 76$!! Rätt så stor skillnad..

Lite input från någon som kan (och vet skillnader mellan dessa två) hade varit kalas!
hojlös

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#2 Inlägg av Tyrannosaurus »

Dom verkar vara ganska likvärdiga.

K&N är kanske mer känt.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Alming
Donator 2007
Inlägg: 396
Blev medlem: tor jun 29, 2006 14:26
Ort: Göteborg

#3 Inlägg av Alming »

Har gått i samma tankar.
Men jag fann i veckan när jag gjorde service på hojen att jag redan hade en K&N filter på den. (snäll tidigare ägare???)

Men jag söker också efter lite inputs och lånar lite trådutrymme.

Behöver man ändra förgasarna något, nya munstycken eller så?
Har ju ingen aning om detta är gjort.
Johan, Honda VFR RC24 -89
*såld 2007 till småland*
http://alming.fotopic.net

Användarvisningsbild
elias
Donator 2008
Inlägg: 925
Blev medlem: fre jan 19, 2007 12:01
Ort: Haninge - VFR 750 RC36

#4 Inlägg av elias »

Känns som att vi snackar om samma sak på flera ställen nu.. moderator, styr upp! :)
Bild

Användarvisningsbild
Qwerty
Donator 2008
Inlägg: 505
Blev medlem: fre jun 09, 2006 22:58
Ort: Sthlm

#5 Inlägg av Qwerty »

Oh shit det är ju jag som ska styra upp :D


Ska fila lite på det och se hur.
VFR800Fi 01a.
www.tbtab.se

Användarvisningsbild
Qwerty
Donator 2008
Inlägg: 505
Blev medlem: fre jun 09, 2006 22:58
Ort: Sthlm

#6 Inlägg av Qwerty »

Okey, jag kan ta bort. Jag kan editera men hittar inte flytta funktionen.

Något för Henning att fixa. :D
VFR800Fi 01a.
www.tbtab.se

Användarvisningsbild
elias
Donator 2008
Inlägg: 925
Blev medlem: fre jan 19, 2007 12:01
Ort: Haninge - VFR 750 RC36

#7 Inlägg av elias »

Qwerty skrev:Okey, jag kan ta bort. Jag kan editera men hittar inte flytta funktionen.

Något för Henning att fixa. :D
OT; om du är admin så ska det finnas nere i vänster hörn, under "reply".
Bild

Användarvisningsbild
Qwerty
Donator 2008
Inlägg: 505
Blev medlem: fre jun 09, 2006 22:58
Ort: Sthlm

#8 Inlägg av Qwerty »

elias skrev:
Qwerty skrev:Okey, jag kan ta bort. Jag kan editera men hittar inte flytta funktionen.

Något för Henning att fixa. :D
OT; om du är admin så ska det finnas nere i vänster hörn, under "reply".
Kanon. Visste att det skulle finnas men hittade inte.
VFR800Fi 01a.
www.tbtab.se

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#9 Inlägg av Tyrannosaurus »

Vilken tur vi har, jag är ju moderator på Classic Honda V4 Forumet som bygger på samma "phpBB"motor så jag gick in och kikade.

Så här: Gå in på det aktuell forumet, längst ner till höger kan du klicka "Du är moderator i det här forumet". Då kommer du in på moderator panelen. Bocka i tråden du vill flytta, gå längt ner till höger igen och klicka på knappen "Flytta". Väl vilket forum du vill flytta till och klicka "Ja".

Däremot tror jag inte det går att flytta ihop trådar. Alltså att göra två trådar till en.
-------------------------------------------------------------------------------------

På tal om dom inputs som Alming söker om K&N och förgasarbestyckning så vet nog Qwerty vid det här laget vad jag förespråkar *hehe* :lol:

Men för att vi inte ska börja slåss på riktigt :wink: så säger jag bara "kör den i bänk", helst hos Henning. Han visade mig en kurva på en förgasarVFR vid ett tillälle som han hade fått helt linjär utan några pucklar eller svackor alls. Han kommentar om den var väl i stort sett att den hade skittråkig men väldigt mycket karaktär och gick som ett skållat... :D
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
elias
Donator 2008
Inlägg: 925
Blev medlem: fre jan 19, 2007 12:01
Ort: Haninge - VFR 750 RC36

#10 Inlägg av elias »

Det skulle vara kul att bänka min bara för att se hur mycket kompression den har "förlorat" över åren. Misstänker att den är helt orörd orginal..
Bild

Användarvisningsbild
jacken
Donator 2008
Inlägg: 173
Blev medlem: tis jun 06, 2006 19:41
Ort: Linköping

#11 Inlägg av jacken »

Jag fundera också på ett nytt luftfilter,kollade på ett DNA- filter hos Touringbutiken (798 kr),men nu undrar jag om det inte släpper igenom mera smuts än ett orginal filter? :?

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#12 Inlägg av Tyrannosaurus »

jacken skrev:Jag fundera också på ett nytt luftfilter,kollade på ett DNA- filter hos Touringbutiken (798 kr),men nu undrar jag om det inte släpper igenom mera smuts än ett orginal filter? :?
Det blir iofs den naturliga följden av ett öppnare luftfilter att det släpper igenom både mer luft och mer skit. Men det "skiten" vi talar om är damm vilket knappast kan skada motorn.
Vi talar ju inte om sten, småfåglar och att kärringarna får hålla hårt i hundkopplet så det inte luktar bränd pudel ur avgasröret :lol:

De täta luftfiltren handlar mest om ljuddämpning eftersom ett öppnare insug kan böla rätt bra, även om det mest gäller trattar och riktigt öppna separats filter. Så länge man har kvar originalburken är det ändå förhållandevis tyst. Men de internationella reglerna är lite löjliga så då gäller det för fabrikanterna att "plugga".
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Swedan
Medlem
Inlägg: 194
Blev medlem: lör jul 01, 2006 13:43
Ort: Boxholm

#13 Inlägg av Swedan »

Nu släpper inte ett oljat bomullsfilter igenom mer smuts en ett pappersfilter utan det släpper bara igenom luften lättare sen finns det rätt många utredningar som pekar åt båda hållen. Vad som skiljer testerna ifrån varandra är kvaliteten på de olika filtren. Tyvärr finns det dåliga filter av både papper och (hm) bomull.
Just DNA:filter har jag därimot inte sett i någon test.
KN:s filter har därimot klarat testerna.
Denna typ av filter används på riktigt stora motorer som (glöpar) i sig otroliga mängder luft och som går dygnet runt.
Det har även gjorts prov att använda dem vid berghantering men det visade sig att de tog hand om för mycket partiklar så rengöring fick ske för ofta (mer än två gånger om dagen).
Pappersfiltren gick dessutom att slå ur.
"Hellre Parkinsons och spilla ut halva groggen,
än Alzheimers och glömma var man ställde den..."

Hojlös

Användarvisningsbild
jacken
Donator 2008
Inlägg: 173
Blev medlem: tis jun 06, 2006 19:41
Ort: Linköping

#14 Inlägg av jacken »

Jag har fått hem ett KN-filter idag,ska sätta dit det imorgon,sen får vi ser om det blir skillnad mot ett orginal filter... 8)

Thelinski

#15 Inlägg av Thelinski »

Jag undrar lite om KN filter, vad är poängen? Ger det ngn effektökning eller är det ljudmässigt? Får man någon förändring (ljud/effekt) även om man har orginalavgassystemet, eller bör man även investera i slipon?

Förresten, blir det stor effektökning om man har KN & Slipon, eller är det mest "mullret" som lockar... Inte för att det är något "bara" med det!

Skriv svar