Sida 1 av 1

Justera fjädring

Postat: mån jun 26, 2006 07:24
av Qwerty
Någon som har bra tips på justering av fjädring på en 01a?
Jag kommer från Gsxr träsket med extra fin Öhlins dämpare bak, styft hårt och helt rejsmässigt inställd, perfekt för bana och hård landsvägskörning.
Nu på viffern så tycker jag att lite styvare vill jag ha. Jag väger trots allt nästan 0,1ton å snitt japsen 75Kg. Hur gör jag? Jag är helt inkompitent att skruva fjädring, så snälla hjälp mej ni som kan.

Postat: mån jun 26, 2006 08:29
av Kaiko
Tjena

Gick det bra igår upp Norrtälje ?
Det var jag som kom fram till dig och Robban i Waxholm.
Jag håller själv på med fjädringen på min.
Det verkar inte så lätt, får skruva som fan och är inte nöjd än.
Det fans en engelsk artikel på nätet tidigare, jag hade den men datorn krashade. :(
Det var typ 4 helsidor med instruktioner. Det finns kanske någon som har den ?

Postat: mån jun 26, 2006 08:38
av Qwerty
Kaiko skrev:Tjena

Gick det bra igår upp Norrtälje ?
Det var jag som kom fram till dig och Robban i Waxholm.
Jag håller själv på med fjädringen på min.
Det verkar inte så lätt, får skruva som fan och är inte nöjd än.
Det fans en engelsk artikel på nätet tidigare, jag hade den men datorn krashade. :(
Det var typ 4 helsidor med instruktioner. Det finns kanske någon som har den ?
Jo då det gick fint upp till nortan. Jobbigt bara att jag har en viss tendens att ta omvägar. Från väsby till norrtälje blev omväg via vaxholm och sen krokvägar hela vägen upp. :D
Kommer du fram till något vettigt så hojta gärna till, eller får tag i artikeln.

Postat: tis jun 27, 2006 22:00
av Qwerty
Ha ha ibland är man bra dum.

Gick ut till garaget med instruktionsboken i handen. Kollade över ursprungsinställningarna och jämförde mot fabriks. Jaha allt var justerat extra mjukt. Skruvade tillbaka allt till fabrik och sedan ytterst lite hårdare på allt.

Dämpning.
Fram ett varv på ställskruven mot hårdare(fabrik, 3st ringar ska synas). Bak ett halft varv mot det hårdare hållet(fabrik, 1,5 varv ut från botten).

Retur.
Endast justerbart bak, så jag ändrade från läge 1 (fabrik 2-3) till läge 4 utav 7.

Det här känndes rätt vid gungning. Har inte mätt upp häng mm. Tyvärr så drack jag bira medans jag skruvade(fixade med gixxern innan) och kunde därför inte provköra. Återkommer senare med provkörning och av nya justeringar.

Postat: lör feb 24, 2007 22:42
av Swedan
Tänkte bara kolla hur du upplevde hojen efter dina justeringar???

Postat: mån feb 26, 2007 08:57
av Qwerty
Den blev bra mycket fastare och inte som en gunghäst. Markkontakten ökade och nu går det att köra hårt.

Men det är mycket kvar att göra för att få det riktigt bra.

Postat: mån feb 26, 2007 14:52
av Kaiko
Qwerty skrev:Den blev bra mycket fastare och inte som en gunghäst. Markkontakten ökade och nu går det att köra hårt.

Men det är mycket kvar att göra för att få det riktigt bra.
Hur upplever du hojen i ingång mot och genom en kurva dvs. från hård inbromsning till gaspådrag.
Jag upplever min som att den tar en j-vla tid innan vikten övergår till bakhjulet.

Postat: mån feb 26, 2007 16:42
av Qwerty
Bra fråga!
Framåt våren kan jag ge ett exakt svar. Nu kan jag endast gissa.

Postat: mån feb 26, 2007 19:44
av Swedan
Jag mätte mitt dämpar uppstick fram idag och fick det till ca 45mm. I verkstadshandboken står det 39mm.
Vad har ni???

Postat: sön mar 04, 2007 21:23
av yxan
jag har någon jättefin pdf fil någonstans från öhlin om hur man skall räkna och mäta för att göra en bra grundinställning... skall leta lite i burken för jag hittar bara de utskrivna bladen...

Postat: lör mar 31, 2007 02:38
av Swedan
Swedan skrev:Jag mätte mitt dämpar uppstick fram idag och fick det till ca 45mm. I verkstadshandboken står det 39mm.
Vad har ni???

Postat: lör mar 31, 2007 07:59
av Andersson
Swedan skrev:
Swedan skrev:Jag mätte mitt dämpar uppstick fram idag och fick det till ca 45mm. I verkstadshandboken står det 39mm.
Vad har ni???
49mm :wink:


Läs här http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?t=417

Postat: mån apr 16, 2007 21:16
av Frippe
Ni som har pillat lite med fjädringen, hjälp.

När jag nyper till ordentligt känns det som jag ska stå på näsan, den dyker som attan. Hur får man fjädringen fram att inte dyka så mycke? Måste man byta olja? fjädrar? eller räcker det att skurva på de små "plupparna" på gaffelkronan?

Skulle vilja försöka ordna detta innan Lelleveckan = bankörning :twisted:

Postat: mån apr 16, 2007 21:17
av Frippe
Förästen, jag kar ingen instruktionsbok :cry:

Postat: tis apr 17, 2007 08:30
av Andersson
Frippe skrev:Ni som har pillat lite med fjädringen, hjälp.

När jag nyper till ordentligt känns det som jag ska stå på näsan, den dyker som attan. Hur får man fjädringen fram att inte dyka så mycke? Måste man byta olja? fjädrar? eller räcker det att skurva på de små "plupparna" på gaffelkronan?

Skulle vilja försöka ordna detta innan Lelleveckan = bankörning :twisted:
Låter som ett oljebyte kan vara på sin plats...
Fjäderförspänningen kan säker hjälpa lite om du inte redan har den hårt spännd.
Men annars är det till att byta oljan.