Sida 1 av 2
Ingen gnista? Hjälp! VFR 750F -90
Postat: mån sep 06, 2010 07:12
av moshh
Vet ej om ni läst min föregående tråd men jag bytte batteri och hojen startade perfekt. Jag åkte en runda på dagen och sen på natten körde jag hem till en kompis för att sova över, hojen gick perfekt. Nu på morgonen dock när jag ska till skolan så startar inte hojen, startmotorn går runt utan problem men motorn verkar inte få någon gnista. Vad kan felet vara? Den har bara stått över natten och nu är hojen strandsatt på andra sidan stan...
Re: Ingen gnista? Hjälp!
Postat: mån sep 06, 2010 08:33
av adrian_vg
moshh skrev:Vet ej om ni läst min föregående tråd men jag bytte batteri och hojen startade perfekt. Jag åkte en runda på dagen och sen på natten körde jag hem till en kompis för att sova över, hojen gick perfekt. Nu på morgonen dock när jag ska till skolan så startar inte hojen, startmotorn går runt utan problem men motorn verkar inte få någon gnista. Vad kan felet vara? Den har bara stått över natten och nu är hojen strandsatt på andra sidan stan...
Var det en kall natt? Min grönviffer med förgasare är tjurig på att starta så fort temperaturen sjunker under 10grader om morgonarna.
Annat du kan kolla är om tändstiften är justa. När bytte du senast? Sitter tändhattarna på som de ska?
Postat: mån sep 06, 2010 08:58
av moshh
Hmm ja under tio grader var det nog. Men påverkar det så mycket att startmotorn går för fullt utan någon som helst antydan på att hojen kommer starta?
Postat: mån sep 06, 2010 09:16
av adrian_vg
moshh skrev:Hmm ja under tio grader var det nog. Men påverkar det så mycket att startmotorn går för fullt utan någon som helst antydan på att hojen kommer starta?
Har hänt mig iaf.
Har du choken på när du ska till att starta?
Postat: mån sep 06, 2010 11:29
av moshh
adrian_vg skrev:moshh skrev:Hmm ja under tio grader var det nog. Men påverkar det så mycket att startmotorn går för fullt utan någon som helst antydan på att hojen kommer starta?
Har hänt mig iaf.
Har du choken på när du ska till att starta?
Har testat både med och utan choke, vilket ska det vara?
Postat: mån sep 06, 2010 14:11
av moshh
Nu har den stått i 15-20 graders värme hela dan och fortfarande samma sak. Den går inte att springa igång heller... Vad är nästa steg? Hur kan det bli så här av att hojen står över natten?
Edit: startgas verkar inte heller fungera....
Postat: mån sep 06, 2010 14:54
av adrian_vg
moshh skrev:Har testat både med och utan choke, vilket ska det vara?
Choke brukar behövas när det är lite kallare i luften.
moshh skrev:Nu har den stått i 15-20 graders värme hela dan och fortfarande samma sak. Den går inte att springa igång heller... Vad är nästa steg? Hur kan det bli så här av att hojen står över natten?
Edit: startgas verkar inte heller fungera....
Kolla att tändstiften gnistar, dvs att det kommer fram nåt. Kan tänkas att motorn surnat till under dina startförsök.
Postat: mån sep 06, 2010 15:16
av moshh
Pinsam fråga, hur kollar man att det gnistar?

Postat: mån sep 06, 2010 15:20
av blacken
moshh skrev:Pinsam fråga, hur kollar man att det gnistar?

Ta loss en tändhatt smacka dit ett stift, som du sedan lägger mot gods (säker jord typ någonstans på blocket) veva på starten, men kolla säkringarna först..
Om du har gnista och den har blivit "sur" så stäng av soppakran, håll sedan full gas och veva på starten ända tills den startar..
PS: om du tar loss ett stift i från motorn, så håll stiften så långt bort i från tändsstifts hålet det går, flamrisk annars, (gas i från hålet kan antändas)
Postat: mån sep 06, 2010 15:22
av adrian_vg
moshh skrev:Pinsam fråga, hur kollar man att det gnistar?

Skruva av ett tändstift i taget, sätt det i tändhatten och jorda tändstiftet mot nåt gods i motorn, tryck på startmotorknappen. Du ska se en fet blå gnista slå över på tändstiftet.
OBS! Var noga med att inte hålla tändstiftet i någon metalldel, om du inte vill få en rejäl borre.
Testet kräver en del pill, speciellt på de främre tändstiften.
Postat: mån sep 06, 2010 15:25
av blacken
adrian_vg skrev:moshh skrev:Pinsam fråga, hur kollar man att det gnistar?

Skruva av ett tändstift i taget, sätt det i tändhatten och jorda tändstiftet mot nåt gods i motorn, tryck på startmotorknappen. Du ska se en fet blå gnista slå över på tändstiftet.
OBS! Var noga med att inte hålla tändstiftet i någon metalldel, om du inte vill få en rejäl borre.
Testet kräver en del pill, speciellt på de främre tändstiften.
Man behöver bara kolla ett stift, så det går bra att bara prova på ettans eller fyrans burk..
Postat: mån sep 06, 2010 17:01
av adrian_vg
blacken skrev:Man behöver bara kolla ett stift, så det går bra att bara prova på ettans eller fyrans burk..
Visst räcker det med ett, om man inte misstänker fel i någon av de andra cylindrarna.

Postat: mån sep 06, 2010 17:12
av moshh
adrian_vg skrev:blacken skrev:Man behöver bara kolla ett stift, så det går bra att bara prova på ettans eller fyrans burk..
Visst räcker det med ett, om man inte misstänker fel i någon av de andra cylindrarna.

Om det skulle vara så att det bara är ett av tändstiften som har lagt av så borde väl hojen gå igång ändå?
Postat: mån sep 06, 2010 17:33
av adrian_vg
moshh skrev:Om det skulle vara så att det bara är ett av tändstiften som har lagt av så borde väl hojen gå igång ändå?
Jo, det var lite det jag hintade åt.

Postat: mån sep 06, 2010 19:57
av tersan
Du har naturligtvis kollat det redan, men om du glömt det så är du inte den förste... finns det bensin i tanken? Står dödarknappen rätt?