Sida 1 av 1

VFR750 -90 startproblem!

Postat: mån aug 30, 2010 21:20
av moshh
Hojen stod i garaget i ca.2 veckor och när jag skulle köra till jobbet en dag
så gick den inte att starta, det sa liksom bara "klick" när jag tryckte elstart.
Jag tyckte detta var väldigt konstigt då batteriet är helt nytt men ställde det
ändå på laddning. Efter laddningen var det samma sak. Fulladdat batteri men
hojen startar ändå inte. Här har ni ett klipp:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=DsIDxGrMK8M[/youtube]
Som ni ser (hör) så går startmotorn inte som den ska så jag gissar på att det
är den det är fel på? Det är lite konstigt då den ibland bara klickar men
ibland går den ju ändå runt. Hojen har aldrig varit svårtstartad innan men
nu startar den ju inte när startmotorn går runt heller. Jag testade att springa
igång den och då startade den direkt.

Vad har ni för tankar?

Postat: mån aug 30, 2010 21:22
av Tommy Gsson
Startmotorkopplingen. Precis sådär var min, provade med en annan startmotor blev inge bättre, bytte startmotorkoppling så blev det bra.
T.

Postat: mån aug 30, 2010 21:28
av moshh
Hmm, hur/vart sitter startmotorkopplingen? Är den billigare eller dyrare än en startmotor?

Postat: mån aug 30, 2010 22:08
av blacken
moshh skrev:Hmm, hur/vart sitter startmotorkopplingen? Är den billigare eller dyrare än en startmotor?
Den sitter bakom höger motorkåpa (samma som kopplingen). skulle även i första hand glutta på att jordanslutningar till startmotorn, sedan startmotorn i samband med att du river startmotorkopplingen, för det kan även vara så att dina kol/kollektorn i startmotorn bängar sig lite granna..

Postat: tis aug 31, 2010 08:07
av StigH
moshh skrev:Hmm, hur/vart sitter startmotorkopplingen? Är den billigare eller dyrare än en startmotor?
Billigast är att till en början ladda batteriet..
Eller en parallel startkabel till ett löst bilbatteri
Av filmen att döma så nästan slocknar ju lamporna på panelen när du försöker starta, de funkar ju som voltmeter..
Så vad du än tror, acken är INTE fulladdad, eller, kanske bara "dålig"?
Ett starthjälpsbatter visar på vad.

Postat: fre sep 03, 2010 16:30
av moshh
StigH skrev:
moshh skrev:Hmm, hur/vart sitter startmotorkopplingen? Är den billigare eller dyrare än en startmotor?
Billigast är att till en början ladda batteriet..
Eller en parallel startkabel till ett löst bilbatteri
Av filmen att döma så nästan slocknar ju lamporna på panelen när du försöker starta, de funkar ju som voltmeter..
Så vad du än tror, acken är INTE fulladdad, eller, kanske bara "dålig"?
Ett starthjälpsbatter visar på vad.
Du hade mycket rätt. Batteriet är inte laddat. Testade med ett annat batteri
och hojen gick igång direkt. Har även köpt en ny laddare nu som visar att
batteriet är fulladdat men det fungerar ändå inte. Vad kan det bero på?
Batteriet är nästan helt nytt, tycker det är konstigt att det bara lägger av
så bara av att hojen stått still i två veckor...

Postat: fre sep 03, 2010 17:10
av blacken
moshh skrev:
StigH skrev:
moshh skrev:Hmm, hur/vart sitter startmotorkopplingen? Är den billigare eller dyrare än en startmotor?
Billigast är att till en början ladda batteriet..
Eller en parallel startkabel till ett löst bilbatteri
Av filmen att döma så nästan slocknar ju lamporna på panelen när du försöker starta, de funkar ju som voltmeter..
Så vad du än tror, acken är INTE fulladdad, eller, kanske bara "dålig"?
Ett starthjälpsbatter visar på vad.
Du hade mycket rätt. Batteriet är inte laddat. Testade med ett annat batteri
och hojen gick igång direkt. Har även köpt en ny laddare nu som visar att
batteriet är fulladdat men det fungerar ändå inte. Vad kan det bero på?
Batteriet är nästan helt nytt, tycker det är konstigt att det bara lägger av
så bara av att hojen stått still i två veckor...
Något ligger och "tjyvar" ström någonstans.

Postat: fre sep 03, 2010 17:40
av stefan
moshh skrev: Du hade mycket rätt. Batteriet är inte laddat. Testade med ett annat batteri
och hojen gick igång direkt. Har även köpt en ny laddare nu som visar att
batteriet är fulladdat men det fungerar ändå inte. Vad kan det bero på?
Batteriet är nästan helt nytt, tycker det är konstigt att det bara lägger av
så bara av att hojen stått still i två veckor...
Troligen är det någon "platta" som lostnat i batteriet då får man detta fenomen. Det finns tillräckligt med Volt men inga Ampere. Laddaren känner av volten. Att batteriet är nytt är tyvärr ingen garanti.

Ett tipps är Biltemas underhållsfria batterier som jag tycker är toppen.

MVH Stefan

Postat: fre sep 03, 2010 17:42
av StigH
Om du har nåt som smygdrar ström och du har kört batteriet helt i botten, då menar jag rejält i botten, så kan man nog betrakta det som förstört...
En liten "feature" i moderna batterier.. :roll:
Möjligen kan en C-tek laddare friska upp det till "användbarhet", men helt bra.. näää
Användande av en multmeter på amp-området (min2A) rekommenderas!
Sen kan man gå neråt på områdena och kolla hur mkt som läcker ut...
Inget ska förstås vara igång under mätningen som lämpligen görs på jordsidan av batteriet