Sida 1 av 1

Elexperter? Laddningsfråga som löste sigsjälv ...hoppas jag

Postat: tor aug 26, 2010 19:19
av TobLind
Har en 99 som har strulat länge med laddningen, stator och voltregulatorer har avlidit titt som tätt. Jag har monterat en kabelstam från wiremybike som ska avhjälpa det genom att det är grövre kablar.

Nåja jag var ute och körde rätt långt skulle från Uppsala till Kristianstad. Så jag stannade vid en mack på vägen kanske kört 40 mil sen så startade den inte! misstänkte att statorn eller regulatorn dött igen så den underladdar. Rullade iaf igång den och körde hem utan halvljus på. Mätte upp laddningen dagen efter och den låg på runt 12.5 med lysen på och 13.5 utan altså alldeles för lite. Så nu bytte jag instrumenteringslampor köpte alldeles nya av LED typ för att en eller två har varit dåliga länge. De har lyst ibland och ibland inte. Nu laddar den som den ska 14.8 riktigt stadigt

frågan är kan det ha hjälpt att jag bytte instrumentlamporna?!?!? eller har jag bara tur med den ett tag innan den lägger av helt? hittils har jag ca 50 mil på den efter att jag bytte lamporna.

Re: Elexperter? Laddningsfråga som löste sigsjälv ...hoppas

Postat: tor aug 26, 2010 21:14
av StigH
TobLind skrev:..frågan är kan det ha hjälpt att jag bytte instrumentlamporna?!?!? eller har jag bara tur med den ett tag innan den lägger av helt? hittils har jag ca 50 mil på den efter att jag bytte lamporna.
Inte troligt.
Elfel repar vanligen inte sig själva, såvida det inte är glapp nånstans..och då kommer det garanterat tillbaka..

Postat: ons sep 01, 2010 10:43
av Ringleader
Har en 98:a.
Har ingen lösning men råkade ut för exakt samma sak för ca 2 veckor sedan. (bara haft hojjen sen 2 juni)
Fick rulla igång den, men det lustiga var att när jag äntligen kom hem så var det inget problem att starta den... Mätte batteriet som visade 12.4 och satte det på laddning.
Dock fick jag kvitto på att förra ägaren bytt laddregulator så det känns inte som att det kan vara den.

Postat: ons sep 01, 2010 13:36
av blacken
Kolla i anslutnings kontakten mellan generator och regulator, kan vara oxid där, glutta även på kontaktstyckena mellan regulator och tändlås, spraya med 5.56 i dom (dra isär dom först)..