Sida 1 av 1
Tanklocksproblem
Postat: lör aug 07, 2010 10:58
av Brother Wolf
Tjena allihopa
Är det någon förutom jag som ibland får problem att öppna tanklocket?
Jag får drämma till kanska bra för att det skall öppna sig,
det verkar som om bensinen torkar ut fjädrarna till låskolvarna,
så att de inte riktigt drar sig undan. Detta gäller bara när tanken nästan
är tom, annars då bensinen stänker upp och "blöter ner" fjädrarna så går det bra!
BW
Edit: Fixat, 5-56 på nyckeln och hålet, öppnar nu great

Re: Tanklocksproblem
Postat: lör aug 07, 2010 13:11
av adrian_vg
Brother Wolf skrev:Edit: Fixat, 5-56 på nyckeln och hålet, öppnar nu great

CRC 5-56 är ganska aggressivt mot gummi och liknande material. Prova WD40 ist. Eller riktig låssprej.
Har lite problem med tanklockslåset sjölv emellanåt, men det tror jag beror på att nyckeln varit böjd (nyckelämnet böjer sig så fort man tittar lite elakt på det för övrigt.

). Kul historia det förresten...

Re: Tanklocksproblem
Postat: lör aug 07, 2010 21:15
av Fransson
adrian_vg skrev:Brother Wolf skrev:Edit: Fixat, 5-56 på nyckeln och hålet, öppnar nu great

CRC 5-56 är ganska aggressivt mot gummi och liknande material. Prova WD40 ist. Eller riktig låssprej.
Har lite problem med tanklockslåset sjölv emellanåt, men det tror jag beror på att nyckeln varit böjd (nyckelämnet böjer sig så fort man tittar lite elakt på det för övrigt.

). Kul historia det förresten...

Vd-40 är även aggresivt mot vissa packningar andvänd Tri-flow istället ett perfekt smörjmedel för det mesta
Re: Tanklocksproblem
Postat: lör aug 07, 2010 21:20
av adrian_vg
Fransson skrev:Vd-40 är även aggresivt mot vissa packningar andvänd Tri-flow istället ett perfekt smörjmedel för det mesta
Aha! Vet du vilken sorts packningar det rör sig om?
Tri-flow känner jag inte till. Var hittar man det och vem gör det?
Inte för att det är aktuellt i dagsläget att köpa nåt än, då jag har en fyralitersdunk kvar hemma av WD40...
Re: Tanklocksproblem
Postat: lör aug 07, 2010 23:35
av Fransson
adrian_vg skrev:Fransson skrev:Vd-40 är även aggresivt mot vissa packningar andvänd Tri-flow istället ett perfekt smörjmedel för det mesta
Aha! Vet du vilken sorts packningar det rör sig om?
Tri-flow känner jag inte till. Var hittar man det och vem gör det?
Inte för att det är aktuellt i dagsläget att köpa nåt än, då jag har en fyralitersdunk kvar hemma av WD40...
http://www.cargo-oil.se/
Postat: sön aug 08, 2010 05:54
av Brother Wolf
Tnx, skall genast inhandlas!
BW
Re: Tanklocksproblem
Postat: sön aug 08, 2010 16:53
av adrian_vg
Postat: mån aug 09, 2010 05:40
av Fransson
Kann tilläggas att perfekt att smörja dörrlisterna på vintern med, så dom inte fryser fast
Postat: mån aug 09, 2010 12:35
av adrian_vg
Fransson skrev:Kann tilläggas att perfekt att smörja dörrlisterna på vintern med, så dom inte fryser fast
Betyder det att vanlig silikonsprej man i vanliga fall tvingar frun att ha på gummilisterna på bilen, även funkar i lås?
Postat: mån aug 09, 2010 14:51
av Jimmy.S
siliconspray fungerar inte i lås, silicon använder man på plast o gummidetaljer för minskad friktion, i ett lås är det alu/stål/mässing, lithiumfett brukar fungera hyfsat i lås men har det väl börjat frysa och hänga sig brukar det vara svårt att få till det bra, det bästa är att skruva bort låset i ett sådant läge och plocka isär det i molekyler/rengöra och sen smörja, men orka....
Postat: mån aug 09, 2010 15:11
av adrian_vg
Jimmy.S skrev:[...]det bästa är att skruva bort låset i ett sådant läge och plocka isär det i molekyler/rengöra och sen smörja, men orka....
Vilken tur att 5-56 och WD40 finns då...

Postat: mån aug 09, 2010 15:49
av tersan
adrian_vg skrev:Jimmy.S skrev:[...]det bästa är att skruva bort låset i ett sådant läge och plocka isär det i molekyler/rengöra och sen smörja, men orka....
Vilken tur att 5-56 och WD40 finns då...

Och sen har du problem... lås ska normalt vara torra, det är smörjan som drar till sig smuts som sedan leder till att det börjar kärva och krångla.
Men visst, jag tar också fram närmaste smörjflaska när det börjar krångla, och sen svär jag lik förb... när det är dags igen i bästa fall några månader senare.

Postat: mån aug 09, 2010 23:44
av adrian_vg
tersan skrev:Och sen har du problem... lås ska normalt vara torra, det är smörjan som drar till sig smuts som sedan leder till att det börjar kärva och krångla.
Men visst, jag tar också fram närmaste smörjflaska när det börjar krångla, och sen svär jag lik förb... när det är dags igen i bästa fall några månader senare.

Det är en panikfix. Man tänker inte alltid klart, när man slitit och irriterat sig på ett trilskande lås.