Sida 1 av 2
Bränslepump 1988 lösning
Postat: mån jul 12, 2010 16:36
av Robert
Tja. (så säger de här i Stockholm

)
Jag har en 88'a som har en bränslepump på vänster sida. På pumpen sitter ett litet svart lock som man lätt kan skruva av och där inne döljer sig...hör och häpna....BRYTARSPETSAR....

. Där sitter ett fladdrande gnistaltrande bleck. Jag har tittat i Haynes (klart man har med den på resan) men inte ett ord om denna manick.
On blecken "klibbar" dvs svetsas samman så går säkringen för IGNITION. Min fråga är, räcker det med att slipa lite på ytorna (det är det jag gjorde och den funkar) eller måste jag byta ut något?
Då kommer frågan, måste jag byta ut HELA pumpen eller kan man bara byta de där blecken till nya? (som man gjorde på fördelarlockens tid)? Och måste jag göra det nu eller kan jag köra 100 mil till?
Tacksam för goda råd

Re: Roberts bränslepump 1988
Postat: mån jul 12, 2010 17:40
av Tyrannosaurus
Robert skrev:Tja. (så säger de här i Stockholm

)
Jag har en 88'a som har en bränslepump på vänster sida. På pumpen sitter ett litet svart lock som man lätt kan skruva av och där inne döljer sig...hör och häpna....BRYTARSPETSAR....

. Där sitter ett fladdrande gnistaltrande bleck. Jag har tittat i Haynes (klart man har med den på resan) men inte ett ord om denna manick.
On blecken "klibbar" dvs svetsas samman så går säkringen för IGNITION. Min fråga är, räcker det med att slipa lite på ytorna (det är det jag gjorde och den funkar) eller måste jag byta ut något?
Då kommer frågan, måste jag byta ut HELA pumpen eller kan man bara byta de där blecken till nya? (som man gjorde på fördelarlockens tid)? Och måste jag göra det nu eller kan jag köra 100 mil till?
Tacksam för goda råd

Brytarspetsar? Det är inte borstarna till motorn du ser?
Lågtryckspumpen som sitter på vissa förgasarhojar som har förgasarna högre än tanken t.ex. en del VF och VFR är en liten kolvpump som säger "RRRRRRRR" när den går på fullvarv och "tick-tick-tick-tick" i normalfall.
Jag har aldrig haft isär min pump, bara bytt relä en gång, så jag vet inte hur det ser ut. Men du kan kolla reservdelsfichen om det finns delar till den.
OEM ficher finns online, jag har listat några ställen här
http://www.iww.se/links/v65/v4.htm
Postat: mån jul 12, 2010 21:10
av Hondaman
Utan att ha en aning om hur det är på din hoj....
På Africa Twin (ja ja, en Honda iaf) finns en liknande bränslepump med någon form av brytarspetsar. Den har en förkärlek för att haverera när som helst. Till den bågen finns en utbytespump (vakuum) som Hela Hojen säljer. Funkar klanderfritt.
Att putsa på kontaktytorna känns som en tillfällig lösning tyvärr...
Postat: tis jul 13, 2010 09:08
av tersan
Det brukar gå att hålla liv i gamla hederliga pumpar med lite putsande som föreslagits, men på sikt är det nog idé att montera en ny.
Postat: tis jul 13, 2010 09:42
av Robert
Tack för feedbacken. Jag ska försöka få tag på smärgelduk eller liknande och slipa lite till innan jag åker imorgon.
Den där utbytespumpen kanske man ska ta och titta lite närmre på.
Postat: tis jul 13, 2010 15:55
av Robert
Jag hittade en bra pdf fil som någon hade skapat. Det gällde bränslepumpen till Honda Africa Twin men det är samma pump.
Det visar sig att brytarspetsarna är faktiskt just brytare till en spole som drar en membranpump. Han visar hur man kan bygga om brytaren. Men nu förstår jag bättre vad brytarna gör. Som elingengör fattar jag inte varför man inte sätter in en sk "frihjulsdiod" för att släcka gnistan

. Jag ska prova när jag kommer hem.
Jag gick in på Kicks i Stockholm som säljer smink och frågad efter en smal nagelfil som kunde slipa kontakter på en bränslepump...

Det blev tyst i kassan kan man säga. Men de hade en fin metallfil som jag ska använda.
Postat: tis jul 13, 2010 15:58
av Tommy Gsson
Robert skrev:Jag hittade en bra pdf fil som någon hade skapat. Det gällde bränslepumpen till Honda Africa Twin men det är samma pump.
Det visar sig att brytarspetsarna är faktiskt just brytare till en spole som drar en membranpump. Han visar hur man kan bygga om brytaren. Men nu förstår jag bättre vad brytarna gör.
Länk?
T.
Postat: tis jul 13, 2010 16:22
av Robert
Tommy Gsson skrev:Robert skrev:Jag hittade en bra pdf fil som någon hade skapat. Det gällde bränslepumpen till Honda Africa Twin men det är samma pump.
Det visar sig att brytarspetsarna är faktiskt just brytare till en spole som drar en membranpump. Han visar hur man kan bygga om brytaren. Men nu förstår jag bättre vad brytarna gör.
Länk?
T.
Äntligen Tommy

. Jag hoppades du skulle nappa
Här är länken. Hans lösning är god (han byter brytarens funktion och låter originalbrytaren styra en ny brytare som tar huvudströmmen). Han liksom flyttar problemet till en annan brytare. Men visst, pajar den så är den lättara att byta.
http://www.xrv.org.uk/media/fuelpumpXRV750.pdf
Givet samtalsämne på Nordic Meet 2010

Postat: tis jul 13, 2010 18:00
av moshh
Bränslepumpen på min VFR 750 -87 gav upp förra säsongen.
Jag gav Biltema en chans och det har fungerat perfekt!
Den här köpte jag (svarta längst ner):
http://biltema.se/sv/Bil---MC/Motor/Bra ... anslepump/
Postat: tis jul 13, 2010 20:13
av Göingen
Robert skrev:Tommy Gsson skrev:Robert skrev:Jag hittade en bra pdf fil som någon hade skapat. Det gällde bränslepumpen till Honda Africa Twin men det är samma pump.
Det visar sig att brytarspetsarna är faktiskt just brytare till en spole som drar en membranpump. Han visar hur man kan bygga om brytaren. Men nu förstår jag bättre vad brytarna gör.
Länk?
T.
Äntligen Tommy

. Jag hoppades du skulle nappa
Här är länken. Hans lösning är god (han byter brytarens funktion och låter originalbrytaren styra en ny brytare som tar huvudströmmen). Han liksom flyttar problemet till en annan brytare. Men visst, pajar den så är den lättara att byta.
http://www.xrv.org.uk/media/fuelpumpXRV750.pdf
Givet samtalsämne på Nordic Meet 2010

Vacuumpumpen från African Queens funkar bra om man monterar den så att inlopp och utlopp är vända uppåt. Får du en luftblåsa i pumpen så funkar den kass eller inte alls. Ja monterade en dylik på min AT vid ca 1500 mil körda. Den satt kvar och funkade när hojen såldes vid 5000mil.
Postat: tis jul 13, 2010 22:07
av Tommy Gsson
Robert skrev:Tommy Gsson skrev:Robert skrev:Jag hittade en bra pdf fil som någon hade skapat. Det gällde bränslepumpen till Honda Africa Twin men det är samma pump.
Det visar sig att brytarspetsarna är faktiskt just brytare till en spole som drar en membranpump. Han visar hur man kan bygga om brytaren. Men nu förstår jag bättre vad brytarna gör.
Länk?
T.
Äntligen Tommy

. Jag hoppades du skulle nappa
Här är länken. Hans lösning är god (han byter brytarens funktion och låter originalbrytaren styra en ny brytare som tar huvudströmmen). Han liksom flyttar problemet till en annan brytare. Men visst, pajar den så är den lättara att byta.
http://www.xrv.org.uk/media/fuelpumpXRV750.pdf
Givet samtalsämne på Nordic Meet 2010

Det där borde vi kunna utveckla lite mer med lite elektronik kanske?
Undra hur många öl det går åt för att lösa det?
T.
Postat: tis jul 13, 2010 22:17
av Tommy Gsson
Robert skrev:Jag hittade en bra pdf fil som någon hade skapat. Det gällde bränslepumpen till Honda Africa Twin men det är samma pump.
Det visar sig att brytarspetsarna är faktiskt just brytare till en spole som drar en membranpump. Han visar hur man kan bygga om brytaren. Men nu förstår jag bättre vad brytarna gör. Som elingengör fattar jag inte varför man inte sätter in en sk "frihjulsdiod" för att släcka gnistan

. Jag ska prova när jag kommer hem.
Jag gick in på Kicks i Stockholm som säljer smink och frågad efter en smal nagelfil som kunde slipa kontakter på en bränslepump...

Det blev tyst i kassan kan man säga. Men de hade en fin metallfil som jag ska använda.
Du får väl åka förbi Enköping imorgon annars så kopplar vi in ett relä åt dig.
Har både hållare och reläer ligger i lådan.
T.
Postat: tis jul 13, 2010 22:45
av blacken
Robert skrev:Jag hittade en bra pdf fil som någon hade skapat. Det gällde bränslepumpen till Honda Africa Twin men det är samma pump.
Det visar sig att brytarspetsarna är faktiskt just brytare till en spole som drar en membranpump. Han visar hur man kan bygga om brytaren. Men nu förstår jag bättre vad brytarna gör. Som elingengör fattar jag inte varför man inte sätter in en sk "frihjulsdiod" för att släcka gnistan

. Jag ska prova när jag kommer hem.
Jag gick in på Kicks i Stockholm som säljer smink och frågad efter en smal nagelfil som kunde slipa kontakter på en bränslepump...

Det blev tyst i kassan kan man säga. Men de hade en fin metallfil som jag ska använda.
Smart idè, det fanns något liknande tänk till brytarna på äldre bilar, "Piranha" hette dom som gjorde den tjofräsen. Men att slipa på dylika kontaktytor kan vara förknippat med vissa "aber"ibland. Oftast så är dom överdragna med ett hårdare material, och som är ganska tunnt, slipar man så försvinner beläggningen och metallvandringen kommer som ett skott på posten som det så fint heter..
Postat: ons jul 14, 2010 08:47
av tersan
Tommy Gsson skrev:Det där borde vi kunna utveckla lite mer med lite elektronik kanske?
Undra hur många öl det går åt för att lösa det?
T.
Helt klart värt att ta reda på!
Postat: ons jul 14, 2010 08:56
av Robert
Ok. Tack för alla tips. Och tack för varningen, jag ska endast slipa om de svetsar igen.
Sen får vi se om det blir modifiering eller pumpbyte.