Honda VF 750F 83årsmod.kamaxlar problem.

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Mattewall
Medlem
Inlägg: 25
Blev medlem: fre jul 09, 2010 07:18

Honda VF 750F 83årsmod.kamaxlar problem.

#1 Inlägg av Mattewall »

Tjena!

Köpte häromdagen en Honda Vf 750F 83:a som jag tänkte mecka lite med.
Den tidigare ägaren hade bytt topplockspackningen och hade inte hunnit få ihop allt innan jag köpte den.

Jag började med att ställa kamaxlarna så att markeringarna stämde. Sedan när jag snurrar på sväng hjulet något varv så tar det tvärstopp som om något går imot. Allt verkar rulla som det ska tills detta händer.

Det är cylindern närmast framdäcket.


Jag tänkte först att jag hade satt kamaxlarna upp och ner på något sätt och provade att vända dem men återigen så tar det stopp när jag snurrar på svänghjulet något varv.

Nån som har något tips om vad problemet är???

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Honda VF 750F 83årsmod.kamaxlar problem.

#2 Inlägg av adrian_vg »

Hej,

Har du tändstiften monterade? Det är inte kompressionsläget du känner kanske?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Honda VF 750F 83årsmod.kamaxlar problem.

#3 Inlägg av blacken »

Mattewall skrev:Tjena!

Köpte häromdagen en Honda Vf 750F 83:a som jag tänkte mecka lite med.
Den tidigare ägaren hade bytt topplockspackningen och hade inte hunnit få ihop allt innan jag köpte den.

Jag började med att ställa kamaxlarna så att markeringarna stämde. Sedan när jag snurrar på sväng hjulet något varv så tar det tvärstopp som om något går imot. Allt verkar rulla som det ska tills detta händer.

Det är cylindern närmast framdäcket.


Jag tänkte först att jag hade satt kamaxlarna upp och ner på något sätt och provade att vända dem men återigen så tar det stopp när jag snurrar på svänghjulet något varv.

Nån som har något tips om vad problemet är???
Glutta in alla markeringar igen, låter som den är ett halvvarv fel i veven..

Mattewall
Medlem
Inlägg: 25
Blev medlem: fre jul 09, 2010 07:18

Re: Honda VF 750F 83årsmod.kamaxlar problem.

#4 Inlägg av Mattewall »

blacken skrev:
Mattewall skrev:Tjena!

Köpte häromdagen en Honda Vf 750F 83:a som jag tänkte mecka lite med.
Den tidigare ägaren hade bytt topplockspackningen och hade inte hunnit få ihop allt innan jag köpte den.

Jag började med att ställa kamaxlarna så att markeringarna stämde. Sedan när jag snurrar på sväng hjulet något varv så tar det tvärstopp som om något går imot. Allt verkar rulla som det ska tills detta händer.

Det är cylindern närmast framdäcket.


Jag tänkte först att jag hade satt kamaxlarna upp och ner på något sätt och provade att vända dem men återigen så tar det stopp när jag snurrar på svänghjulet något varv.

Nån som har något tips om vad problemet är???
Glutta in alla markeringar igen, låter som den är ett halvvarv fel i veven..
Tjena! Ja nått i den stilen kanske. Men har hållt på som fan med alla möjliga metoder. Från markering (T.2.4) snurrar jag nästan två varv och sedan precis innan markering (t.2.4) kommer igen tar det stopp. Jag snurrar klockansväg. det känns som att någon ventil krockar med kolven i ett visst läge. Det är inga tändstift i den nu.

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Honda VF 750F 83årsmod.kamaxlar problem.

#5 Inlägg av blacken »

Mattewall skrev:
blacken skrev:
Mattewall skrev:Tjena!

Köpte häromdagen en Honda Vf 750F 83:a som jag tänkte mecka lite med.
Den tidigare ägaren hade bytt topplockspackningen och hade inte hunnit få ihop allt innan jag köpte den.

Jag började med att ställa kamaxlarna så att markeringarna stämde. Sedan när jag snurrar på sväng hjulet något varv så tar det tvärstopp som om något går imot. Allt verkar rulla som det ska tills detta händer.

Det är cylindern närmast framdäcket.


Jag tänkte först att jag hade satt kamaxlarna upp och ner på något sätt och provade att vända dem men återigen så tar det stopp när jag snurrar på svänghjulet något varv.

Nån som har något tips om vad problemet är???
Glutta in alla markeringar igen, låter som den är ett halvvarv fel i veven..
Tjena! Ja nått i den stilen kanske. Men har hållt på som fan med alla möjliga metoder. Från markering (T.2.4) snurrar jag nästan två varv och sedan precis innan markering (t.2.4) kommer igen tar det stopp. Jag snurrar klockansväg. det känns som att någon ventil krockar med kolven i ett visst läge. Det är inga tändstift i den nu.
Du får väl använda dig av den omständiga men säkra metoden då. förvissa dig om kolvens läge och kolla kamnockarnas läge, kolla sedan var/hur deras respektive märkning säger..

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Honda VF 750F 83årsmod.kamaxlar problem.

#6 Inlägg av Tyrannosaurus »

Mattewall skrev:
blacken skrev:
Mattewall skrev:Tjena!

Köpte häromdagen en Honda Vf 750F 83:a som jag tänkte mecka lite med.
Den tidigare ägaren hade bytt topplockspackningen och hade inte hunnit få ihop allt innan jag köpte den.

Jag började med att ställa kamaxlarna så att markeringarna stämde. Sedan när jag snurrar på sväng hjulet något varv så tar det tvärstopp som om något går imot. Allt verkar rulla som det ska tills detta händer.

Det är cylindern närmast framdäcket.

Jag tänkte först att jag hade satt kamaxlarna upp och ner på något sätt och provade att vända dem men återigen så tar det stopp när jag snurrar på svänghjulet något varv.

Nån som har något tips om vad problemet är???
Glutta in alla markeringar igen, låter som den är ett halvvarv fel i veven..
Tjena! Ja nått i den stilen kanske. Men har hållt på som fan med alla möjliga metoder. Från markering (T.2.4) snurrar jag nästan två varv och sedan precis innan markering (t.2.4) kommer igen tar det stopp. Jag snurrar klockansväg. det känns som att någon ventil krockar med kolven i ett visst läge. Det är inga tändstift i den nu.
Precis, det är någon ventil som tar i kolven. Hoppas du inte har tagit i när du har vridit runt för då kan du ha krökt en ventil. Men har det bara tagit i lite lätt, vrider sakta och känner att det tar stopp så är det ingen fara.

Huvudfelet du har gjort är att gå på T.2-4. Alla fyra kammarna ska ställas på T.1-3, glöm allt annat som står i boken, det bara krånglar till det.

På alla kammarna ska du även ha markeringar på drevfästet (ER, IR, IF och EF bakifrån räknat) åt samma håll, uppåt eller neråt.
Vevaxeln ska vridas moturs/vänster/framåt på de kedjedrivna VF:arna (tvärt om på kardanmodellerna). Om man vrider åt fel håll så blir timeningen fel, men du hör om du vrider åt fel håll eftersom startmotorn då dras med.

Sätt i kammarna så du först sätter i de på kamkedjans dragsida d.v.s. insug på bakre och avgas på främre. Kolla så att alla markering på dreven stämmer innan du aktiverar spännarna.
Att vrida motorn med spännarna inaktiva kan leda till att kamkedjan kuggar över och då får du göra om allt.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Mattewall
Medlem
Inlägg: 25
Blev medlem: fre jul 09, 2010 07:18

Re: Honda VF 750F 83årsmod.kamaxlar problem.

#7 Inlägg av Mattewall »

Tyrannosaurus skrev:
Mattewall skrev:
blacken skrev: Glutta in alla markeringar igen, låter som den är ett halvvarv fel i veven..
Tjena! Ja nått i den stilen kanske. Men har hållt på som fan med alla möjliga metoder. Från markering (T.2.4) snurrar jag nästan två varv och sedan precis innan markering (t.2.4) kommer igen tar det stopp. Jag snurrar klockansväg. det känns som att någon ventil krockar med kolven i ett visst läge. Det är inga tändstift i den nu.
Precis, det är någon ventil som tar i kolven. Hoppas du inte har tagit i när du har vridit runt för då kan du ha krökt en ventil. Men har det bara tagit i lite lätt, vrider sakta och känner att det tar stopp så är det ingen fara.

Huvudfelet du har gjort är att gå på T.2-4. Alla fyra kammarna ska ställas på T.1-3, glöm allt annat som står i boken, det bara krånglar till det.

På alla kammarna ska du även ha markeringar på drevfästet (ER, IR, IF och EF bakifrån räknat) åt samma håll, uppåt eller neråt.
Vevaxeln ska vridas moturs/vänster/framåt på de kedjedrivna VF:arna (tvärt om på kardanmodellerna). Om man vrider åt fel håll så blir timeningen fel, men du hör om du vrider åt fel håll eftersom startmotorn då dras med.

Sätt i kammarna så du först sätter i de på kamkedjans dragsida d.v.s. insug på bakre och avgas på främre. Kolla så att alla markering på dreven stämmer innan du aktiverar spännarna.
Att vrida motorn med spännarna inaktiva kan leda till att kamkedjan kuggar över och då får du göra om allt.
Å nu får jag hopp:) vad skönt att det verkar vara på detta sätt, läste nyligen i nån manual då det stod just om detta men förstod inte riktigt. Jag har använt mig av clymer och haynes. Precis så har jag dragit klockansväg och de har aldrig låtit bra då jag säkerligen dragit med mig startmotorn som du säger. Nejdå jag har inte dragit för hårt då det tagit stopp...nu ska jga ut och prova detta:)))

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Honda VF 750F 83årsmod.kamaxlar problem.

#8 Inlägg av Tyrannosaurus »

Mattewall skrev:
Tyrannosaurus skrev:
Mattewall skrev: Tjena! Ja nått i den stilen kanske. Men har hållt på som fan med alla möjliga metoder. Från markering (T.2.4) snurrar jag nästan två varv och sedan precis innan markering (t.2.4) kommer igen tar det stopp. Jag snurrar klockansväg. det känns som att någon ventil krockar med kolven i ett visst läge. Det är inga tändstift i den nu.
Precis, det är någon ventil som tar i kolven. Hoppas du inte har tagit i när du har vridit runt för då kan du ha krökt en ventil. Men har det bara tagit i lite lätt, vrider sakta och känner att det tar stopp så är det ingen fara.

Huvudfelet du har gjort är att gå på T.2-4. Alla fyra kammarna ska ställas på T.1-3, glöm allt annat som står i boken, det bara krånglar till det.

På alla kammarna ska du även ha markeringar på drevfästet (ER, IR, IF och EF bakifrån räknat) åt samma håll, uppåt eller neråt.
Vevaxeln ska vridas moturs/vänster/framåt på de kedjedrivna VF:arna (tvärt om på kardanmodellerna). Om man vrider åt fel håll så blir timeningen fel, men du hör om du vrider åt fel håll eftersom startmotorn då dras med.

Sätt i kammarna så du först sätter i de på kamkedjans dragsida d.v.s. insug på bakre och avgas på främre. Kolla så att alla markering på dreven stämmer innan du aktiverar spännarna.
Att vrida motorn med spännarna inaktiva kan leda till att kamkedjan kuggar över och då får du göra om allt.
Å nu får jag hopp:) vad skönt att det verkar vara på detta sätt, läste nyligen i nån manual då det stod just om detta men förstod inte riktigt. Jag har använt mig av clymer och haynes. Precis så har jag dragit klockansväg och de har aldrig låtit bra då jag säkerligen dragit med mig startmotorn som du säger. Nejdå jag har inte dragit för hårt då det tagit stopp...nu ska jga ut och prova detta:)))
Lycka till! :)
Av någon anledning gillar jag inte riktigt Haynes och Clymer böckerna. Dom är säkert bra men jag personligen anser att dom är lite röriga. Honda originalböcker finns att ladda ner gratis här http://thepit.shacknet.nu/honda
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Mattewall
Medlem
Inlägg: 25
Blev medlem: fre jul 09, 2010 07:18

Re: Honda VF 750F 83årsmod.kamaxlar problem.

#9 Inlägg av Mattewall »

Tyrannosaurus skrev:
Mattewall skrev:
Tyrannosaurus skrev: Precis, det är någon ventil som tar i kolven. Hoppas du inte har tagit i när du har vridit runt för då kan du ha krökt en ventil. Men har det bara tagit i lite lätt, vrider sakta och känner att det tar stopp så är det ingen fara.

Huvudfelet du har gjort är att gå på T.2-4. Alla fyra kammarna ska ställas på T.1-3, glöm allt annat som står i boken, det bara krånglar till det.

På alla kammarna ska du även ha markeringar på drevfästet (ER, IR, IF och EF bakifrån räknat) åt samma håll, uppåt eller neråt.
Vevaxeln ska vridas moturs/vänster/framåt på de kedjedrivna VF:arna (tvärt om på kardanmodellerna). Om man vrider åt fel håll så blir timeningen fel, men du hör om du vrider åt fel håll eftersom startmotorn då dras med.

Sätt i kammarna så du först sätter i de på kamkedjans dragsida d.v.s. insug på bakre och avgas på främre. Kolla så att alla markering på dreven stämmer innan du aktiverar spännarna.
Att vrida motorn med spännarna inaktiva kan leda till att kamkedjan kuggar över och då får du göra om allt.
Å nu får jag hopp:) vad skönt att det verkar vara på detta sätt, läste nyligen i nån manual då det stod just om detta men förstod inte riktigt. Jag har använt mig av clymer och haynes. Precis så har jag dragit klockansväg och de har aldrig låtit bra då jag säkerligen dragit med mig startmotorn som du säger. Nejdå jag har inte dragit för hårt då det tagit stopp...nu ska jga ut och prova detta:)))
Lycka till! :)
Av någon anledning gillar jag inte riktigt Haynes och Clymer böckerna. Dom är säkert bra men jag personligen anser att dom är lite röriga. Honda originalböcker finns att ladda ner gratis här http://thepit.shacknet.nu/honda
sådär nu har jag lagt alla markeringar på T-1-3. Nu undrar jag, spelar det någon roll när jag släpper kedjespännaren? när den är slack eller när den är hård om man tittar mellan kamkedjedreven??

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Honda VF 750F 83årsmod.kamaxlar problem.

#10 Inlägg av Tyrannosaurus »

Mattewall skrev:
Tyrannosaurus skrev:
Mattewall skrev: Å nu får jag hopp:) vad skönt att det verkar vara på detta sätt, läste nyligen i nån manual då det stod just om detta men förstod inte riktigt. Jag har använt mig av clymer och haynes. Precis så har jag dragit klockansväg och de har aldrig låtit bra då jag säkerligen dragit med mig startmotorn som du säger. Nejdå jag har inte dragit för hårt då det tagit stopp...nu ska jga ut och prova detta:)))
Lycka till! :)
Av någon anledning gillar jag inte riktigt Haynes och Clymer böckerna. Dom är säkert bra men jag personligen anser att dom är lite röriga. Honda originalböcker finns att ladda ner gratis här http://thepit.shacknet.nu/honda
sådär nu har jag lagt alla markeringar på T-1-3. Nu undrar jag, spelar det någon roll när jag släpper kedjespännaren? när den är slack eller när den är hård om man tittar mellan kamkedjedreven??
Om du har sträckt kedjan på dragsidan som jag beskrev ovan har det ingen betydelse, det kommer att röra sig kanske 1 mm. när du aktiverar spännarna. Men kammarna måste liggar rätt i sina banor d.v.s. justerskruvarna helt uppskruvade.

Notera att markeringarna aldrig stämmer helt hundra utan sätt kammarna så du kommer så nära som möjligt. Är du osäker kan du prova att kugga fram eller tillbaka ett snäpp och se vad som ligger närmast.
En annan sak är att man behöver inte lossa kamdreven vilket också står i boken att man ska göra. Det går nämligen att trä in kam nr. 2 ändå och med lätt våld dra ner den i läge, men det är möjligt att man måste ha kamkedjespännare lös i det läget (kommer inte riktigt ihåg), men det går med båda metoderna.
Jag har trimkammar och timebara drev så dom skruvarna lossar man inte i onödan eftersom man då får göra om hela jobbet med gradskiva mm.

Var löjligt försiktigt när du sätter i de fyra skruvarna i spännarbasen för du vill INTE tappar ner en skruv i vevhuset :shock:

Ett tips när du monterar överfallen, toppsläpan och oljerör. Montera gärna oljerören så att det böjda röret mellan höger och vänster sida så att säga bildar ett "U" i förhållande till cylindrarnas lutning, det gör att oljan ligger kvar bättre.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Mattewall
Medlem
Inlägg: 25
Blev medlem: fre jul 09, 2010 07:18

Re: Honda VF 750F 83årsmod.kamaxlar problem.

#11 Inlägg av Mattewall »

Tyrannosaurus skrev:
Mattewall skrev:
Tyrannosaurus skrev: Lycka till! :)
Av någon anledning gillar jag inte riktigt Haynes och Clymer böckerna. Dom är säkert bra men jag personligen anser att dom är lite röriga. Honda originalböcker finns att ladda ner gratis här http://thepit.shacknet.nu/honda
sådär nu har jag lagt alla markeringar på T-1-3. Nu undrar jag, spelar det någon roll när jag släpper kedjespännaren? när den är slack eller när den är hård om man tittar mellan kamkedjedreven??
Om du har sträckt kedjan på dragsidan som jag beskrev ovan har det ingen betydelse, det kommer att röra sig kanske 1 mm. när du aktiverar spännarna. Men kammarna måste liggar rätt i sina banor d.v.s. justerskruvarna helt uppskruvade.

Notera att markeringarna aldrig stämmer helt hundra utan sätt kammarna så du kommer så nära som möjligt. Är du osäker kan du prova att kugga fram eller tillbaka ett snäpp och se vad som ligger närmast.
En annan sak är att man behöver inte lossa kamdreven vilket också står i boken att man ska göra. Det går nämligen att trä in kam nr. 2 ändå och med lätt våld dra ner den i läge, men det är möjligt att man måste ha kamkedjespännare lös i det läget (kommer inte riktigt ihåg), men det går med båda metoderna.
Jag har trimkammar och timebara drev så dom skruvarna lossar man inte i onödan eftersom man då får göra om hela jobbet med gradskiva mm.

Var löjligt försiktigt när du sätter i de fyra skruvarna i spännarbasen för du vill INTE tappar ner en skruv i vevhuset :shock:

Ett tips när du monterar överfallen, toppsläpan och oljerör. Montera gärna oljerören så att det böjda röret mellan höger och vänster sida så att säga bildar ett "U" i förhållande till cylindrarnas lutning, det gör att oljan ligger kvar bättre.
vilken hjälp du är:)Tack

Precis, då jag ställt alla 4 kammarna på T.1-3 så stämmer det inte till 100% på markeringarna, blev lite orolig då jag tycker att den nedre Exhaustkamen "markeringen ner åt vänster" på cylindern närmast framdäcket diffade neråt nån millimeter. Men jag kuggade ändå ner drevhjulet 1 gång för första gången blev stor diff ca 3mm upp över cylinderkanten . Så detta är närmast möjligt:)


imorgon ska jag fortsätta och se om jag får fart på den:)

Användarvisningsbild
HondaHasse
Donator 2018
Donator 2018
Inlägg: 2246
Blev medlem: lör feb 02, 2008 20:10
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Re: Honda VF 750F 83årsmod.kamaxlar problem.

#12 Inlägg av HondaHasse »

Lite on topic igen... Jag undrar hur det gick med kamaxlarna egenligen, fick du rätt på det Mattewall? (För detta tråden framåt? ;) )

VFR 800 Fi -99 GUL
Honda NSC 110 -16 Svart
Monark elcykel ljusblå
Ängelholm, Skåne, Sweden

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3240
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: Honda VF 750F 83årsmod.kamaxlar problem.

#13 Inlägg av tersan »

Skönt att vi kom tillbaka till ämnet igen. Började bli lite fånigt med citerandet... :wink: Som sagt: hur har det gått med kammarna?
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Honda VF 750F 83årsmod.kamaxlar problem.

#14 Inlägg av adrian_vg »

tersan skrev:Skönt att vi kom tillbaka till ämnet igen. Började bli lite fånigt med citerandet... :wink: Som sagt: hur har det gått med kammarna?
+1

Tråden fixad och citat-"tävlingen" flyttat till OT-forumet. :roll:
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Mattewall
Medlem
Inlägg: 25
Blev medlem: fre jul 09, 2010 07:18

#15 Inlägg av Mattewall »

Tjena Tjena !

Fattade inte riktigt det där med citeringarna, jag bara skrev:)

Jodå de 4.a kammarna är på plats och markeringarna stämmer med T.1-3.
Jag skulle köpa en momentnyckel till att dra själva överfallen till toppen men hittade ingen med de momenten. Jag släppte på några bultar från den andra cylindern(toppen) för att känna ungefär hur hårt pinnbultarna 8mm och 6mm satt. sen drog jag på känsla. Vet ej hur viktigt detta igentligen är?????
Jag ställde sedan alla ventiler med bladmått. Jag har ställt ventliler på en fiddy tidigare så detta var ungefär samma sak.

Jag satte på ventilkåporna sen har jag inte kommit mycket längre.
Men det känns som jag gjort det mesta rätt och det vore kul som fan om man fick fart på den.

Men det dyker väll upp problem igen men då är det bara att gå in här och fråga för jag blir knäpp på dem där manualerna:)

Skriv svar