Man ställer tomgången på VFR 98-00 genom att pilla bort en gummiplupp på höger sida av ramen och medelst skruvning med lång skruvmejsel.
På bilder jag sett där detta gjorts, har man använt antingen en liten mikromejsel av typen glasögonbågejusterare eller en riktigt lång och smal "vanlig" mejsel.
Innan jag börjar meka, är det nån som lite mer specifikt vet vilken längd den jämrans mejseln ska vara?
Vill helst inte börja meka innan jag har alla verktyg jag behöver, och slippa pausa mitt i bara för att jag måste gå och handla rätt verktyg.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00. Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
svårt att säga storlek, men jag satt och kikade lite i instruktionsboken och i den verkar det vara en vanlig spårskruvmejsel enligt bild, vem vet, bilden kanske stämmer för en gång skull?, skulle kunna tänka mig att originalmejseln som ligger i verktygsatsen under sadeln kan fungera.
Upplever också att viffern är väldigt av/på, är svårt att hålla jämn gas eller "jämn motorbroms" alltså lite gas så hojen inte ger full motorbroms utan liten sänkning av farten enbart, undrar om det går att programmera om sprutet så det inte stänger av bränslet helt vid motorbroms? det hade nog gjort susen för körkänslan
Jimmy.S skrev:svårt att säga storlek, men jag satt och kikade lite i instruktionsboken och i den verkar det vara en vanlig spårskruvmejsel enligt bild, vem vet, bilden kanske stämmer för en gång skull?, skulle kunna tänka mig att originalmejseln som ligger i verktygsatsen under sadeln kan fungera.
Får prova då. Tack.
Jimmy.S skrev:[...]undrar om det går att programmera om sprutet så det inte stänger av bränslet helt vid motorbroms? det hade nog gjort susen för körkänslan
Är inte det en standardfunktion på alla insprutare? Det är ju bra dumt att ha sprut när man stängt av trotteln sas.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00. Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Jimmy.S skrev:[...]undrar om det går att programmera om sprutet så det inte stänger av bränslet helt vid motorbroms? det hade nog gjort susen för körkänslan
Är inte det en standardfunktion på alla insprutare? Det är ju bra dumt att ha sprut när man stängt av trotteln sas.
Standard på nyare system, av miljöskäl... men har ju den tråkiga bieffekten att det lätt blir lite av-på i vissa lägen.
Tacka vet jag en väljusterad flerförgasaranläggning...
tersan skrev:Standard på nyare system, av miljöskäl...
Och med nyare system menar du...?
Hondaman skrev:Skruven till tomgångsjusteringen är en stjärnskruv som sitter 5 cm in (räknat från utsidan av ramen).
Hålet i ramen är 7 mm i diameter.
Funkade med stjärnmejseln i originalverktygssatsen!
Tomgången är nu ställd på 1500rpm. Ska finjustera lite till när motorn blivit riktigt genomvarm senare.
===
tersan skrev:Standard på nyare system, av miljöskäl...
Och med nyare system menar du...?
...att jag inte vet mer exakt... inom bilvärlden har funktionen funnits åtminstone sedan mitten av 80-talet, så jag gissar att de flesta hojar med insprutning har det (av någon anledning har hojar haft kvar sina förgasare längre).
tersan skrev: ...att jag inte vet mer exakt... inom bilvärlden har funktionen funnits åtminstone sedan mitten av 80-talet, så jag gissar att de flesta hojar med insprutning har det (av någon anledning har hojar haft kvar sina förgasare längre).
Lite ovanligt att finna dig svarslös...
Ang förgasarna; skulle gissa på platsbrist och svårigheter att få saker och ting mindre för mc-användning.
===
Hur är det med tomgångshöjaren på -98/-99. Har den samma effekt som att tillfälligt skruva på tomgångsskruven eller ändras även andra saker med reglaget på styret?
Anledningen till frågan är att det skulle vara ett smidigt sätt att tillfälligt höja tomgången vid t.ex. knix-kurser.
Hondaman skrev:Hur är det med tomgångshöjaren på -98/-99. Har den samma effekt som att tillfälligt skruva på tomgångsskruven eller ändras även andra saker med reglaget på styret?
Anledningen till frågan är att det skulle vara ett smidigt sätt att tillfälligt höja tomgången vid t.ex. knix-kurser.
Har oxå funderat på detta, t.ex så skulle man kanske kunna göra så varvtalet/gasen påverkas mera så har man helt plötsligt en jättebra farthållare så man kan sträcka ut höger näven ibland när den har domnat..
Hondaman skrev:Hur är det med tomgångshöjaren på -98/-99. Har den samma effekt som att tillfälligt skruva på tomgångsskruven eller ändras även andra saker med reglaget på styret?
Tror inte det, det närmast motsvarande är en choke på förgasarhojar. VFR 00-01 har en automatisk tomgångshöjare och den stängs av när motorn kommit upp i ca 40 grader.
Prova tomgångsställaren du också. Men det blir sas en permanent inställning. Å andra sidan, 1500rpm är ganska ok tomgång, inget farligt eller ohemult på nåt sätt.
===