Sida 1 av 1

Hjälp med "gummiplutt" på bromsok.

Postat: mån jul 05, 2010 21:29
av trullen2
Hejsan!
Jag har bytt bromsbelägg på min vfr -99 nästan utan missöden. Det enda som jag har bekymmer med är hur f****n jag ska få tillbaka denna här "gummiplutten" som är markerad på bilden då den är "ollon-formad".
Jag har givetvis mig själv och mina klåfingriga händer att skylla :(

Vore tacksam för hjälp.

ps. lånade bilden som Göingen använde i sin guide

Postat: tis jul 06, 2010 00:17
av Donner
Prövat att smörja den och sen försöka trycka dit den? Borde funka.

Postat: tis jul 06, 2010 20:10
av trullen2
Provade att smörja in med allt möjligt dock utan önskat resultat. Känns som man måste bort med den silverfärgade delen för att kunna trä på "plutten" den vägen. Ser dock ingen skruv som man skulle kunna lossa på för att få isär dem.

Postat: tis jul 06, 2010 21:17
av Donner
Men är det inte den där gummigrejen som glidpinnen går in i??
Borde kunna lirka isär oket och okhållaren (silverfärgade saken) då dom inte borde vara ihopskruvade. Dom kan ju inte lossna från varann ändå när skivan är på plats. Testa att dra oket mot dej och hållaren från dej så borde det lossna. Om jag minns rätt.

Postat: tis jul 06, 2010 21:22
av Tyrannosaurus
trullen2 skrev:Provade att smörja in med allt möjligt dock utan önskat resultat. Känns som man måste bort med den silverfärgade delen för att kunna trä på "plutten" den vägen. Ser dock ingen skruv som man skulle kunna lossa på för att få isär dem.
Vad jag förstår sitter gummipluggen över bussningen som oket "flyter" på. Du får nog ta loss oket och ur bussningen för att få tillbaka den.

När du ändå har bussningen loss, kolla så det glider lätt. Det är en serviceåtgärd som många eftersätter. Den kan behöva rengöras, smärglas och smörjas lite med något torrsmörjmedel typ PTFE, litiumfett eller liknande.

Om du med "den silverfärgade delen" menar bussningen innanför pluggen så stämmer det att den inte har någon skruv utan det är bara en glidbussning som oket hänger på.
Om den sitter fast så kan det bero på att den är ärjad och då behövs det lätt våld för att få ut den, BTDT :)

Postat: ons jul 07, 2010 19:37
av trullen2
Tack så mkt för hjälpen :)
Det gick fint att dela på, inge trögt alls och pluppen gled in fint på sin plats.
Ska försöka hålla mina fingrar borta från saker som jag inte vet vad det är hädanefter :D

Postat: ons jul 07, 2010 23:56
av blacken
trullen2 skrev:Tack så mkt för hjälpen :)
Det gick fint att dela på, inge trögt alls och pluppen gled in fint på sin plats.
Ska försöka hålla mina fingrar borta från saker som jag inte vet vad det är hädanefter :D
Åja, emperisk kunskap är icke att förakta. Den sitter. :D

Postat: tor jul 08, 2010 00:29
av trullen2
sant så sant :D Man gör ju inte om det 2 ggr.

Ska bara byta beläggen bak så är allt klart, hittade ingen guide så får försöka dona lite själv ;D

Postat: tor jul 08, 2010 02:09
av Tyrannosaurus
blacken skrev:
trullen2 skrev:Tack så mkt för hjälpen :)
Det gick fint att dela på, inge trögt alls och pluppen gled in fint på sin plats.
Ska försöka hålla mina fingrar borta från saker som jag inte vet vad det är hädanefter :D
Åja, emperisk kunskap är icke att förakta. Den sitter. :D
trullen2 skrev:sant så sant :D Man gör ju inte om det 2 ggr.

Ska bara byta beläggen bak så är allt klart, hittade ingen guide så får försöka dona lite själv ;D
"Learning by doing" kallas det för. Gissa hur jag har lärt mig skruva? :wink: :D

Postat: tor jul 08, 2010 08:46
av tersan
trullen2 skrev:Ska bara byta beläggen bak så är allt klart, hittade ingen guide så får försöka dona lite själv ;D
En verkstadshandbok är inte helt fel att ha tillgänglig... :wink: eller en dator med uppkoppling till VFR-forum. :D

Postat: tor jul 08, 2010 13:56
av dubbear
Jag va ju as nära att göra detta med.
Fast jag frågade här först :p

http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?p ... ght=#36836

en bit ner på denna tråden