Sida 1 av 1
Larmstrul
Postat: sön jun 27, 2010 10:51
av danlse
Hej igen,
Börjar tycka att min nyimporterade VFR tillhör ett av mina sämre köp..
Läget just nu:
- Nya lampor för att klara rebesiktning beställda från Tyskland
- Startproblemet är nu antagligen lokaliserat till startrelät så ska beställa ett nytt sånt i morgon
- Dagens nya problem, larmet har slutat reagera. Har sett nån gång förut att man fått trycka några gånger på larmdosan för att larma av men idag gick det inte att larma av alls. Har en andra oanvänd larmdosa men ingen skillnad när jag använder den.
Jaha vad gör man då kollar vem som säljer/servar Datatools larm i Sverige men svaret verkar vara - Ingen. Som jag kan se säljs Datatools larm bara i Storbrittanien. Har läst instruktionsboken till larmet men utan att använda larmdosan finns inget sätt att larma av...
Någon som vet om det finns någon som kan Datattools larm i Sverige?
Allmäna tips och övrig uppmuntran mottages gärna.
/Dan
Postat: sön jun 27, 2010 12:53
av Pegaso
Dum fråga, men för säkerhets skull:
Du har kollat så du har tillräckligt med batteri både i larmdosan och i hojen??
Re: Larmstrul
Postat: sön jun 27, 2010 18:17
av adrian_vg
danlse skrev:- Dagens nya problem, larmet har slutat reagera. Har sett nån gång förut att man fått trycka några gånger på larmdosan för att larma av men idag gick det inte att larma av alls. Har en andra oanvänd larmdosa men ingen skillnad när jag använder den.
Jaha vad gör man då kollar vem som säljer/servar Datatools larm i Sverige men svaret verkar vara - Ingen. Som jag kan se säljs Datatools larm bara i Storbrittanien. Har läst instruktionsboken till larmet men utan att använda larmdosan finns inget sätt att larma av...
Någon som vet om det finns någon som kan Datattools larm i Sverige?
Allmäna tips och övrig uppmuntran mottages gärna.
Fanken vad surt...

Om Pegasos förslag om batteri till larmdosan inte hjälper nånting, skulle det ev vara läge att montera av larmet? Det verkar ju mest tillföra dig en massa problem.
Är Datatools en stor leverantör av larm??
Elproblem är dessutom den sorts problemkategori man öht inte kan värja sig mot egentligen vid ett mc-köp. Med det sagt, felet med startreläet som du har är inget typfel alls på VFR och inget man kan ens vänta sig. Kunde lika gärna ha hänt förre ägaren för några år, inte alls eller om tio år, typ. Tyck inte illa vara om VFR, du har bara otur tyvärr.

Postat: sön jun 27, 2010 20:47
av danlse
Märkliga saker händer - Kunde som sagt inte larma av i morse men när jag till slut vred på tändningen och väntade mig att tjutandet skulle börja så var den helt tyst och jag kunde starta! (Inte på vanligt sätt utan genom att kortsluta startrelät men ändå)
Just nu fungerar den som om det inte fanns något larm alls.
Får se hur länge det håller i sig.
Enligt larminstruktionen ska ju alla fel eller yttre påverkan göra att larmet aktiveras och att man inte kan starta. I mitt fall verkar det som larmet lagt av men tillåter start.
Postat: sön jun 27, 2010 21:37
av Pegaso
Håller med Adrian där. Ta väck larmet, verkar mest vara jobbigt. Om du sen vill ha ett larm ändå så välj ett där du kan få support i Sverige om det också skulle börja bråka.
Jag har tänkt skaffa larm till min längre fram, men nu blir man ju något tveksam...
Postat: sön jun 27, 2010 22:13
av adrian_vg
danlse skrev:Märkliga saker händer - Kunde som sagt inte larma av i morse men när jag till slut vred på tändningen och väntade mig att tjutandet skulle börja så var den helt tyst och jag kunde starta! (Inte på vanligt sätt utan genom att kortsluta startrelät men ändå)
Just nu fungerar den som om det inte fanns något larm alls.
Får se hur länge det håller i sig.
Enligt larminstruktionen ska ju alla fel eller yttre påverkan göra att larmet aktiveras och att man inte kan starta. I mitt fall verkar det som larmet lagt av men tillåter start.
Du, det låter som om ditt larm har startspärr. Stämmer det? Om så är fallet kan det mycket väl lägga sig i vad startreläet gör (alt drivningen till startreläet). Om larmet är trasigt, eller inte helt funktionellt på annat sätt - vad det nu månde vara, kan det mycket väl yttra sig i mysko fel som du har.
Min viffer, en 00:a, har Hondas HISS-startspärr, samma som du har, samtidigt har larmet en inbyggd startspärr
också. Så fort larmet har spärrat tändningen efter ca 20s, måste jag larma på, sen larma av för att alls kunna starta - knepigt och irriterande oftast. Du verkar ha lite av samma knepiga "fel".
Mitt förslag om avmontering av larmet kvarstår tror jag. Med tanke på vad du berättat om det, verkar det ju inte riktigt tillförlitligt om man säger så, ändå...
Pegaso skrev:Håller med Adrian där. Ta väck larmet, verkar mest vara jobbigt. Om du sen vill ha ett larm ändå så välj ett där du kan få support i Sverige om det också skulle börja bråka.
Larm är ju bra generellt, hindrar väl en del tillfällighetspillare mfl. Ska man ha larm, och hojen redan har en inbyggd startspärr, räcker det med ett enklare, och billigare, larm.
Pegaso skrev:Jag har tänkt skaffa larm till min längre fram, men nu blir man ju något tveksam...
Som sagt, billiga och enklare larm. Så länge du inte kopplar in det på HISS:en borde du inte ha några problem.

Postat: sön jun 27, 2010 22:49
av Pegaso
adrian_vg skrev:Som sagt, billiga och enklare larm. Så länge du inte kopplar in det på HISS:en borde du inte ha några problem.

Så är det säkert.
Får se längre fram vad det blir.
Postat: mån jun 28, 2010 09:49
av adrian_vg
Pegaso skrev:adrian_vg skrev:Som sagt, billiga och enklare larm. Så länge du inte kopplar in det på HISS:en borde du inte ha några problem.

Så är det säkert.
Får se längre fram vad det blir.
Billiga och bra larm diskuterades för ett tag sen i
denna tråd.
I tråden länkades till bla larmet
Cyclone på eBay för en ganska billig penning.
Postat: mån jun 28, 2010 10:38
av Pegaso
adrian_vg skrev:Pegaso skrev:adrian_vg skrev:Som sagt, billiga och enklare larm. Så länge du inte kopplar in det på HISS:en borde du inte ha några problem.

Så är det säkert.
Får se längre fram vad det blir.
Billiga och bra larm diskuterades för ett tag sen i
denna tråd.
I tråden länkades till bla larmet
Cyclone på eBay för en ganska billig penning.
Ska kollas.
Tackar

Postat: mån jun 28, 2010 20:33
av danlse
Som någon sa här så kan det ju vara så att larmet nu blockerar strömmen till startrelät och efter lite mätningar(tack StigH) så verkar det stämma. Stämmer också med att från och med i söndags när det inte längre går att larma av så tickar det inte längre i startrelät - min gissning nu är att larmet blockerar strömmen till startrelät + att själva relät antagligen också är trasigt.
Kvällens övning bestod av att försöka identifiera larmboxen. Vad jag tror så sitter den vänster fram bakom kåpan där. Nästa fråga blir hur man får bort denna kåpa- Lossade alla skruvar jag kunde hitta + backspegel men kåpan sitter lika fast.
Ska man lossa kåporna i någon viss ordning?
Någon som vet mer?
(En lustig sak i kväll är att indikeringslampan till larmet nu lyser med ett fast sken - den ska ju annars blinka när larmet är aktiverat - tyder väl också på att larmet har "dött")
Tack
/Dan
Postat: mån jun 28, 2010 22:01
av adrian_vg
danlse skrev:(En lustig sak i kväll är att indikeringslampan till larmet nu lyser med ett fast sken - den ska ju annars blinka när larmet är aktiverat - tyder väl också på att larmet har "dött")
Tack
/Dan
Mitt larm lyser med fast sken i ca 50s när man larmat på. Tydligen är denna period larmet behöver för att etablera en "baslinje", så att det vet om någon flyttar på hojen. Efter de femtio sekunderna blinkar lampan, och då är larmet aktivt och i skarpt läge.
De flesta larm är väl såna skulle jag tro?