Sida 1 av 1

Tändstiftsfrågor.. udda fel

Postat: lör jun 26, 2010 10:42
av S3
Råkade ut för något helt sjukt skumt igår (midsommarafton) när jag och damen var på en lite semester tur. Precis när vi stannat, tjejen klivit av hojen och jag fick för mig att byta parkeringsruta börjar den gå på 3cylindrar. Konstaterade ganska snabbt att ena tändstiftet lossnat (från 3:ans cylinder) :shock: (Vred av direkt när missljudet kom)

Min fråga är hur kan detta ha hänt? Kan något tagit stryk?

Inga övriga missljud från motorn och inga skador på stiftet, dom har gått minst 500mil utan bekymmer och sedan detta. Skruvade tillbaka stiftet, körde ca 5-7mil och efter att vi gjort ytterliggare ett kort stopp hann vi inte mer än någon km innan samma fel igen. Har ännu inte kollat att alla gängor i motorn är ok, men stiftet tar gäng när jag sätter i det igen. Ska tillägga att jag inte drog det speciellt hårt första gången jag satte tillbaka det just för att inte ha sönder gängorna.

Med vilket moment ska stiften dras? Har såklart inte med mig någon instruktions eller haynes bok på semestern.

Tacksam för svar.
//Lars

Postat: lör jun 26, 2010 11:02
av Since-2009
Känns som detta kan vara ett känt problem då åtdragning av stiften står ganska väl förklarat i instruktionsboken och de använder inte Nm i anvisningarna. Lägger upp här snart.

Från instruktionsboken till VFR800 FA 2008:

"Skruva in tändstiftet för hand för att undvika korsgängor.

Dra åt tändstiftet:
  • Om det gamla tändstiftetär i bra skick:
    1/8 varv efter att det satt sig.
  • Om du använder ett nytt tändstift ska du dra åt det två gånger för att förhindra att det lossnar:
a) Dra först åt tändstiftet:
NGK: ½ varv efter att det satt sig.
Denso: 1 varv efter att det satt sig.
b) Lossa sedan tändstiftet.
c) Dra sedan åt tändstiftet igen:
1/8 varv efter att det satt sig.

OBSERVERA


Ett felaktigt åtdraget tändstift kan skada motorn. Ett tändstift som är för löst åtdraget kan skada kolven. Ett tändstift som är för hårt åtdraget kan skada gängorna."

Instruktionerna före och efter handlar om elektroavstånd samt demont/mont av kablar och tändspolar. Inga garantier att detta är samma instruktion som för din årsmodell.

Postat: lör jun 26, 2010 14:15
av S3
Visade sig att det är gängpaj i blocket :cry: Någon som vet någon verkstad som kan åtgärda detta i västragötaland. Är just nu i närheten av Högsäter/Färgelanda

Postat: lör jun 26, 2010 22:13
av dubbear
http://www.kennethsmc.se/
Fixar det säkert åt dig,
Men de i Göteborg

Postat: sön jun 27, 2010 12:43
av Ronny
S3 skrev:Visade sig att det är gängpaj i blocket :cry: Någon som vet någon verkstad som kan åtgärda detta i västragötaland. Är just nu i närheten av Högsäter/Färgelanda
Dubbear tipsar dej om götet..tycker du det blir långt för dej så vänd dej till West-bike i mellerud.

Lösningen på ditt problem heter Heli-coil.
Man KAN fixa nya heli-coil gängor själv,men det kräver lite nogranhet och tillgång till en stabil pelarborr.

Kolla denhär sidan
http://www.collycomponents.se/index.php ... 3godgygv3w

Postat: sön jun 27, 2010 19:11
av Tyrannosaurus
Ronny skrev:
S3 skrev:Visade sig att det är gängpaj i blocket :cry: Någon som vet någon verkstad som kan åtgärda detta i västragötaland. Är just nu i närheten av Högsäter/Färgelanda
Dubbear tipsar dej om götet..tycker du det blir långt för dej så vänd dej till West-bike i mellerud.

Lösningen på ditt problem heter Heli-coil.
Man KAN fixa nya heli-coil gängor själv,men det kräver lite nogranhet och tillgång till en stabil pelarborr.

Kolla denhär sidan
http://www.collycomponents.se/index.php ... 3godgygv3w
Helicoil är bra och funkar. Frågan är bara om man kan lösa det på något smidigt sätt så man slipper lyfta toppen.
Troligen inte eftersom det kräver borrning och gängning vilket brukar medföra spån som man inte vill ha i cylindern.

Postat: sön jun 27, 2010 20:25
av Ronny
oavsett hur man löser det,så behöver man nog ha av toppen.

Renovera gängor utan o riskera fliser/spån..enda sättet jag kan komma på,men tveksam om det varesej är praktiskt eller funkar nått vidare e väll o fetta in stiftet rejält med fett,torka rent i gammla gängorna med sprit,dra över ett tunt lager kemisk metall på stiftet,o skruva i.

fettet på stiftet borde göra så att det släpper lätt när den kemiska metallen härdat i hålet.

Principiellt borde det funka,men jag skulle nog inte våga testa det :roll: o jag rekommenderar det heller inte,men mest som en snabb tanke på hur man skulle kunna göra för att få nya gängor utan o fräsa/borra

Postat: mån jun 28, 2010 08:27
av notetoself
S3 skrev:Visade sig att det är gängpaj i blocket :cry: Någon som vet någon verkstad som kan åtgärda detta i västragötaland. Är just nu i närheten av Högsäter/Färgelanda
Är du kvar i Högsäter så kan du testa 172ans verkstad. De har insatsgängor till bil iaf. Kanske värt ett försök.

Postat: mån jun 28, 2010 17:02
av Jimmy.S
bort med topp och lämna in, finns tyvärr inga genvägar om man vill sova gott :(

Postat: mån jun 28, 2010 19:52
av S3
Blev till att låna bil och släp hem. Har lämnat in hojen på hemma plan och det ska tydligen gå att lösa med någon variant av helicoile + suga/trycka (?) via ventilen. Skulle ta ca 3h, alltså inte ens lönt att pröva själv. Fick tips om kemisk metall på annat håll oxå men var inget att rekomendera påstod de som prövat om det inte var en akut lösning. Tusen tack allihopa för alla tips om verkstäder och sätt att lösa problemet på, jag återkommer till västkusten så fort cykeln är körbar igen