Skumt el-problem
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
-
- Medlem
Skumt el-problem
Tog en sväng idag på några mil. Inga problem alls, fram till ett kort stopp vid vägkant.
Hojen startar inte, reagerar knappt när jag trycker på startknappen.
Sprang igång den och undrar om jag ska fortsätta turen. Har aldrig haft några problem med den tidigare,
däremot byttes några delar i startmotorn förra vintern (08/09) och den har fungerat ypperligt efter det.
Nåväl, körde hem den och nöjde mig med att ha p-ljuset på. Varför vet jag inte,
men en del gamla erfarenheter säger mig att om något trasslar och man har nära hem,
tar man sig hem så snart man kan med ett minimum av belastning på "området" som krånglar.
När jag väl kommit hem, körde jag in hojen i garaget och stänger av motorn (första gången sedan jag sprang igång den).
Provar "på skoj" med att sätta på tändningen, med halvljuset på, trycker på startknappen och den lyder ett par gånger utan problem.
Jag provade dessutom med att kolla ljusstyrkan från tomgång och varvade, men hade svårt att se någon skillnad
och har inga tillförlitliga instrument att mäta med. Hade varit lätt kolla batteriet annars.
Hojen fick stå några timmar, medan jag funderade på vad det är för fel. Bestämmer mig för att ta en tur
några timmar senare och kolla om den krånglar. Startar upp den - inga problem - och kör iväg ett par mil till en mack.
Tankar upp den, startar - fortfarande inga problem - och drar iväg. Tar en runda på 3-4 mil (litet längre än till macken),
kommer hem och stänger av den på garageuppfarten då jag tror att den bara "drev" med mig.
Sätter på tändningen, trycker på startknappen. Inget händer. Ok, startmotorn gör "ett par tugg" men inget mer.
Väl inne i garaget kollar jag skillnaden mellan halvljuset på och inget ljus på. Utan ljus, litet tuggande från startmotorn men inte mer.
Med halvljus på, inte ett knäpp!
Funderar på vad jag ska göra och tänker att jag kan ju kolla om det är något avskalat på den el-installation
jag gjorde tidigare i år för GPS, men hittar inga skadade kablar. Allt annat fungerar, men den vägrar svara på startknappen.
Gjorde ett till test nu (ca 3 timmar senare) och då startar den utan ljuset på, sätter på det och det blir ingen förändring.
Stänger av, sätter på halvljus och startmotorn gör ett kort, tappert försök men ger upp. Åter till "ljusfritt läge". Samma där, nada!
Har provat att kolla hur ljuset ändras från tomgång och när man gasar man kan inte se någon tydlig skillnad.
Ska ringa hojfirman imorgon och ta ett snack, får se om de kan veta något. Det bästa vore om de kan mäta var problemet är.
Om någon på forumet har en aning vad det kan vara, så är jag väldigt tacksam.
Har konsulterat Haynes verkstadshandbok, men det gav inte så mycket. Hon fyller 18 i år
och har fungerat ypperligt i alla år så jag undrar om hon är missnöjd med "husse"...*suck*
Hojen startar inte, reagerar knappt när jag trycker på startknappen.
Sprang igång den och undrar om jag ska fortsätta turen. Har aldrig haft några problem med den tidigare,
däremot byttes några delar i startmotorn förra vintern (08/09) och den har fungerat ypperligt efter det.
Nåväl, körde hem den och nöjde mig med att ha p-ljuset på. Varför vet jag inte,
men en del gamla erfarenheter säger mig att om något trasslar och man har nära hem,
tar man sig hem så snart man kan med ett minimum av belastning på "området" som krånglar.
När jag väl kommit hem, körde jag in hojen i garaget och stänger av motorn (första gången sedan jag sprang igång den).
Provar "på skoj" med att sätta på tändningen, med halvljuset på, trycker på startknappen och den lyder ett par gånger utan problem.
Jag provade dessutom med att kolla ljusstyrkan från tomgång och varvade, men hade svårt att se någon skillnad
och har inga tillförlitliga instrument att mäta med. Hade varit lätt kolla batteriet annars.
Hojen fick stå några timmar, medan jag funderade på vad det är för fel. Bestämmer mig för att ta en tur
några timmar senare och kolla om den krånglar. Startar upp den - inga problem - och kör iväg ett par mil till en mack.
Tankar upp den, startar - fortfarande inga problem - och drar iväg. Tar en runda på 3-4 mil (litet längre än till macken),
kommer hem och stänger av den på garageuppfarten då jag tror att den bara "drev" med mig.
Sätter på tändningen, trycker på startknappen. Inget händer. Ok, startmotorn gör "ett par tugg" men inget mer.
Väl inne i garaget kollar jag skillnaden mellan halvljuset på och inget ljus på. Utan ljus, litet tuggande från startmotorn men inte mer.
Med halvljus på, inte ett knäpp!
Funderar på vad jag ska göra och tänker att jag kan ju kolla om det är något avskalat på den el-installation
jag gjorde tidigare i år för GPS, men hittar inga skadade kablar. Allt annat fungerar, men den vägrar svara på startknappen.
Gjorde ett till test nu (ca 3 timmar senare) och då startar den utan ljuset på, sätter på det och det blir ingen förändring.
Stänger av, sätter på halvljus och startmotorn gör ett kort, tappert försök men ger upp. Åter till "ljusfritt läge". Samma där, nada!
Har provat att kolla hur ljuset ändras från tomgång och när man gasar man kan inte se någon tydlig skillnad.
Ska ringa hojfirman imorgon och ta ett snack, får se om de kan veta något. Det bästa vore om de kan mäta var problemet är.
Om någon på forumet har en aning vad det kan vara, så är jag väldigt tacksam.
Har konsulterat Haynes verkstadshandbok, men det gav inte så mycket. Hon fyller 18 i år
och har fungerat ypperligt i alla år så jag undrar om hon är missnöjd med "husse"...*suck*
------------------------------------------
VarFöR skratta när man kan le högt?
- StigH
- Donator 2014
- Kontakt:
Börja med att skaffa en hygglig multimeter..
Volt och ohmmätning är viktigast.
Ström- (A)-mätning brukar mest medföja pajade instr för den oerfarne, t ex när man ska mäta spänning med strömområde inkopplat..)
När den behövs är den guld värd och man slipper "gissa-fel-leken" och kan enkelt eliminera en rad misstänkta felkällor.
Sen bör man förstås veta HUR man använder den rätt och hur man tolkar resultaten..
Volt och ohmmätning är viktigast.
Ström- (A)-mätning brukar mest medföja pajade instr för den oerfarne, t ex när man ska mäta spänning med strömområde inkopplat..)
När den behövs är den guld värd och man slipper "gissa-fel-leken" och kan enkelt eliminera en rad misstänkta felkällor.
Sen bör man förstås veta HUR man använder den rätt och hur man tolkar resultaten..
Ingen som helst lösning på ditt problem, men har det inte vart flera trådar med likartade frågeställningar på senare tid??
Tycker jag har läst det här redan...
Hoppas det inte är nåt som smittar
Tycker jag har läst det här redan...
Hoppas det inte är nåt som smittar
VFR 800 - 98 svart
-
- Medlem
Jag har sökt igenom forumet, lade några timmar på det igår kväll.
Ska ringa hojfirman i trakten.
Det hoppas jag också, eller så är det en elakartad "EL bacillo" som djäklas.
Dom tipsade om att kolla på glappkontakt och ärg, även starknappen. Dagen är räddad....
Ska ringa hojfirman i trakten.
Det hoppas jag också, eller så är det en elakartad "EL bacillo" som djäklas.
Dom tipsade om att kolla på glappkontakt och ärg, även starknappen. Dagen är räddad....

-
- Medlem
Har nu undersökt saken och när jag trycker på startknappen "klickar" startreläet och startmotorn tuggar till, men inte tillräckligt. Passade på att reparera och snygga till kontakten till "switchen" till bromshandtaget då den såg lagom rolig ut. Det blev mycket "till" där...
Har bett firman att ta fram ett nytt batteri, det verkar som att det har gett upp. Och med tanke på att jag slarvade/"glömde" ta ur det i höstas får jag nog skylla mig själv litet grand. Har bara haft det ett par, tre år, blev väl bortskämd med det första som höll nästan 11 hela säsonger....
Har bett firman att ta fram ett nytt batteri, det verkar som att det har gett upp. Och med tanke på att jag slarvade/"glömde" ta ur det i höstas får jag nog skylla mig själv litet grand. Har bara haft det ett par, tre år, blev väl bortskämd med det första som höll nästan 11 hela säsonger....
-
- Medlem
Tackar för tipset och jag får väl erkänna att jag inte har tillgång till en multimeter i nuläget.
Får se om jag kan hitta en i gömmorna. I vilket fall som helst har jag ett nytt batteri, fulladdat och den gick igång utan en sekunds tvekan.
Däremot funkar inte bromsljus och blinker alls nu, men jag noterade att reglagen på vänster handtag kärvar så imorgon blir det till att meka vidare.
När det väl börjar....
Får se om jag kan hitta en i gömmorna. I vilket fall som helst har jag ett nytt batteri, fulladdat och den gick igång utan en sekunds tvekan.
Däremot funkar inte bromsljus och blinker alls nu, men jag noterade att reglagen på vänster handtag kärvar så imorgon blir det till att meka vidare.
När det väl börjar....
- StigH
- Donator 2014
- Kontakt:
För att avhjälpa ditt problem med rimlig arbetsinsats inom rimlig tid hänvisar jag till
Mitt inlägg "Postat: mån jun 07, 2010 2:51 pm"
eller i varje fall en sån här:
http://www.biltema.se/Bil---MC/Verktyg- ... 6-12-24-V/
I vissa fall ännu bättre än en multimeter..
Tjatig? Moi???
Mitt inlägg "Postat: mån jun 07, 2010 2:51 pm"

eller i varje fall en sån här:
http://www.biltema.se/Bil---MC/Verktyg- ... 6-12-24-V/
I vissa fall ännu bättre än en multimeter..

Tjatig? Moi???
Necessity is supposed to be the mother of invention, but desperation works even better...
VF750C --82-83
VF750C --82-83
-
- Medlem
Jag tackar för länken till verktyget. En länk till ditt tidigare inlägg hade också varit intressant!
Tackar, *bugar o niger - samtidigt...*, för alla tips som leder mig i rätt riktning.
Vill för övrigt AVRÅDA från att köpa Haynes verkstadshandbok till modellen. Letar efter Clymer.
Honda original hade onekligen varit intressant, men det kan man nog drömma om...?
Jag gillar egentligen inte alls att meka, men det är kul när man lyckas!
Tackar, *bugar o niger - samtidigt...*, för alla tips som leder mig i rätt riktning.
Vill för övrigt AVRÅDA från att köpa Haynes verkstadshandbok till modellen. Letar efter Clymer.
Honda original hade onekligen varit intressant, men det kan man nog drömma om...?
- tersan
- Donator 2021
- Kontakt:
Personligen föredrar jag Haynes framför Clymer, men det är ju jag det... varför avråder du?Sudden skrev:Vill för övrigt AVRÅDA från att köpa Haynes verkstadshandbok till modellen. Letar efter Clymer.
Original finns för nedladdning, men om du inte gillar att meka så är en piratbok bättre.

VFR750F -92, grön
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Kontakt:
Tycker som detsamma och undrar samma sak; varför?tersan skrev:Personligen föredrar jag Haynes framför Clymer, men det är ju jag det... varför avråder du?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
===
-
- Medlem
Jag har haft tillfälle att ha båda varianterna till olika hojar och när jag jämfört har jag upplevt Clymer´s böcker som mer ingående. Har kompisar som säger samma sak och en del som pekat på att Haynes visar på nya hojar, Clymer på begagnade och tar upp problem att se upp med.
MEN, det är ett antal år sedan jag hade tillgång till båda (har för mig det var till en Suzuki 1100). Och så störde jag mig igår på att en anvisning för hur man ska kunna pilla isär handtagen och göra rent innanmäte inte var med som jag hoppats på.
Saken är dessutom den, att det är nästan 20 år sedan jag hade behov av en verkstadshandbok, så det kan ha hänt en del på de åren. Nuvarande hoj har fungerat så pass bra att jag inte behövt undersöka speciellt mycket. Antagligen bortskämd. Bytte till exempel en säkring idag för första gången någonsin...
Om original finns att ladda ner - helst utan kostnad - så får jag leta reda på den.
MEN, det är ett antal år sedan jag hade tillgång till båda (har för mig det var till en Suzuki 1100). Och så störde jag mig igår på att en anvisning för hur man ska kunna pilla isär handtagen och göra rent innanmäte inte var med som jag hoppats på.
Saken är dessutom den, att det är nästan 20 år sedan jag hade behov av en verkstadshandbok, så det kan ha hänt en del på de åren. Nuvarande hoj har fungerat så pass bra att jag inte behövt undersöka speciellt mycket. Antagligen bortskämd. Bytte till exempel en säkring idag för första gången någonsin...
Om original finns att ladda ner - helst utan kostnad - så får jag leta reda på den.
- tersan
- Donator 2021
- Kontakt:
Manual finns för gratis nedladdning lite här och var... till exempel här: http://improvelife.info/links/v65/ Kolla under Downloads och VFR Manuals.Sudden skrev:Jag har haft tillfälle att ha båda varianterna till olika hojar och när jag jämfört har jag upplevt Clymer´s böcker som mer ingående. Har kompisar som säger samma sak och en del som pekat på att Haynes visar på nya hojar, Clymer på begagnade och tar upp problem att se upp med.
Fast att pilla isär handtag och göra rent invändigt tror jag inte är ett normalt mekarbete... även om vi snåla, jag menar ekonomiska, ägare gör det ibland. Jag har själv reparerat min bromsljuskontakt, och den tycker alla manualer att man bara ska byta ut om den inte funkar.
VFR750F -92, grön
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Kontakt:
Eller på http://home-skynet.servehttp.com/images ... -manualer/.tersan skrev:Manual finns för gratis nedladdning lite här och var... till exempel här: http://improvelife.info/links/v65/ Kolla under Downloads och VFR Manuals.

Är kontakterna så pass igengrodda eller korroderade är det smidigare att bara byta ut dem, än 5-56:a dem och pilla runt. Tycker jag...tersan skrev:Fast att pilla isär handtag och göra rent invändigt tror jag inte är ett normalt mekarbete... även om vi snåla, jag menar ekonomiska, ägare gör det ibland. Jag har själv reparerat min bromsljuskontakt, och den tycker alla manualer att man bara ska byta ut om den inte funkar.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
===
===