Sida 1 av 1

Eldragning - vilken kabel till regskyltsbelysning.

Postat: lör jun 05, 2010 13:58
av faceplant
Jag ska ta mig i kragen och installera den switchade säkringsbox (FZ-1 från http://www.fuzeblocks.com) som jag haft liggande i något år.

Till denna behöver jag "jacka" in mig på en kabel där det bara går ström då tändningen är på.

Ett av alternativen skulle vara att koppla på sig på kabel till regskyltbelysningen. Men, hur hittar jag rätt kabel? Jag vill ju inte splitta/kapa fel kabel...

Jag har en digital multimeter som jag antagligen skulle kunna använda om jag bara fattade hur man använder den. :oops:
Jag erkänner villigt att jag är elektriskt inkompetent och hoppas på att någon kan ge sig på en liten förklaring om hur jag går tillväga.

Jag behöver alltså hitta en kabel som har 0V då tändningen är avslagen och 12V då tändningen är på.

/Faceplant

Re: Eldragning - vilken kabel till regskyltsbelysning.

Postat: lör jun 05, 2010 15:45
av Tyrannosaurus
faceplant skrev:Jag behöver alltså hitta en kabel som har 0V då tändningen är avslagen och 12V då tändningen är på.

/Faceplant
Hondas standardfärg för detta (12V över tändning) är svart kabel.
Färg på skyltlyse, baklyse och parkeringsljus fram är ofta samma brun/vit. Det är egentligen också 12V över tändning, men avstängningsbar om man har ljusswitch.

Hoppas jag förstod dig rätt och att det hjälper.

Re: Eldragning - vilken kabel till regskyltsbelysning.

Postat: lör jun 05, 2010 21:19
av faceplant
Tyrannosaurus skrev:
faceplant skrev:Jag behöver alltså hitta en kabel som har 0V då tändningen är avslagen och 12V då tändningen är på.

/Faceplant
Hondas standardfärg för detta (12V över tändning) är svart kabel.
Färg på skyltlyse, baklyse och parkeringsljus fram är ofta samma brun/vit. Det är egentligen också 12V över tändning, men avstängningsbar om man har ljusswitch.

Hoppas jag förstod dig rätt och att det hjälper.
Perfekt, då kollar jag hur det ser ut där bak. (På hojen alltså!)

Postat: tis jun 15, 2010 16:35
av Ulfis
Har du en separat matning till boxen ifrån batteriet så är detta OK. Se till bara att du har en säkring monterad på kabeln. Sätt den nära batteriet. 20-30 A blir nog bra.

Skyltbelysningen kommer bara att att användas till att styra relät. Inga stora strömmar, funkar fint. Behöver ingen extra säkring efter som den redan är avsäkrad.

Får man fråga vad du tänkt använda säkringsboxen till?

Har du bara tänkt att ansluta en GPS, mobil eller så, så kan du lika gärna skippa boxen och koppla in dig direkt på skyltbelysningen.

/Ulfis

Postat: ons jun 16, 2010 09:45
av StigH
Minimera arbetet!
Sätt fuzeboxen nära batteriet och hämta krämen från den "Main Fuse" som nog redan finns på hojen. Den är troligen på 30A.
Följer man denna skiss:
http://www.fuzeblocks.com/index.php?pid=2#board
så hämtar du helt korrekt "+12V switched source" från, t ex baklyset.
Tycker iofs att boxen är lite overkill, men du hade ju redan en hemma så..Ett vanligt 12V-relä för 20 spänn gör samma jobb.
(Själv ska jag gör tvärtom, ett relä som släcker automathalvljuset vid startförsök..)

Postat: ons jun 16, 2010 12:28
av Ulfis
StigH skrev:.....
(Själv ska jag gör tvärtom, ett relä som släcker automathalvljuset vid startförsök..)
Vad har du för hoj? Båda mina hojar släcker ljuset när starknappen trycks in.

Postat: ons jun 16, 2010 14:16
av StigH
En gammal - en RC07... aka VF750C