Kamkedjebyte CB750F från 81??

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Ronny
Medlem
Inlägg: 126
Blev medlem: ons apr 01, 2009 18:31
Ort: Bengtsfors/Dalsland

Kamkedjebyte CB750F från 81??

#1 Inlägg av Ronny »

Min gammel-hojj har börjat rassla o föra oväsen från kamkedjan,så ett byte av den,samt sträckare o släpor ska göras.
Beställde delarna idag från Honda sverige,gick på billiga 5075:- plus frakten.

Har en firma i närheten som fixar bytet av grejjerna för ytterligare 5 papp.
Men 10.000 på denna gammla maskin blir för jävvla mycke.
Så tänkte jag gör det själv
Sådeles,nån som gjort ett liknande arbete ?

Behövs det nåra specialverktyg?
E det rysligt besvärligt?,förstått att jag måste sänka ner motorn i ramen o plocka bort tanken,men behöver inte ta ur motorn helt.
Nått o tänka på?

Kommer man åt allt när man lyfter ventilkåpan?

Ska passa på o göra ventiljustering på samma gång oxå.
Nuvarande 2-hjulingar
Vfr 800 FI 02:a,Super blackbird 07:a,Cb 750 F 82:a,Ktm 640 adv. 05:a o en fet zundapp 78:a

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

#2 Inlägg av blacken »

Lite bök är det men det går. Det underlättar alltid om spisen är urplockad men krav är det inte. Skaffa en bok och följ allt, steg för steg bara..

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#3 Inlägg av Tyrannosaurus »

Jag vet inte om den gode Blacken behagar skämta :wink: när han säger "lite bök" och "det underlättar alltid om spisen är urplockad men krav är det inte" :wink:
"Lite bök" i detta fall = ur med motorn och klyva blocket :fakta

CB750F -81 har i likhet med CB900F och CB1100F som bygger på samma motorkoncept multilänkkamkedjor som inte är delbara, kedjelås finns inte och är inte heller rekommendabelt på motorer med vanliga rullkedjor till kammarna eftersom det blir en svag länk och kamkedjehaveri är inte kul.

Dessa motorer har tre kedjor.
:arrow: Transkedja.
:arrow: Kamkedja 1 från vevaxeln till avgaskammen.
:arrow: Kamkedja 2 mellan kammarna.
Den sistnämnda är förhållandevis lätt att byta då man "bara" behöver ta ur kammarna, men det är också den som slits minst.

För övrigt sitter den långa kedjan mellan cylinder 2 och 3, där sitter även transkedjan.
Genom lite finurligt meckande kan man slippa ta av cylinder och topp. I det fallet lossar man överfallen på vevstakarna och får loss vevaxeln på det sättet med motorn överdel kvar på plats och kolvarna kvar i loppen.

5 papp för det jobbet är rätt normalt, kanske t.o.m. rätt bra pris. Det kan även bero på om du lämnar in hojen som den är eller motorn lös.

De specialverktyg som behövs är en momentnyckel, kanske någon låsringstång och eventuellt en slagskruvmejsel eftersom jag tror att det finns några stjärnskruvar bakom kopplingen som kan sitta som :evil:
Sa jag föresten att koppling, tändning, generatorn mm. d.v.s. allt som sitter bakom motorkåporna måste väck för att kunna spräcka blocket? :wink:

Hur som, dessa multilänkkamkedjor håller ofta väldigt länge och man brukar inte byta dom annat än när man har isär motorn för allmän renovering.

Ett förslag är att börja med att försöka spänna de befintliga kedjorna. De har inte automatspänning som på VF utan man får göra det manuellt vilket sker genom att lossa på låsskruvarna.
Om jag inte minns fel så har du två kupoler på cylinderns baksida för den långa kedjan, den ena håller släpan och den andra sköter spänningen. Kommer inte ihåg vilken som är vilken.
Den korta kedjan har en skruv med låsmutter uppe i toppen.

Ställ motorn på T1-4, lossa båda något varv (skruva för guds skull inte ur dom), lossa även låsmuttern och skruven i toppen (skruva inte ur den heller). Vrid runt motorn i normal arbetsriktning 360 grader tillbaka till T1-4 och dra sen åt skruvarna i omvänd ordning.

Den lilla haken är att detta ska helst göra när motorn är varm. Men det går faktiskt att komma åt skruvarna rätt bra med ett litet spärrskaft, lednyckel eller längre ringnyckel utan att bränna ihjäl sig.

Hjälper inte detta kan du kolla släporna och spännarna. Kommer inte ihåg om det går att få ur dessa med toppen på, men kammarna måste ur.

Transkedjan är hur som helst hydrauliskt självjusterade med oljetryck.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

#4 Inlägg av blacken »

Tyrannosaurus skrev:Jag vet inte om den gode Blacken behagar skämta :wink: när han säger "lite bök" och "det underlättar alltid om spisen är urplockad men krav är det inte" :wink:
"Lite bök" i detta fall = ur med motorn och klyva blocket :fakta

CB750F -81 har i likhet med CB900F och CB1100F som bygger på samma motorkoncept multilänkkamkedjor som inte är delbara, kedjelås finns inte och är inte heller rekommendabelt på motorer med vanliga rullkedjor till kammarna eftersom det blir en svag länk och kamkedjehaveri är inte kul.

Dessa motorer har tre kedjor.
:arrow: Transkedja.
:arrow: Kamkedja 1 från vevaxeln till avgaskammen.
:arrow: Kamkedja 2 mellan kammarna.
Den sistnämnda är förhållandevis lätt att byta då man "bara" behöver ta ur kammarna, men det är också den som slits minst.

För övrigt sitter den långa kedjan mellan cylinder 2 och 3, där sitter även transkedjan.
Genom lite finurligt meckande kan man slippa ta av cylinder och topp. I det fallet lossar man överfallen på vevstakarna och får loss vevaxeln på det sättet med motorn överdel kvar på plats och kolvarna kvar i loppen.

5 papp för det jobbet är rätt normalt, kanske t.o.m. rätt bra pris. Det kan även bero på om du lämnar in hojen som den är eller motorn lös.

De specialverktyg som behövs är en momentnyckel, kanske någon låsringstång och eventuellt en slagskruvmejsel eftersom jag tror att det finns några stjärnskruvar bakom kopplingen som kan sitta som :evil:
Sa jag föresten att koppling, tändning, generatorn mm. d.v.s. allt som sitter bakom motorkåporna måste väck för att kunna spräcka blocket? :wink:

Hur som, dessa multilänkkamkedjor håller ofta väldigt länge och man brukar inte byta dom annat än när man har isär motorn för allmän renovering.

Ett förslag är att börja med att försöka spänna de befintliga kedjorna. De har inte automatspänning som på VF utan man får göra det manuellt vilket sker genom att lossa på låsskruvarna.
Om jag inte minns fel så har du två kupoler på cylinderns baksida för den långa kedjan, den ena håller släpan och den andra sköter spänningen. Kommer inte ihåg vilken som är vilken.
Den korta kedjan har en skruv med låsmutter uppe i toppen.

Ställ motorn på T1-4, lossa båda något varv (skruva för guds skull inte ur dom), lossa även låsmuttern och skruven i toppen (skruva inte ur den heller). Vrid runt motorn i normal arbetsriktning 360 grader tillbaka till T1-4 och dra sen åt skruvarna i omvänd ordning.

Den lilla haken är att detta ska helst göra när motorn är varm. Men det går faktiskt att komma åt skruvarna rätt bra med ett litet spärrskaft, lednyckel eller längre ringnyckel utan att bränna ihjäl sig.

Hjälper inte detta kan du kolla släporna och spännarna. Kommer inte ihåg om det går att få ur dessa med toppen på, men kammarna måste ur.

Transkedjan är hur som helst hydrauliskt självjusterade med oljetryck.
Hmm vad är det med Honda, på GSX1100 g så är det också multikedja och den lär vara delbar, man kanske ska gå tillbaka .. :D Och ja, jag var lite ironisk alla japps är satan att skruva, med vansinniga konstruktioner och lösningar har dom överallt .. :gnissla

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#5 Inlägg av Tyrannosaurus »

blacken skrev:Hmm vad är det med Honda, på GSX1100 g så är det också multikedja och den lär vara delbar, man kanske ska gå tillbaka .. :D
Säker på att det är multilänkkedja på G:n? Vanliga GSX1100, E, ES, EF och allt vad dom heter har rullkedjor.

Jag har aldrig hört talas om att dessa kedjor är delbara och ska vad jag vet inte delas.
Men bara så vi snackar om samma sak, menar du multilänkkedjor d.v.s. de som består av ett antal små metallplattor utan rulla som bara kan vikas åt ena hållet och går på vanliga kugghjul? Inte duplexkedjor alltså som går på kedjedrev.
Och ja, jag var lite ironisk alla japps är satan att skruva, med vansinniga konstruktioner och lösningar har dom överallt .. :gnissla
Dom nya grejerna som har kedjan ute på ändan är betydligt trevligare att skruva med. För att inte tala om dom som har kugghjul :D
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

#6 Inlägg av blacken »

Men bara så vi snackar om samma sak, menar du multilänkkedjor d.v.s. de som består av ett antal små metallplattor utan rulla som bara kan vikas åt ena hållet och går på vanliga kugghjul? Inte duplexkedjor alltså som går på kedjedrev.
Ahh! nu trillade polletten ner blandade ihop det 1100 g har en duplex eller triplex minns inte, lite skillnad är det ju på multi och rull :D. Och är det sånt på Honderna nuförtiden så ska man nog fasen gå tillbaka till suka igen.. :D
Senast redigerad av blacken den tis jun 01, 2010 22:18, redigerad totalt 2 gång.

Ronny
Medlem
Inlägg: 126
Blev medlem: ons apr 01, 2009 18:31
Ort: Bengtsfors/Dalsland

#7 Inlägg av Ronny »

enligt honda sverige,där jag beställt delarna,så e det en delbar kedja,behöver inte riva motorn,bara lyfta på locket

Vad menas med "väldigt länge" på hållbarhet?
hojjen i fråga har gått 7000 mil välldans strax
Nuvarande 2-hjulingar
Vfr 800 FI 02:a,Super blackbird 07:a,Cb 750 F 82:a,Ktm 640 adv. 05:a o en fet zundapp 78:a

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#8 Inlägg av Tyrannosaurus »

blacken skrev:
Men bara så vi snackar om samma sak, menar du multilänkkedjor d.v.s. de som består av ett antal små metallplattor utan rulla som bara kan vikas åt ena hållet och går på vanliga kugghjul? Inte duplexkedjor alltså som går på kedjedrev.
Ahh! nu trillade polletten ner blandade ihop det 1100 g har en duplex eller triplex minns inte, lite skillnad är det ju på multi och rull :D. Och är det sånt på Honderna nuförtiden så ska man nog fasen gå tillbaka till suka igen.. :D
Du behöver inte bekymra dig för du har kugg :wink: :D
Honderna nuförtiden har som sagt drivningen på sidan så just det problemet finns inte längre. Idag byter man kamkedja utan att ta ur motorn. Det är f.ö. få hojar idag som har rullkedjor i motorn eftersom multilänkkedjorna är både tystare och håller längre.
Ronny skrev:enligt honda sverige,där jag beställt delarna,så e det en delbar kedja,behöver inte riva motorn,bara lyfta på locket
Kolla i förpackningen, jag vågar nästan sätta en peng på att den är ändlös och att det inte finns med något kedjelås :wink:
Jag vet inte ens hur ett kedjelås till en sån kedja skulle se ut, har aldrig sett något.
Vad menas med "väldigt länge" på hållbarhet?
hojjen i fråga har gått 7000 mil välldans strax
"Väldigt länge" i det här fallet betyder i stort sett motorn ut. Kamkedja byter man när man slår isär motorn av andra skäl som t.ex. för renovering, omborrning osv.

Som en liten jämförelse kan nämnas att min hoj har gått 11.000 mil, jag har samma typ av kamkedjor men betydligt längre eftersom de går över båda kammarna på varje cylinderpar och dom kedjorna är långt ifrån slut.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

#9 Inlägg av blacken »

Du behöver inte bekymra dig för du har kugg Wink Very Happy
Jag vet och jag njuter! av soundet i från kamdrivningen i fulla muggar varje gång jag startar knotan :D ...

Ronny
Medlem
Inlägg: 126
Blev medlem: ons apr 01, 2009 18:31
Ort: Bengtsfors/Dalsland

#10 Inlägg av Ronny »

Har idag hämtat ut grejjerna från posten,o mycke riktigt,så e kedjan inte delbar.
Var med en skapligt stor spännare med fjäder,en som såvitt jag kan se bara ska skruvas i läge,samt en som verkar va nån form av "has-plåt".

Jag får helt enkelt hoppas på lite tur,att kedjan i sej är ok,så jag bara byter spännarna och släpan.
Dom ska iallafall kunna bytas via ventilkåpan,om jag fattat det hela rätt,sådeles bör det inte vara nån svår operation.
Kedjan kan ju va bra o ha ändå,om jag blir tvungen o lämna in han för bytet.
Nuvarande 2-hjulingar
Vfr 800 FI 02:a,Super blackbird 07:a,Cb 750 F 82:a,Ktm 640 adv. 05:a o en fet zundapp 78:a

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#11 Inlägg av Tyrannosaurus »

Ronny skrev:Har idag hämtat ut grejjerna från posten,o mycke riktigt,så e kedjan inte delbar.
Var med en skapligt stor spännare med fjäder,en som såvitt jag kan se bara ska skruvas i läge,samt en som verkar va nån form av "has-plåt".

Jag får helt enkelt hoppas på lite tur,att kedjan i sej är ok,så jag bara byter spännarna och släpan.
Dom ska iallafall kunna bytas via ventilkåpan,om jag fattat det hela rätt,sådeles bör det inte vara nån svår operation.
Kedjan kan ju va bra o ha ändå,om jag blir tvungen o lämna in han för bytet.
Släpan är jag ganska säker på går att byta genom ventilkåpan. Hur det är med spännaren minns jag inte. Jag var aldrig djupare än att ta av toppen på min CB (iofs en K men motorn är identisk). Har mina misstankar att spännaren är bultad i blocket under cylindern.

Men när du tar ur släpan kan du lätt kolla konditionen. Böj den lite bakåt så ser du om det är sprickor i gummit. Ser det bra ut så är troligen även spännaren ok.

Kedjan är nog ok, det brukar dom vara. Om du tar ur kammarna kommer du nog notera att kedjan är en ganska sladdrig historia, men det är normalt. Du kan ju vicka lite på länkarna och jämföra med den nya och därigenom få en allmän uppfattning om kedjans skick.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Ronny
Medlem
Inlägg: 126
Blev medlem: ons apr 01, 2009 18:31
Ort: Bengtsfors/Dalsland

#12 Inlägg av Ronny »

Tackar för infon-ser ut som om jag har helgen räddad,ska bli skräpväder härikring ändå,verkar det som,så viffern får nog stå under helgen den med.
Verkar som om detta var menat på nått sätt 8)
Nuvarande 2-hjulingar
Vfr 800 FI 02:a,Super blackbird 07:a,Cb 750 F 82:a,Ktm 640 adv. 05:a o en fet zundapp 78:a

Ronny
Medlem
Inlägg: 126
Blev medlem: ons apr 01, 2009 18:31
Ort: Bengtsfors/Dalsland

#13 Inlägg av Ronny »

Mjahapp,nu har jag undersökt det hela,kedjan e det inget fel på.
Såg dock att den långa fjäderbelastade spännaren var totalt bom fast,den nya,som jag köpt kunde jag spänna ut med händerna,den gammla satt som berget.
Knackade lite försiktigt på den med en lång mejsel,och då sträcke han ut kedjan betydligt,så det får bli ett lite större projekt med att få ur den spännaren + byta den långa släpan..kedjan får allt sitta där den sitter
Nuvarande 2-hjulingar
Vfr 800 FI 02:a,Super blackbird 07:a,Cb 750 F 82:a,Ktm 640 adv. 05:a o en fet zundapp 78:a

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#14 Inlägg av Tyrannosaurus »

Se där se där :D

Åtminstone toppen lär du nog få lyfta för att byta spännaren och då behöver du en ny packning.
Som sagt kommer jag inte ihåg om man måste lyfta cylindern för att få ur den. Låt M6 skruven på framsidan mellan cylindern och blocket sitta kvar till att börja med, det håller kvar cylindern på plats när du lyfter toppen.

Om du måste lyfta cylindern så är chansen/risken stor att du åker på att byta packningen i cylinderfoten också, men den är billig i jämförelse med toppackningen.
Det värsta är väl egentligen att pilla i ringarna när man ska på med cyllen.

Den här operationen kan göras med motorn i ramen, men man får med svängrum om man lyfter ur den.

Lite kuriosa.
Toppen på min K läckte olja, den var skev. Jag hade lyckats få den tät med en ny toppackning men mitt under säsongen började den pissa olja igen och det var inte bara svettning utan jag blev blöt på ena stöveln och benet.

Så fortfarande mitt under säsongen åkte motorn ur (jag tyckte det var enklare att göra så och jag lyckades få ur motorn själv med hjälp av domkraft och klossar), väck med toppen, in på planing, när jag höll på att montera ihop kom en av garagepolarna ner:
- "Váfan är det här nu då?"
- "Nu ska det bli tätt!"
Sen fick han "äran" att hjälpa mig att lyfta i motorn :lol:
Fan vilken energi man hade på den tiden :D
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Skriv svar