apex skrev:
Med en turbomotor kan man utnyttja etanolens högre oktantal, man kan köra med högre laddtryck och få t ex 10 % mer effekt.
Det går åt runt 30% mer faktiskt, men pga högre tolerans mot knackning så kan man leana ur lite, men det är runt 30% i en normal turbosnurra.
I min Impreza var det frågan om 299,6 hk på hjulen på vanlig mack-98 till 349,8 på E85 - samma dag, samma allt (förutom mappen i sprutet) - i en sådan "heartbreaker" Rototestdyno, alltså en bit mer än 10%...
Ytterst rask sak på E85, känslan av ettrighet förstärktes mångfalt (mer än vad siffrorna pekar på).
I en sugmotor bör man nog veva på mer kompression för att man skall ha något för det, annars bränner man för kråkorna - och låta någon som vet vad han gör ställa in tändkurvan, för när du hör spikningar, då är det redan försent mer eller mindre.
Skulle jag göra om det i en bil - japp, ifall jag hade ett sprut med enkelt valbara mappar (motec, satt autronic i min bil, lite meckigare att veva fram en dator och fippla med), det är oerhört trist att försöka veva snurr på en hemkonverterad etanolbil när kvicksilvret är nere under 10 grader..
I en hoj? Varför? Är det för lite pulver i bitarna?
I en hoj kommer bränslet aldrig upp i sitt rätta värde...
/J