Sida 1 av 1
Surrande ljud där main fuse sitter. startar ej. VFR -86:a
Postat: sön maj 30, 2010 19:40
av Gustaf
Hejsan. Jag har en vfr 86 som Jag nyligen köpt och nu fått problem med. var ute och åkte inga problem,stannade sedan för att köpa lite käk och när jag stängt av hojen så var det där ett surrande ljud under sadeln som varade ca 20 sekunder. gick in och köpte mat och hojen gick inte att starta utan det kom det där surrande ljudet igen när man tryckte in starten. plockade dän sadeln och ljudet kommer från saken märkt "main fuse" säkringen är hel alla lampor ok. går att springa igång men när man kom hem var det samma fenomen som vid matstället.
Vad är det för sak där "main fuse" sitter?? Hittar inget som överensstämmer med mitt problem i sökfunktionen.
Mvh Gustaf
Postat: sön maj 30, 2010 19:50
av Donner
Om jag inte minns fel så sitter det en större säkring på startrelät. I så fall så kan det vara startrelät som det är nåt fel på. Men med alla laddproblem som finns så hade jag kollat laddningen först. Kan ju vara så att det surrar i relät om det är för låg spänning.
Postat: sön maj 30, 2010 21:34
av Tyrannosaurus
Det stämmer att det är startrelät, men det ska inte surra.
Du kan göra två tester:
1. Det finns två grova kablar kopplade på reläet. Den ena går från batteriets pluspol, den andra går till startmotorn. Koppla loss den som går till startmotorn, slå på tändningen och tryck på startknappen. Du ska höra ett tydligt klick från reläet när du trycker in respektive släpper knappen. Inget klick = troligen fel på reläet.
2. Sätt den lösa kabeln till startmotorn direkt mot batteriets pluspol, det ska aktivera startmotorn, du behöver inte ha tändningen på. Går inte startmotorn runt så är felet där. Det blir en gnista när du gör så men det är normalt.
Man kan även använda t.ex. en skruvmejsel och sätta mellan reläets skruvpoler när båda kablarna är kopplade, det ger samma effekt.
Start- och laddningssystemen är separerade och bör inte ha med varandra att göra.
Postat: tis jun 01, 2010 20:39
av Gustaf
När jag kom hem dagen efter från Jobbet för att kolla de sakerna med startmortor så var det helt dött. Mätte upp batteriet och fick 0,5 V. Laddade upp det några timmar och testade starta och det fungerade klockrent dvs inga problem med startmotor. lät det ladda 5-6 timmar till. i morse så testade jag mäta batteri och fick 13,1 V och när jag kom hem 8 timmar senare låg det på 12,78. tänke då ta hojen och handla lite,fick igång den men hann bara drygt 100 meter innan den tvärdog. samma fenomen vid start som förut dvs bara surrande när jag försökte starta. väl hemma så mätte jag batteri igen och det låg kvar på 12,78.......
får väl chansa på ett nytt batteri verkar det som...
Postat: tis jun 01, 2010 20:52
av Donner
Det du kan göra i detta läget är att mäta på batteriet samtidigt som du trycker på startknappen. Mäter man batteriet obelastat så kan man få hyfsat värde ändå. Tycker dock inte hojen borde tvärdö.
Postat: tis jun 01, 2010 20:57
av tersan
Donner skrev:Det du kan göra i detta läget är att mäta på batteriet samtidigt som du trycker på startknappen. Mäter man batteriet obelastat så kan man få hyfsat värde ändå. Tycker dock inte hojen borde tvärdö.
Det kan ju vara något annat i elsystemet som glappar eller kortsluter också.
Postat: tis jun 01, 2010 21:07
av Donner
tersan skrev:Donner skrev:Det du kan göra i detta läget är att mäta på batteriet samtidigt som du trycker på startknappen. Mäter man batteriet obelastat så kan man få hyfsat värde ändå. Tycker dock inte hojen borde tvärdö.
Det kan ju vara något annat i elsystemet som glappar eller kortsluter också.
Ja eftersom den tvärdör så verkar det som om det kan vara glapp nånstans med.
Lyser allt som det skall med tändningen på, ljus och kontrollampor??
Postat: tis jun 01, 2010 21:51
av Gustaf
Donner skrev:tersan skrev:Donner skrev:Det du kan göra i detta läget är att mäta på batteriet samtidigt som du trycker på startknappen. Mäter man batteriet obelastat så kan man få hyfsat värde ändå. Tycker dock inte hojen borde tvärdö.
Det kan ju vara något annat i elsystemet som glappar eller kortsluter också.
Ja eftersom den tvärdör så verkar det som om det kan vara glapp nånstans med.
Lyser allt som det skall med tändningen på, ljus och kontrollampor??
Allt lyser och fungerar lampmässigt. en detalj som jag upptäckt är att soppapumpen är direktkopplad till batteriet och det är ju inte rätt. ska försöka mäta upp lite olika saker under kvällen imorgon. synd att man måste jobba imorgon.... hojen är ju viktigare
