Sida 1 av 1

Tomgångsproblem 800 -01

Postat: sön maj 30, 2010 18:37
av Donner
Jag upptäckte ett problem på nya hojen. Tomgången är ganska hög och justera ner den skall väl inte vara några problem men tji fick jag.

Om man tittar på bilden så i den röda ringen ligger inte stoppklacken emot skruven. Jag har sett att stången (vid pilen) går in under luftburken till en dosa, drar man i stången så är den fjäderbelastad. I dosan sitter det två ganska grova slangar, var går dom?

Problemet är att om detta skall vara en tomgångshöjare vid kall motor så släpper den aldrig och då får man en tomgång på 2500rpm varm motor.

Nu har jag justerat den manuellt på dom små muttrarna som man ser på bilden, dock har jag då ingen tomgångshöjning kall motor men normal tomgång varm motor.

Nån som har en aning vad som kan vara felet, är det dosan som pajat? Vart går dom 2 grova slangarna som sitter i dosan?
Hur är det tänkt att den skall funka?
Vad har ni andra för tomgångsvarv kall/varm motor?

VFR 800 -01
Mvh jocke

Postat: mån maj 31, 2010 20:11
av Donner
Kan säga att efter min justering så ligger tomgången på ca 1000rpm kall motor (liiiite lågt) och på ca 1200-1300 varm motor vilket är helt okej.

Postat: mån maj 31, 2010 21:19
av blacken
Dosan kan vara den "vakuum motor" som "aktiverar" tomgångshöjningen. Följ slangarna och se vars dom går till..

Postat: tis jun 01, 2010 18:01
av Donner
Ja jag får göra det, en del att riva bara innan man kommer dit. Känns inte direkt lättmeckat där under under kan jag säga.

Verkar som om den där vacuumdosan påverkar en typ ventil som styr luftflöde. Mer luft = högre tomgång. Kan ha med avgasrening att göra, högre tomgång kall motor får igång katen snabbare.

Ja det funkar ju nu ändå så det får väl bli ett vinterprojekt i värsta fall.