Sida 1 av 1
Startproblem VFR-90
Postat: sön maj 23, 2010 11:51
av OweAnd
hej ...alla kunniga ..
har bytt laddningsregulator och batteri på min 90:a...
hojen startar för det mesta men sedan igår körde jag 2 mil och skulle sedan starta och bara klick i hojen ....tuta,lysa och allt funkar ...rullade igång och körde 3 mil hem ,testade att starta igen men bara klick och lyse och tuta mm funkade någon som kan ge tips o vad problemet är. Sedan kan hojen gå veckor men samma fel kommer rätt som det är, tråkigt att inte kunna lita på min "trotjänare" längre..
med hopp om hjälp
Mvh
Owe
Re: Startproblem VFR-90
Postat: sön maj 23, 2010 12:44
av Göingen
OweAnd skrev:hej ...alla kunniga ..
har bytt laddningsregulator och batteri på min 90:a...
hojen startar för det mesta men sedan igår körde jag 2 mil och skulle sedan starta och bara klick i hojen ....tuta,lysa och allt funkar ...rullade igång och körde 3 mil hem ,testade att starta igen men bara klick och lyse och tuta mm funkade någon som kan ge tips o vad problemet är. Sedan kan hojen gå veckor men samma fel kommer rätt som det är, tråkigt att inte kunna lita på min "trotjänare" längre..
med hopp om hjälp
Mvh
Owe
Kolla och dra åt de båda anslutningarna på batteriet. Kolla även jordanslutningen mot motor eller ram (eller var den nu är fäst i andra änden). Även anslutningen på startmotorn kan vara dålig.
Re: Startproblem VFR-90
Postat: sön maj 23, 2010 12:53
av OweAnd
har kollat allt detta utom anslutning till startmotorn ....
tack för tips..
Owe
Göingen skrev:OweAnd skrev:hej ...alla kunniga ..
har bytt laddningsregulator och batteri på min 90:a...
hojen startar för det mesta men sedan igår körde jag 2 mil och skulle sedan starta och bara klick i hojen ....tuta,lysa och allt funkar ...rullade igång och körde 3 mil hem ,testade att starta igen men bara klick och lyse och tuta mm funkade någon som kan ge tips o vad problemet är. Sedan kan hojen gå veckor men samma fel kommer rätt som det är, tråkigt att inte kunna lita på min "trotjänare" längre..
med hopp om hjälp
Mvh
Owe
Kolla och dra åt de båda anslutningarna på batteriet. Kolla även jordanslutningen mot motor eller ram (eller var den nu är fäst i andra änden). Även anslutningen på startmotorn kan vara dålig.

Postat: sön maj 23, 2010 13:14
av Donner
Man kan ta en titt på startmotorrelät, det är det som aktiveras när man trycker på startknappen och som i sin tur skickar spänning till startmotorn.
Postat: sön maj 23, 2010 13:18
av OweAnd
Bra tips ,ska försöka kolla var det sitter bara ...och hur det ser ut

Owe
Donner skrev:Man kan ta en titt på startmotorrelät, det är det som aktiveras när man trycker på startknappen och som i sin tur skickar spänning till startmotorn.
Postat: sön maj 23, 2010 16:13
av Donner
OweAnd skrev:Bra tips ,ska försöka kolla var det sitter bara ...och hur det ser ut

Owe
Donner skrev:Man kan ta en titt på startmotorrelät, det är det som aktiveras när man trycker på startknappen och som i sin tur skickar spänning till startmotorn.
Följ + kabeln från batteriet så hittar du relät, från relät sen går en + ner till startmotorn.
Postat: sön maj 23, 2010 17:37
av OweAnd
tack för det ...
Donner skrev:OweAnd skrev:Bra tips ,ska försöka kolla var det sitter bara ...och hur det ser ut

Owe
Donner skrev:Man kan ta en titt på startmotorrelät, det är det som aktiveras när man trycker på startknappen och som i sin tur skickar spänning till startmotorn.
Följ + kabeln från batteriet så hittar du relät, från relät sen går en + ner till startmotorn.
startmotorrelä
Postat: tor maj 27, 2010 07:28
av OweAnd
har beställt startmotorrelä och jag åter kommer med mera info efter installation och provkörning..

Re: startmotorrelä
Postat: tor maj 27, 2010 11:33
av blacken
OweAnd skrev:har beställt startmotorrelä och jag åter kommer med mera info efter installation och provkörning..

Du kanske skulle ha kollat ifall det är reläet som dribblar ?
Re: startmotorrelä
Postat: tor maj 27, 2010 14:38
av Donner
OweAnd skrev:har beställt startmotorrelä och jag åter kommer med mera info efter installation och provkörning..

Ja mät hur mycket spänning där är på relät, batterispänning på kabeln som kommer från batteriet och på kabeln som går ner till startmotorn skall du ha ungefär samma spänning när du försöker starta. Kolla detta först. Har du ingen spänning så får du mäta den lilla kabeln som sitter på relät, det är den som kommer från startkontakten, 12v ungefär skall man ha på den när man trycker på startknappen.
då var det klart...
Postat: sön jun 06, 2010 09:46
av OweAnd
nytt startmotorrelä samt nytt batteri, det gamls gav drygt tolv och vid belastning 5-6 v.provkörde en sväng igår och det startade som det skall . men så var det ibland förrut också så framtiden får utvisa. Kollade också upp kabeln till startmotor men det var rent och snyggt.
Tack för hjälpen alla.
Re: då var det klart...
Postat: sön jun 06, 2010 09:54
av adrian_vg
OweAnd skrev:nytt startmotorrelä samt nytt batteri, det gamls gav drygt tolv och vid belastning 5-6 v.provkörde en sväng igår och det startade som det skall . men så var det ibland förrut också så framtiden får utvisa. Kollade också upp kabeln till startmotor men det var rent och snyggt.
Tack för hjälpen alla.
Bra att det löste sig, utan en massa mek mitt i säsongen!
Snygg hoj förresten, den svarta sadeln gör sig snyggt på den i övrigt vita hojen!
Edit: "Påtvingad" presentation på
http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?t=3223.
Postat: sön jun 06, 2010 11:45
av StigH
Finns en lömsk sak till..
Startmotorkolen..
Är kollektorn det minsta o-rund och startmotorn stannar i olämpligt läge, kan, det gå och ibland inte..
(Kolen når inte ner till kollektorn pg av att de är för korta/slut)
Säger det bara "klick" vid startförsök är det första man tittar på , "vad är batterispänningen under startförsöket".
Nästa är at kolla om startreläet funkar. Tämligen enkelt..