Sida 1 av 4
Nybörjarfrågor om olja och filter och lite annat
Postat: tis maj 18, 2010 16:39
av Pegaso
Då jag nyligen skaffat mig Hondan så har det dykt upp lite nybörjarfrågor.
Hur mycket olja går det i motorn vid olja/filterbyte?
Kommer jag åt att byta olja/filter utan att plocka bort en massa kåpor?
Luftfilter sitter under tanken har jag förstått. Hur lyfter jag på den? Är det skruvarna i fram och bakkant som ska lossas? Måste jag lossa några bränsleslangar eller liknande?
Vid vilken motortemp startar fläkten?
Hur varma blir Era hojar en dag med tät trafik, kökörning i stan och 20 grader i luften?
mvh
n. 00b
To be continued...
Postat: tis maj 18, 2010 16:57
av blacken
Det står på kåpan vid oljepåfyllningen.
Nej!..
Det är en bult som håller tanken i bakkant bara och ja soppaslangar, dräneringsslangar och anslutningen till tankgivaren måste lossas..
Re: Nybörjarfrågor om olja och filter och lite annat
Postat: tis maj 18, 2010 17:47
av adrian_vg
Pegaso skrev:Hur mycket olja går det i motorn vid olja/filterbyte?
Vad för årsmodell hade du?
Runt 3 liter. Kolla i din ägarmanual. Har du ingen, kolla i någon av servicemanualerna på
http://home-skynet.servehttp.com/images ... -manualer/.
Pegaso skrev:Kommer jag åt att byta olja/filter utan att plocka bort en massa kåpor?
Ja, om du har händer i storlek minimal, armar i böjligt gummi och nypor som klarar av att skruva av ett hårt åtdraget filter medan du är vikt i en åtta. Mao, plocka av främre sidokåporna och den undre delen om du har en gen 94-97.
Conseals guide illustrerar proceduren för en viffer gen 98-01.
Pegaso skrev:Luftfilter sitter under tanken har jag förstått. Hur lyfter jag på den? Är det skruvarna i fram och bakkant som ska lossas? Måste jag lossa några bränsleslangar eller liknande?
Vilken årsmodell hade du? Det är lite olika beroende på vilken modell du har.
Pegaso skrev:Vid vilken motortemp startar fläkten?
När kylaren inte kan kyla med enbart fartvinden och utan extra hjälp.
Pegaso skrev:Hur varma blir Era hojar en dag med tät trafik, kökörning i stan och 20 grader i luften?
Mycket. Men mest på vänsterbenet känns det som. Fläkten går som en galen gnutt då och det känns som om man ska lyfta vilken sekund som helst.

Postat: tis maj 18, 2010 17:57
av Pegaso
Sorry.
Kan ju vara bra för den som ska svara att veta att hojen är en -98.
Postat: tis maj 18, 2010 18:33
av Fransson
Min -00 startar fläkten vid ca120 grader
Motortemp i stan vid kökörning ca 110-120 grader
Plocka bort ena sidokåpan så kommer du åt filtret bakom främre grenrören
Du lossar bara dom två främre skruvarna på tanken sen viker du den uppåt och bakåt(gångjärn) du behöver inte lossa några slangar eller kablar,men däremot en jädrans massa skruvar på luftrenarlocket
Lycka till
Välkommen föresten
//Fransson
Re: Nybörjarfrågor om olja och filter och lite annat
Postat: tis maj 18, 2010 20:50
av marinmo
Pegaso skrev:Luftfilter sitter under tanken har jag förstått. Hur lyfter jag på den? Är det skruvarna i fram och bakkant som ska lossas? Måste jag lossa några bränsleslangar eller liknande?
Detta undrar jag också, fast för -02. Har aldrig lyft på tanken innan men tänkte göra pair och flapper inom en snar framtid, samtidigt som jag fäster ett nytt GPS-fäste (eventuellt). Kanske räcker med att lossa fram och sedan palla upp tanken med ett par tidningar eller så?
Postat: tis maj 18, 2010 20:57
av adrian_vg
Pegaso skrev:Sorry.
Kan ju vara bra för den som ska svara att veta att hojen är en -98.
Ok! Då är Conseals guide, som jag nämnde ovan, nåt för dig!
Re: Nybörjarfrågor om olja och filter och lite annat
Postat: tis maj 18, 2010 20:58
av adrian_vg
marinmo skrev:Detta undrar jag också, fast för -02. Har aldrig lyft på tanken innan men tänkte göra pair och flapper inom en snar framtid, samtidigt som jag fäster ett nytt GPS-fäste (eventuellt). Kanske räcker med att lossa fram och sedan palla upp tanken med ett par tidningar eller så?
Är inte det samma på 02- som på 98-01?
Postat: tis maj 18, 2010 21:09
av Pegaso
Tack grabbar!
Blir ett oljebyte snart då jag inte är helt säker på när det är gjort senast.
Ang. motortempen blev lite nervös när motortempen stack iväg mot 108 grader idag, men då är det helt normalt alltså. På min förra hoj startade fläkten vid 80 grader, och motorn blev sen aldrig varmare än så.

Postat: tis maj 18, 2010 21:19
av adrian_vg
Pegaso skrev:Ang. motortempen blev lite nervös när motortempen stack iväg mot 108 grader idag, men då är det helt normalt alltså. På min förra hoj startade fläkten vid 80 grader, och motorn blev sen aldrig varmare än så.

Det där beror lite på årsmodell. Ett tag skulle alla bågar gå så kallt som möjligt, så man kylde bort jättemycket av värmen redan vid låg fart. Case in point, VFR 94-97; när man står still blir motorn varm som f@nken, men så fort man rullar på lite, krypfart typ, kyls motorn ner så temp-nålen nästan ställer sig på botten. Sen skulle motorerna gå så hett som möjligt, för att behålla mer av energin vid förbränningen edyl, med resultatet du ser med över 100 graders kylvätsketemp.
Det är trender i motortemperaturer också.

Postat: tis maj 18, 2010 21:35
av Pegaso
adrian_vg skrev:Pegaso skrev:Ang. motortempen blev lite nervös när motortempen stack iväg mot 108 grader idag, men då är det helt normalt alltså. På min förra hoj startade fläkten vid 80 grader, och motorn blev sen aldrig varmare än så.

Det där beror lite på årsmodell. Ett tag skulle alla bågar gå så kallt som möjligt, så man kylde bort jättemycket av värmen redan vid låg fart. Case in point, VFR 94-97; när man står still blir motorn varm som f@nken, men så fort man rullar på lite, krypfart typ, kyls motorn ner så temp-nålen nästan ställer sig på botten. Sen skulle motorna gå så hett som möjligt, för att behålla mer av energin vid förbränningen edyl, med resultatet du ser med över 100 graders kylvätsketemp.
Det är trender i motortemperaturer också.

Ahaa... Intressant.
Det är alltså en modefluga
Skönt att veta att det är som det ska iaf

Re: Nybörjarfrågor om olja och filter och lite annat
Postat: ons maj 19, 2010 10:01
av marinmo
adrian_vg skrev:marinmo skrev:Detta undrar jag också, fast för -02. Har aldrig lyft på tanken innan men tänkte göra pair och flapper inom en snar framtid, samtidigt som jag fäster ett nytt GPS-fäste (eventuellt). Kanske räcker med att lossa fram och sedan palla upp tanken med ett par tidningar eller så?
Är inte det samma på 02- som på 98-01?
Det där ska du svara på!

Jag vet inte. Men det är det nog. Förövrigt startar fläkten runt 107-108 grader på min -02a, men jag tycker inte det brukar bli så jättevarmt om benen.
Re: Nybörjarfrågor om olja och filter och lite annat
Postat: ons maj 19, 2010 11:29
av adrian_vg
marinmo skrev:Det där ska du svara på!

Jag vet inte. Men det är det nog. Förövrigt startar fläkten runt 107-108 grader på min -02a, men jag tycker inte det brukar bli så jättevarmt om benen.
Jag har inte haft en nyare VFR än den nuvarande 97:an. Så

på dig!
Att du inte har så varmt om benen när fläkten går på kan på bero på de radiellt monterade (på sidorna) kylarna. Min sitter framme i kåpan under strålkastaren.
Re: Nybörjarfrågor om olja och filter och lite annat
Postat: ons maj 19, 2010 14:18
av marinmo
adrian_vg skrev:Att du inte har så varmt om benen när fläkten går på kan på bero på de radiellt monterade (på sidorna) kylarna. Min sitter framme i kåpan under strålkastaren.
Ja så var det på min GSX-R också, och det blev betydligt mycket varmare på den (även om den gick kallare generellt). Bastun på benen, en motorcykel-klassiker ....
Re: Nybörjarfrågor om olja och filter och lite annat
Postat: ons maj 19, 2010 15:11
av adrian_vg
marinmo skrev:Bastun på benen, en motorcykel-klassiker ....
Jepp, men ack så skönt tidigt på våren och sent på hösten!
