Nybörjarfrågor om olja och filter och lite annat

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Pegaso
Medlem
Inlägg: 463
Blev medlem: ons maj 12, 2010 08:17
Ort: Nyköping

Nybörjarfrågor om olja och filter och lite annat

#1 Inlägg av Pegaso »

Då jag nyligen skaffat mig Hondan så har det dykt upp lite nybörjarfrågor.


Hur mycket olja går det i motorn vid olja/filterbyte?

Kommer jag åt att byta olja/filter utan att plocka bort en massa kåpor?

Luftfilter sitter under tanken har jag förstått. Hur lyfter jag på den? Är det skruvarna i fram och bakkant som ska lossas? Måste jag lossa några bränsleslangar eller liknande?

Vid vilken motortemp startar fläkten?

Hur varma blir Era hojar en dag med tät trafik, kökörning i stan och 20 grader i luften?

:?: :oops: :?: :oops: :?: :oops:


mvh
n. 00b



To be continued...
VFR 800 - 98 svart
________________________
Not only do I not know what's going on, I wouldn't know what to do about it if I did.
George Carlin
========================

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

#2 Inlägg av blacken »

Det står på kåpan vid oljepåfyllningen.

Nej!.. :D

Det är en bult som håller tanken i bakkant bara och ja soppaslangar, dräneringsslangar och anslutningen till tankgivaren måste lossas..

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Nybörjarfrågor om olja och filter och lite annat

#3 Inlägg av adrian_vg »

Pegaso skrev:Hur mycket olja går det i motorn vid olja/filterbyte?
Vad för årsmodell hade du?

Runt 3 liter. Kolla i din ägarmanual. Har du ingen, kolla i någon av servicemanualerna på http://home-skynet.servehttp.com/images ... -manualer/.

Pegaso skrev:Kommer jag åt att byta olja/filter utan att plocka bort en massa kåpor?
Ja, om du har händer i storlek minimal, armar i böjligt gummi och nypor som klarar av att skruva av ett hårt åtdraget filter medan du är vikt i en åtta. Mao, plocka av främre sidokåporna och den undre delen om du har en gen 94-97.

Conseals guide illustrerar proceduren för en viffer gen 98-01.

Pegaso skrev:Luftfilter sitter under tanken har jag förstått. Hur lyfter jag på den? Är det skruvarna i fram och bakkant som ska lossas? Måste jag lossa några bränsleslangar eller liknande?
Vilken årsmodell hade du? Det är lite olika beroende på vilken modell du har.

Pegaso skrev:Vid vilken motortemp startar fläkten?
När kylaren inte kan kyla med enbart fartvinden och utan extra hjälp. :P

Pegaso skrev:Hur varma blir Era hojar en dag med tät trafik, kökörning i stan och 20 grader i luften?
Mycket. Men mest på vänsterbenet känns det som. Fläkten går som en galen gnutt då och det känns som om man ska lyfta vilken sekund som helst. 8)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Pegaso
Medlem
Inlägg: 463
Blev medlem: ons maj 12, 2010 08:17
Ort: Nyköping

#4 Inlägg av Pegaso »

Sorry.
Kan ju vara bra för den som ska svara att veta att hojen är en -98.
VFR 800 - 98 svart
________________________
Not only do I not know what's going on, I wouldn't know what to do about it if I did.
George Carlin
========================

Användarvisningsbild
Fransson
Donator 2011
Inlägg: 379
Blev medlem: tis apr 10, 2007 18:13
Ort: hamneda.

#5 Inlägg av Fransson »

Min -00 startar fläkten vid ca120 grader
Motortemp i stan vid kökörning ca 110-120 grader
Plocka bort ena sidokåpan så kommer du åt filtret bakom främre grenrören
Du lossar bara dom två främre skruvarna på tanken sen viker du den uppåt och bakåt(gångjärn) du behöver inte lossa några slangar eller kablar,men däremot en jädrans massa skruvar på luftrenarlocket
Lycka till
Välkommen föresten

//Fransson
VFR.800.-00
RÖD
SÅKLART

marinmo
Donator 2011
Inlägg: 205
Blev medlem: fre jun 12, 2009 22:53
Ort: Skaune

Re: Nybörjarfrågor om olja och filter och lite annat

#6 Inlägg av marinmo »

Pegaso skrev:Luftfilter sitter under tanken har jag förstått. Hur lyfter jag på den? Är det skruvarna i fram och bakkant som ska lossas? Måste jag lossa några bränsleslangar eller liknande?
Detta undrar jag också, fast för -02. Har aldrig lyft på tanken innan men tänkte göra pair och flapper inom en snar framtid, samtidigt som jag fäster ett nytt GPS-fäste (eventuellt). Kanske räcker med att lossa fram och sedan palla upp tanken med ett par tidningar eller så?

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#7 Inlägg av adrian_vg »

Pegaso skrev:Sorry.
Kan ju vara bra för den som ska svara att veta att hojen är en -98.
Ok! Då är Conseals guide, som jag nämnde ovan, nåt för dig!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Nybörjarfrågor om olja och filter och lite annat

#8 Inlägg av adrian_vg »

marinmo skrev:Detta undrar jag också, fast för -02. Har aldrig lyft på tanken innan men tänkte göra pair och flapper inom en snar framtid, samtidigt som jag fäster ett nytt GPS-fäste (eventuellt). Kanske räcker med att lossa fram och sedan palla upp tanken med ett par tidningar eller så?
Är inte det samma på 02- som på 98-01?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Pegaso
Medlem
Inlägg: 463
Blev medlem: ons maj 12, 2010 08:17
Ort: Nyköping

#9 Inlägg av Pegaso »

Tack grabbar!

Blir ett oljebyte snart då jag inte är helt säker på när det är gjort senast.

Ang. motortempen blev lite nervös när motortempen stack iväg mot 108 grader idag, men då är det helt normalt alltså. På min förra hoj startade fläkten vid 80 grader, och motorn blev sen aldrig varmare än så.

:tummenupp :tummenupp
VFR 800 - 98 svart
________________________
Not only do I not know what's going on, I wouldn't know what to do about it if I did.
George Carlin
========================

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#10 Inlägg av adrian_vg »

Pegaso skrev:Ang. motortempen blev lite nervös när motortempen stack iväg mot 108 grader idag, men då är det helt normalt alltså. På min förra hoj startade fläkten vid 80 grader, och motorn blev sen aldrig varmare än så.

:tummenupp :tummenupp
Det där beror lite på årsmodell. Ett tag skulle alla bågar gå så kallt som möjligt, så man kylde bort jättemycket av värmen redan vid låg fart. Case in point, VFR 94-97; när man står still blir motorn varm som f@nken, men så fort man rullar på lite, krypfart typ, kyls motorn ner så temp-nålen nästan ställer sig på botten. Sen skulle motorerna gå så hett som möjligt, för att behålla mer av energin vid förbränningen edyl, med resultatet du ser med över 100 graders kylvätsketemp.

Det är trender i motortemperaturer också. ;-)
Senast redigerad av adrian_vg den ons maj 19, 2010 07:53, redigerad totalt 1 gånger.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Pegaso
Medlem
Inlägg: 463
Blev medlem: ons maj 12, 2010 08:17
Ort: Nyköping

#11 Inlägg av Pegaso »

adrian_vg skrev:
Pegaso skrev:Ang. motortempen blev lite nervös när motortempen stack iväg mot 108 grader idag, men då är det helt normalt alltså. På min förra hoj startade fläkten vid 80 grader, och motorn blev sen aldrig varmare än så.

:tummenupp :tummenupp
Det där beror lite på årsmodell. Ett tag skulle alla bågar gå så kallt som möjligt, så man kylde bort jättemycket av värmen redan vid låg fart. Case in point, VFR 94-97; när man står still blir motorn varm som f@nken, men så fort man rullar på lite, krypfart typ, kyls motorn ner så temp-nålen nästan ställer sig på botten. Sen skulle motorna gå så hett som möjligt, för att behålla mer av energin vid förbränningen edyl, med resultatet du ser med över 100 graders kylvätsketemp.

Det är trender i motortemperaturer också. ;-)
Ahaa... Intressant.
Det är alltså en modefluga :?
Skönt att veta att det är som det ska iaf :tummenupp
VFR 800 - 98 svart
________________________
Not only do I not know what's going on, I wouldn't know what to do about it if I did.
George Carlin
========================

marinmo
Donator 2011
Inlägg: 205
Blev medlem: fre jun 12, 2009 22:53
Ort: Skaune

Re: Nybörjarfrågor om olja och filter och lite annat

#12 Inlägg av marinmo »

adrian_vg skrev:
marinmo skrev:Detta undrar jag också, fast för -02. Har aldrig lyft på tanken innan men tänkte göra pair och flapper inom en snar framtid, samtidigt som jag fäster ett nytt GPS-fäste (eventuellt). Kanske räcker med att lossa fram och sedan palla upp tanken med ett par tidningar eller så?
Är inte det samma på 02- som på 98-01?
Det där ska du svara på! :P Jag vet inte. Men det är det nog. Förövrigt startar fläkten runt 107-108 grader på min -02a, men jag tycker inte det brukar bli så jättevarmt om benen.

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Nybörjarfrågor om olja och filter och lite annat

#13 Inlägg av adrian_vg »

marinmo skrev:Det där ska du svara på! :P Jag vet inte. Men det är det nog. Förövrigt startar fläkten runt 107-108 grader på min -02a, men jag tycker inte det brukar bli så jättevarmt om benen.
Jag har inte haft en nyare VFR än den nuvarande 97:an. Så :P på dig!

Att du inte har så varmt om benen när fläkten går på kan på bero på de radiellt monterade (på sidorna) kylarna. Min sitter framme i kåpan under strålkastaren.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

marinmo
Donator 2011
Inlägg: 205
Blev medlem: fre jun 12, 2009 22:53
Ort: Skaune

Re: Nybörjarfrågor om olja och filter och lite annat

#14 Inlägg av marinmo »

adrian_vg skrev:Att du inte har så varmt om benen när fläkten går på kan på bero på de radiellt monterade (på sidorna) kylarna. Min sitter framme i kåpan under strålkastaren.
Ja så var det på min GSX-R också, och det blev betydligt mycket varmare på den (även om den gick kallare generellt). Bastun på benen, en motorcykel-klassiker ....

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Nybörjarfrågor om olja och filter och lite annat

#15 Inlägg av adrian_vg »

marinmo skrev:Bastun på benen, en motorcykel-klassiker ....
Jepp, men ack så skönt tidigt på våren och sent på hösten! :D
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Skriv svar