Sida 1 av 3

VFR800 '08 svårstartad kall

Postat: sön maj 09, 2010 06:07
av Rerun
Upptäckte i helgen att min Viffer är väldans svårstartad när den är kall (typ under 5C). Den kan gå igång, men vid minsta beröring av gasen dör den. Vid vidare startförsök hostar den bara lite.
Men med ytterst lite fipplande med gasen kommer den igång, och efter en knapp minuts lirkande börjar den gå fint.

Den betedde sig så här tre gånger samma morgon när den var kall, men senare under dagen när vädret och motorn var något varmare startade den ok igen.
I övrigt fungerar hojen bra och batteriet är friskt.

Hade det varit en förgasarhoj hade alla vetat att det var choken som inte fungerade. Men vad felas på min?

Re: VFR800 '08 svårstartad kall

Postat: sön maj 09, 2010 07:42
av blacken
Rerun skrev:Upptäckte i helgen att min Viffer är väldans svårstartad när den är kall (typ under 5C). Den kan gå igång, men vid minsta beröring av gasen dör den. Vid vidare startförsök hostar den bara lite.
Men med ytterst lite fipplande med gasen kommer den igång, och efter en knapp minuts lirkande börjar den gå fint.

Den betedde sig så här tre gånger samma morgon när den var kall, men senare under dagen när vädret och motorn var något varmare startade den ok igen.
I övrigt fungerar hojen bra och batteriet är friskt.

Hade det varit en förgasarhoj hade alla vetat att det var choken som inte fungerade. Men vad felas på min?
Den får med all sannolikhet för mager soppa blandning vid "choke". dvs sprutet kan inte feta till soppan vid kall väderlek, och det i sin tur kan vara att soppapumpen börjar att ge upp,(sleten), fel på någon sensor till sprutet, skit i soppasystemet någonstans eller tjuvluft.
Kan även bero på halvtaskigt komp i cylindrarna, och då kan det bero på otäta ventilsäten,slitna kolvringar. Eller en kombination av bägge fallen..

Postat: sön maj 09, 2010 10:32
av vfr800
Det sitter ju en "vaxklump" som reagerar på temperaturen under luftburken och påverkar kallstarten om jag minns rätt kan ju vara den som strular men vaffan en så ny hojj borde den inte strula på :(

Re: VFR800 '08 svårstartad kall

Postat: sön maj 09, 2010 14:31
av adrian_vg
Rerun skrev:Upptäckte i helgen att min Viffer är väldans svårstartad när den är kall (typ under 5C). Den kan gå igång, men vid minsta beröring av gasen dör den. Vid vidare startförsök hostar den bara lite.
Men med ytterst lite fipplande med gasen kommer den igång, och efter en knapp minuts lirkande börjar den gå fint.
Min viffer betedde sig så i början av säsongen, men löste det genom en flaska STP Akutfix. Tror det är bensinrester från förra säsongen som geggat till sig i kanalerna. Kan vara samma grej för dig.

Min är iaf bättre nu, men låg temperatur (mindre än fem plusgrader) om morgonarna betyder i princip alltid att motorn måste gå en halvminut eller så på halv choke innan jag stänger av choken och motorn får gå ytterligare en halv minut på lite förhöjt tomgångsvarv, innan den går jämt.

Postat: sön maj 09, 2010 18:26
av Göingen
vfr800 skrev:Det sitter ju en "vaxklump" som reagerar på temperaturen under luftburken och påverkar kallstarten om jag minns rätt kan ju vara den som strular men vaffan en så ny hojj borde den inte strula på :(
Om jag fattat rätt är vaxmojängen bara en tomgångshöjare och påverkar inte blandningen.

Postat: sön maj 09, 2010 18:32
av marinmo
Sedan jag fick tillbaka min har jag också haft svårt att starta den kall. Startade alltid direkt innan, men nu verkar det alltid som man får försöka starta, släppa knappen och försöka igen så går den igång. Tomgången ligger på ~1k varv också, förr låg den runt 2 ... Kanske relaterat?

Postat: sön maj 09, 2010 20:27
av adrian_vg
marinmo skrev:[...] Tomgången ligger på ~1k varv också, förr låg den runt 2 ... Kanske relaterat?
Jag höjde min tomgång till strax över 1500rpm kall. Funkar bättre så.

Postat: mån maj 10, 2010 12:07
av Rerun
Vad gäller soppa har den redan bytts/spätts ut några gånger de senaste månaderna. Hojen har gått problemfritt och gör det nu också - när den blivit lite varm. Det är bara kyla den inte verkar gilla...

Det känns inte rätt att behöva justera tomgångsvarvtalet beroende på temperatur varje gång man ska starta den, och sen tillbaka när den är varm. (Min har ett ok tomgångsvarvtal när den är varm.) I alla fall inte på en så pass ny maskin. Så det köper jag inte.

Den där vaxmojängen verkar fungera lite som en automatchoke och den verkar någorlunda kunna förklara mitt problem. Fast som vfr800 skrev borde den inte paja på en så här ny hoj. Eller?
marinmo skrev:Sedan jag fick tillbaka min har jag också haft svårt att starta den kall. Startade alltid direkt innan, men nu verkar det alltid som man får försöka starta, släppa knappen och försöka igen så går den igång. Tomgången ligger på ~1k varv också, förr låg den runt 2 ... Kanske relaterat?
2000 låter som väldigt mycket. Och 1000 som lite för lite. Den borde ligga på 1200 +- 100 rpm.
För min del kunde jag trycka bäst jag ville på knappen, den gjorde inte mer än hostade. Jag var tvungen att hjälpa till med en aning gas och sen fortsätta en stund och hålla den på strax över 1000 rpm, annars dök varvtalet snabbt och den dog.

Postat: mån maj 10, 2010 12:12
av adrian_vg
Rerun skrev:För min del kunde jag trycka bäst jag ville på knappen, den gjorde inte mer än hostade. Jag var tvungen att hjälpa till med en aning gas och sen fortsätta en stund och hålla den på strax över 1000 rpm, annars dök varvtalet snabbt och den dog.
Låter precis som min, sen jag tillfälligtvis plockade bort semestergasen... ;-)

Postat: mån maj 10, 2010 15:37
av marinmo
Ska titta närmare nästa gång jag kör. Men som jag minns det ligger den runt 1k oavsett varm eller kall. Man hör startmotorn tugga runt, men den vägrar att starta på första försöket. Behöver inte ge gas när den väl startat, även om tomgången inte direkt är "mjuk", det verkar bara vara väldigt segt att få den att tända.

Postat: mån maj 10, 2010 17:05
av blacken
Det är med all sannolikhet soppan som strular, tydligen så berikar den inte blandningen för kallstart, dvs den ger för mager blandning vid kallstart...

Postat: mån maj 10, 2010 19:32
av Jimmy.S
vet inte hur styrystemet är på en modern viffer, men det låter som att en tempgivare har börjat fela och skickar för varma signaler till motorstyrenheten, annars så borde du haft lite högre tomgång vid kallstart (choke läge) och detta verkar inte infinna sig så jag håller med blacken, låter helt klart sopparelaterat.

Måste väl gå att läsa av felminnet eller läsa ut givarens signal/värde i någon form av obd uttag, om det nu sitter någon givare men det borde det göra, skulle tippa på att det finns insugslufttempgivare och vattentempgivare på kylaren och motorn och ev. även en separat givare till instrumentet.

Postat: mån maj 10, 2010 19:41
av HondaHasse
Finns det inte ett extra munstycke som ger extra soppa vid kallstart? Klabbkontakt?

Postat: mån maj 10, 2010 19:56
av Jimmy.S
HondaHasse skrev:Finns det inte ett extra munstycke som ger extra soppa vid kallstart? Klabbkontakt?
har jag svårt att tänka mig, detta var ju nåt som satt gå riktigt gamla insprutbilar, idag så har man så fina spridare så man ökar bara öppningstiden/sprutar in såsen i en annan tidpunkt alt. fler ggr per insugstakt

Postat: mån maj 10, 2010 20:48
av blacken
Jimmy.S skrev:
HondaHasse skrev:Finns det inte ett extra munstycke som ger extra soppa vid kallstart? Klabbkontakt?
har jag svårt att tänka mig, detta var ju nåt som satt gå riktigt gamla insprutbilar, idag så har man så fina spridare så man ökar bara öppningstiden/sprutar in såsen i en annan tidpunkt alt. fler ggr per insugstakt
Det har väl inget med spridarna att gör, det är ju bara annat styrprogram..