VFR800 '08 svårstartad kall

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Jimmy.S
Medlem
Inlägg: 771
Blev medlem: sön maj 10, 2009 16:27
Ort: Huskvarna

#16 Inlägg av Jimmy.S »

nja, sitter väl inte k-jetronic på dessa, kallstartsventilen var ju en extra ventil som öppnade för att få in mera sås på dom mekaninska inspruten, du hade ju alltid samma tryck fram till bränslefördelaren som ökade med motorns varv och då ökade såsen med, var alltså inte spridarens öppentider som styrdes då som det gör idag, rörigt skrivet men hoppas du förstår vad jag menar. Idag är det alldeles för jobbigt avancerat och värre blir det..

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

#17 Inlägg av blacken »

Jimmy.S skrev:nja, sitter väl inte k-jetronic på dessa, kallstartsventilen var ju en extra ventil som öppnade för att få in mera sås på dom mekaninska inspruten, du hade ju alltid samma tryck fram till bränslefördelaren som ökade med motorns varv och då ökade såsen med, var alltså inte spridarens öppentider som styrdes då som det gör idag, rörigt skrivet men hoppas du förstår vad jag menar. Idag är det alldeles för jobbigt avancerat och värre blir det..
Mjaa, sanning med modifikation. Du har alltid samma "grundtryck" från huvudpump fram till den reglerande funktionen på alla sprut, bara det att det regleras på olika sätt. Så spridarnas "karaktär"/funktion av bränslets presentation i luftström/ förbränningsrum är av underordnad betydelse i det specifika frågeställningen eller hur?.

Och det satt en ventil på "K" Jeten som ökade trycket vid kall väderlek, lite OT så där. För övrigt så tycker jag att "K" Jetronic är ett djäklig bra sprut, överlägsen allt vad knasare heter,och fasen så enklare att sköta än både "LH 2.2 , 2.4", och Trionic.

Användarvisningsbild
Jimmy.S
Medlem
Inlägg: 771
Blev medlem: sön maj 10, 2009 16:27
Ort: Huskvarna

#18 Inlägg av Jimmy.S »

njaa igen :lol: känner mig som en viktigpetter men ta mig inte som en sån :oops:

Idag har du inte samma grundtryck från pumpen i tanken längre, den varierar med belastning och varvtal, finns inte heller någon bränsleretur och pumpen i tanken är styrdonsreglerad och går med pvm signal på en dom flesta. Sen sitter det även en högtryckspump i motorn som höjer trycket "något"minns jag inte helt galet så är det ca 200bar på bensin, 2000bar på diesel som har ungefär samma system idag men diesel kör 5-7 insprutningar per insugstakt beroende på vad dieselpartikelfiltret behöver för temp, och insprutarna sitter direkt i toppen och har inte någon förkammare, spridarna styrs med en (stavning?) "piazzo" kristall, detta gör att spridaren öppnar otroligt fort om man jämför med en traditionell spridare, nackdelen med direktinsprutning är att det bildas koks på ovansida ventiltallrik och detta hämmar effekt pga detta, annars så ökar effektiviteten markant, Det jag pratar om nu är ju bilrelaterat och som sagt var så har jag tyvärr inte en aning om hur sprutet är uppbyggd på en hoj.



Men om vi återgår till trådstartarens fråga så skulle jag rekommendera att åka förbi din lokala honda verkst. alt. ringa och fråga om man kan göra någon diagnosutläsning ifall det är en givare som spökar, kan ju vara bränslepumpen som tappar trycket och det tar ju oxå lite tid att bygga upp men det känns väldigt bränslerelaterat eftersom den vill dö så fort du rör gasen lite

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#19 Inlägg av adrian_vg »

"Piezo".

Piazza betyder torg på italienska.

;-)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

#20 Inlägg av blacken »

njaa igen Laughing känner mig som en viktigpetter men ta mig inte som en sån Embarassed
Dä ä lugnt, jag slutade vid Trionic 5. så antagligen så har det hänt en del sedan dess.
Men håller med dig för övrigt i ärendet det är nå`t med såstillförseln som dribblar..

Användarvisningsbild
Jimmy.S
Medlem
Inlägg: 771
Blev medlem: sön maj 10, 2009 16:27
Ort: Huskvarna

#21 Inlägg av Jimmy.S »

adrian_vg skrev:"Piezo".

Piazza betyder torg på italienska.

;-)
aahhhh tack, stora spridare piazza ;)

Användarvisningsbild
Rerun
Medlem
Inlägg: 366
Blev medlem: tis sep 09, 2008 06:10
Ort: Göteborg

#22 Inlägg av Rerun »

Tack för era synpunkter och idéer.
Läget just nu: Har fått batteriet testat och det är fullt friskt. Inte helt oväntat.

Håller med om att problemet verkar sopparelaterat, men i och med att det blir varmare och varmare nu blir det svårt att framkalla felet. Återkommer väl till hösten...
Eller, någon som känner till någon bra bed & breakfast på Grönland? :roll:
Gör numera karriär som BMW-gubbe på flickmoppe.

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#23 Inlägg av adrian_vg »

Rerun skrev:Håller med om att problemet verkar sopparelaterat, men i och med att det blir varmare och varmare nu blir det svårt att framkalla felet. Återkommer väl till hösten...
Eller, någon som känner till någon bra bed & breakfast på Grönland? :roll:
Var glad att problemet försvinner med värmen, det är ju i värmen, liksom med kall öl, viffern ska avnjutas. ;-)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
TG
Donator 2011
Inlägg: 1567
Blev medlem: sön jul 13, 2008 20:41
Ort: Månstad

#24 Inlägg av TG »

Piezo kristaller är vanliga små strömkällor :D

Den elektriska tändaren är en vanlig produkt som innehåller sådana....

Jag stöter på (dålig humor men :D) piezokristaller ganska ofta i jobbet - då är de dock ämnade för att initiera en tändkedja, ofta kopplade till en RSV-laddning :D

Det roliga med dem är att de fungerar även när de är i pulverform, man kan stå o dunka på dem med en hammare o de bara fortsätter o fortsätter....
VFR 800 -02 (silver)
PC3, PAIR, FLAPPER, LEOVINCE... :D

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3238
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

#25 Inlägg av tersan »

TG skrev:...ofta kopplade till en RSV-laddning :D

Det roliga med dem är att de fungerar även när de är i pulverform, man kan stå o dunka på dem med en hammare o de bara fortsätter o fortsätter....
Står du och dunkar på RSV-laddningar med hammare? :shock:

Tror att vi ska införa säkerhetsavstånd till TG på träffarna i fortsättningen... :wink:
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
TG
Donator 2011
Inlägg: 1567
Blev medlem: sön jul 13, 2008 20:41
Ort: Månstad

#26 Inlägg av TG »

tersan skrev:
TG skrev:...ofta kopplade till en RSV-laddning :D

Det roliga med dem är att de fungerar även när de är i pulverform, man kan stå o dunka på dem med en hammare o de bara fortsätter o fortsätter....
Står du och dunkar på RSV-laddningar med hammare? :shock:

Tror att vi ska införa säkerhetsavstånd till TG på träffarna i fortsättningen... :wink:
Nja... inte riktigt... kan dock ibland "dunka" med en avslagare... där jag efter tolkande av sprängskiss "avlägsnar" vitala delar... (dock så befinner jag mig själv inte i direkt anslutning till laddningen....)

Dunkande med hammare gjorde jag på ett ingenjörsföretag som pysslar med ammunition... Blir en ganska bra kyss :D
VFR 800 -02 (silver)
PC3, PAIR, FLAPPER, LEOVINCE... :D

Användarvisningsbild
Rerun
Medlem
Inlägg: 366
Blev medlem: tis sep 09, 2008 06:10
Ort: Göteborg

#27 Inlägg av Rerun »

Nu är det i och för sig inte så väldigt kallt längre, så det urpsrungliga problemet inte kan återskapas för tillfället, men jag funderar vidare på min Viffers tomgång...

Hur ska den (2002->) bete sig vid kallstart egentligen?

Tidigare noterade jag att tomgången gick direkt upp till ca 1800 rpm vid kallstart, och sjönk sen till ca 1200 när den blev varm.
På sistone har tomgången legat på ca 800 rpm - dvs döende - och sen sakta stigit till 1200 allteftersom den blir varm.
Hojen står i varmgarage, så "kallstarten" sker vid ungefär samma temperatur hela tiden.

Jag har gjort både PAIR valve-modden (genom att plugga slangen mellan luftburken och PAIR valven) och Flapper valve-modden, men det borde inte påverka kallstarten. (Eller?) PAIR valve-modden gjorde att tomgången sjönk något, så den ställde jag upp - detta var förra våren och kallstartsproblemen har börjat uppstå först i år.
Gör numera karriär som BMW-gubbe på flickmoppe.

marinmo
Donator 2011
Inlägg: 205
Blev medlem: fre jun 12, 2009 22:53
Ort: Skaune

#28 Inlägg av marinmo »

Min o-moddade beter sig som du beskriver först. Dvs lite högre tomgång först, för att sedan falla tillbaka. Det händer dock mindre nu när det t.o.m. är förbannat varmt över natten (står ute).

Dibbe75
Medlem
Inlägg: 2
Blev medlem: lör mar 24, 2018 10:40

Re: VFR800 '08 svårstartad kall

#29 Inlägg av Dibbe75 »

Ursäkta om jag lyfter en gammal tråd!

Min började bete sig så här i slutet på förra sommaren, höjer inte tomgången när den är kall av någon anledning...
Hittade någon en lösning på detta?

min hoj är en vfr 800 -08 med 4800mil på mätaren

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: VFR800 '08 svårstartad kall

#30 Inlägg av blacken »

Dibbe75 skrev:Ursäkta om jag lyfter en gammal tråd!

Min började bete sig så här i slutet på förra sommaren, höjer inte tomgången när den är kall av någon anledning...
Hittade någon en lösning på detta?

min hoj är en vfr 800 -08 med 4800mil på mätaren
Som tidigare nämnt och behandlat, kolla det som ska höja/öka såstillförseln vid kall spis, Pump kan vara på "G" , soppafilter skitigt, någon sensor som spunkar, "tomgångsmotor" paj (om den har en dvs), liten vakumläcka någonstans.
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Skriv svar