Sida 1 av 1

Batteriet urladdat under en natt

Postat: mån maj 03, 2010 18:46
av sweetcheek
Hej på er

Hoppas att ni kan erbjuda lite assistans till en strandad viffare.
Va ute igår å åkte och njöt av det underbara vädret. Hojen funkade kanon.

När jag sedan skulle köra den imorse ville den inte dra runt startmotorn och starta. Stod bara och hackade när jag tryckte in starten.

Har satt batteriet på laddning men jag undrar fortfarande hur det kunde gå från att funka felfritt till att bli tvärstopp över en natt ????

Postat: mån maj 03, 2010 19:27
av Göingen
Ett inte helt ovnligt fel är att kablarna på batteriet inte sitter fast ordentligt eller är ärgade. De måste ge ordentlig kontakt annars får man just det bekymret med starten som du beskriver.

Postat: mån maj 03, 2010 19:49
av tersan
Det har hänt mig mååånga gånger att batteriet drar sin sista suck helt utan förvarning.

Men det kan också vara någon glappkontakt, kortslutning eller nåt vajsing på laddregulatorn.

Postat: mån maj 03, 2010 20:00
av sweetcheek
Ja, jag hoppas verkligen att det är dålig laddning. Det kan jag hantera så här utsocknes som man är för tillfället. Inte sugen på att behöva byta en massa saker.

Hejje

Postat: mån maj 03, 2010 22:36
av psalmroth
Gissar på laddregulatorn :(
Om du läser min tråd så får du hygglig info av alla och mig.
Lycka till o ge gärna info hur det går.

// Jani

Postat: ons maj 05, 2010 20:21
av sweetcheek
Tänkte uppdatera om hur det går.

Ladda upp batteriet och hoppades innerligt på att det skulle hjälpa men icke.

så nu är hojen inlämnad på verkstad så att jag kan komma tillbaks ut på vägarna igen.

Uppdaterar med mekens diagnos när jag fått den...

Ha det gött å kör lite kurviga vägar för min skull.

Postat: lör jun 05, 2010 14:45
av Akademikern
sweetcheek skrev:Tänkte uppdatera om hur det går.

Ladda upp batteriet och hoppades innerligt på att det skulle hjälpa men icke.

så nu är hojen inlämnad på verkstad så att jag kan komma tillbaks ut på vägarna igen.

Uppdaterar med mekens diagnos när jag fått den...

Ha det gött å kör lite kurviga vägar för min skull.
Har meken kommit med diagnos? Har nämligen samma bekymmer..

Postat: tis jun 08, 2010 21:45
av StigH
Samma råd som alltid. :roll:
Skaffa en hygglig multimeter, om du inte har en.....
Sen lyfter du på MINUSkabeln till batteriet, genom den går nämligen ALL ström!
Ersätter kabeln med multimetrn på STRÖMområde, helst ett 10A om det finns. 2A är också OK men inget lägre, risk för röksignaler ur instrumentet om det är av enklare typ..
Det ska då visa max 10mA (0.01A)
Inget skall naturligtvis vara igång, nyckeln gärna urtagen för undvikande av misstag..
Med ett 14Ah batteri så motsvara det en standbytid på 11/0.01 timmar dvs 1100 timmar (en vecka =168h) ("11" istf 14 därför att ackar sällan är fullladdade..)
Med lite larm och läckström är det lätt att halka uppåt 30-50mA med då motsv drastiskt kortare standby-tid och stor risk att förstöra (bottenurladda! acken.