Sida 1 av 2

Koppla in GPS i elsystemet.

Postat: mån apr 26, 2010 12:45
av Sudden
Hej alla!

Jag vill koppla in min GPS - en Garmin zumo 660 - så den belastar "nätet" på hojen enbart när strömmen är på eller helst när motorn är igång. Har laddat ner elschema, med GPs:en följde en del tillbehör så jag bedömer att det är vad jag lämpligen kan koppla in den till som är det "kritiska".

Har elschema som bör duga, kan löda om det krävs (men helst inte) och är sugen på att få in den i systemet. Saken är vidare den, att även om allt är inkopplat så kommer jag inte att ha med själva GPS:en jämt. Ska försöka lära mig lägga upp litet favoritrundor. Eventuellt köper jag en TMC-modul till, men det är en senare fråga.

Har någon tips så är det kanon!

Re: Koppla in GPS i elsystemet.

Postat: mån apr 26, 2010 13:55
av adrian_vg
Finns en del tips i Guide-subforumet under "Eldragning GPS".

Postat: mån apr 26, 2010 16:15
av vfr800
Jag kan bara säga som jag gjorde med min zumo 550.

Vid monteringen drog jag dom kablar som ingick under tanken innanför den rambalk på v-sida direkt till batteri jag tog ju bort zumon varje gång jag parkerade och det var aldrig nåt problem med batteri eller annat enklast att återställa efter åxå på det viset :) .

Postat: mån apr 26, 2010 16:32
av Sälle
Jag har haft min Garmin 660 kopplad direkt till batteriet. Det sitter säkring på sladden så det behöver man inte oroa sig för. Sitter GPS'n i och är avstängd så drar den bara ström tills dess batteri är fullt. Om du har GPS'n igång och MC'n är avstängd så tror jag att det tar ett år innan den dragit ur batterier (bågen självurladdar nog fortare). Så jag förstår inte varför du ska gå in och belasta andra system med risk för överbelastning....

Postat: mån apr 26, 2010 17:25
av Göingen
Jag knycker ström från parkeringsljuset, det funkar utmärkt.

Bra tips!

Postat: tis apr 27, 2010 08:20
av Sudden
En del av det ni beskrivit har jag planerat för och övervägt; som att dra kablaget på insidan av vänster rambalk, har övervägt att dra direkt till batteriet men det känns som en ganska klumpig (dock enkel) lösning.

Förvisso kommer - normalt sett - knappast GPS:en att stå på när hojen är avstängd, men den optimala lösningen beror väl på det faktiska användandet och den egna förmågan att lösa ett problem....

Det jag kommit fram till just nu är att jag vill ha dragning till en enhet som är på när tändningen är på - inga problem alls - exempelvis tankmätarkontakt eller bakljus.

En annan sak som däremot känns intressantare - och kanske knepigare - är att jag vill ha möjlighet att koppla ur kablaget vid behov. Det blir troligen inte så ofta, men ändå. Funderar på om någon form av "snäppfäste" - typ de som redan finns till ordinarie installationer och som uppenbarligen är säkrade mot fukt.

Jag får ta ett besök antingen till någon biltillbehörsfirma eller el-dito som kanske har något vettigt. Installationsutrustning som finns hemma idag är en lödtång (någonstans), förhoppningsvis litet lödtenn och en universaltång för kapning/avskalning och hopklämning samt några - om jag minns rätt - kabelskor för diverse behov.

Tackar för svaren och om någon kommer på mer så tar jag gärna del av det!

Re: Bra tips!

Postat: tis apr 27, 2010 08:26
av adrian_vg
Sudden skrev:[..] En annan sak som däremot känns intressantare - och kanske knepigare - är att jag vill ha möjlighet att koppla ur kablaget vid behov. Det blir troligen inte så ofta, men ändå. [...]
Ok, jag nappar. Varför vill du kunna plocka bort den? :)

Postat: tis apr 27, 2010 09:03
av Sudden
Om jag behöver plocka med hojen, som vid servicar och under vintern när jag brukar pula med den.

Postat: tis apr 27, 2010 09:43
av adrian_vg
Sudden skrev:Om jag behöver plocka med hojen, som vid servicar och under vintern när jag brukar pula med den.
Ah, ok.

Re: Bra tips!

Postat: tis apr 27, 2010 10:19
av HondaHasse
Sudden skrev: Funderar på om någon form av "snäppfäste" - typ de som redan finns till ordinarie installationer och som uppenbarligen är säkrade mot fukt.
Det här använder jag. Det är ju inte fuktskyddat men har funkat hittills.

Re: Bra tips!

Postat: tis apr 27, 2010 11:11
av adrian_vg
HondaHasse skrev:Det här använder jag. Det är ju inte fuktskyddat men har funkat hittills.
Skriker Ctek om dem. :) Tack för tipset!

Re: Bra tips!

Postat: tis apr 27, 2010 11:29
av HondaHasse
adrian_vg skrev:
HondaHasse skrev:Det här använder jag. Det är ju inte fuktskyddat men har funkat hittills.
Skriker Ctek om dem. :) Tack för tipset!
Passar perfekt i en lite äldre Ctec,. Tror att de har ändrat kopplingen i de nyare.

Postat: tis apr 27, 2010 11:49
av Sudden
Tackar för tipsen! Ska kolla om det finns någon firma i trakten som har sådana grejer, annars får jag beställa.

Kanon!

Postat: fre apr 30, 2010 08:45
av Sudden
Köpte el-grejer för att få sakerna inkopplade och började igår. Allt flöt på tills jag skulle prova att få kontakt med GPS:en mot det eletriska. Nada! Jag får söka vidare och se vad jag gjort för fel.

Hade tänkt dokumentera snyggt o prydligt och lägga ut. Kopplat just nu mot kablaget som går mot tankmätaren. 2 kablar från varsitt håll, hur svårt ska det kunna bli?

Såvida det inte är vajsing på grejerna som följde med GPS:en, hade antagligen kunnat kolla det direkt mot batteriet.

Gräva, undersöka och rota, göra om och göra rätt... *suck*

Postat: fre apr 30, 2010 08:54
av marinmo
Sudden skrev: Såvida det inte är vajsing på grejerna som följde med GPS:en, hade antagligen kunnat kolla det direkt mot batteriet.

Gräva, undersöka och rota, göra om och göra rätt... *suck*
Varför drar du inte kablarna direkt från batteriet? :?: Jag fick kablar med min GPS (550) som ser ut att räcka gott och väl batteri -> styre. Denna kabel drar man sen direkt till dockan. Då får du förvisso alltid juice till dockan oavsett om du har startat eller ej (gissar jag), men med handen på hjärtat, hur ofta lämnar du GPSen på styret medan du handlar t.ex.?