Koppla in GPS i elsystemet.
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
-
- Medlem
- Inlägg: 78
- Blev medlem: tis jul 18, 2006 07:37
- Ort: Timmersdala - om man nu kan kalla det ort...
Koppla in GPS i elsystemet.
Hej alla!
Jag vill koppla in min GPS - en Garmin zumo 660 - så den belastar "nätet" på hojen enbart när strömmen är på eller helst när motorn är igång. Har laddat ner elschema, med GPs:en följde en del tillbehör så jag bedömer att det är vad jag lämpligen kan koppla in den till som är det "kritiska".
Har elschema som bör duga, kan löda om det krävs (men helst inte) och är sugen på att få in den i systemet. Saken är vidare den, att även om allt är inkopplat så kommer jag inte att ha med själva GPS:en jämt. Ska försöka lära mig lägga upp litet favoritrundor. Eventuellt köper jag en TMC-modul till, men det är en senare fråga.
Har någon tips så är det kanon!
Jag vill koppla in min GPS - en Garmin zumo 660 - så den belastar "nätet" på hojen enbart när strömmen är på eller helst när motorn är igång. Har laddat ner elschema, med GPs:en följde en del tillbehör så jag bedömer att det är vad jag lämpligen kan koppla in den till som är det "kritiska".
Har elschema som bör duga, kan löda om det krävs (men helst inte) och är sugen på att få in den i systemet. Saken är vidare den, att även om allt är inkopplat så kommer jag inte att ha med själva GPS:en jämt. Ska försöka lära mig lägga upp litet favoritrundor. Eventuellt köper jag en TMC-modul till, men det är en senare fråga.
Har någon tips så är det kanon!
------------------------------------------
VarFöR skratta när man kan le högt?
VarFöR skratta när man kan le högt?
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Koppla in GPS i elsystemet.
Finns en del tips i Guide-subforumet under "Eldragning GPS".
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Jag kan bara säga som jag gjorde med min zumo 550.
Vid monteringen drog jag dom kablar som ingick under tanken innanför den rambalk på v-sida direkt till batteri jag tog ju bort zumon varje gång jag parkerade och det var aldrig nåt problem med batteri eller annat enklast att återställa efter åxå på det viset
.
Vid monteringen drog jag dom kablar som ingick under tanken innanför den rambalk på v-sida direkt till batteri jag tog ju bort zumon varje gång jag parkerade och det var aldrig nåt problem med batteri eller annat enklast att återställa efter åxå på det viset

Jag har haft min Garmin 660 kopplad direkt till batteriet. Det sitter säkring på sladden så det behöver man inte oroa sig för. Sitter GPS'n i och är avstängd så drar den bara ström tills dess batteri är fullt. Om du har GPS'n igång och MC'n är avstängd så tror jag att det tar ett år innan den dragit ur batterier (bågen självurladdar nog fortare). Så jag förstår inte varför du ska gå in och belasta andra system med risk för överbelastning....
VFR 800Fi -98 Krockad och inlöst
VFR 800 Vtec -06
VFR 800 Vtec -06
-
- Medlem
- Inlägg: 78
- Blev medlem: tis jul 18, 2006 07:37
- Ort: Timmersdala - om man nu kan kalla det ort...
Bra tips!
En del av det ni beskrivit har jag planerat för och övervägt; som att dra kablaget på insidan av vänster rambalk, har övervägt att dra direkt till batteriet men det känns som en ganska klumpig (dock enkel) lösning.
Förvisso kommer - normalt sett - knappast GPS:en att stå på när hojen är avstängd, men den optimala lösningen beror väl på det faktiska användandet och den egna förmågan att lösa ett problem....
Det jag kommit fram till just nu är att jag vill ha dragning till en enhet som är på när tändningen är på - inga problem alls - exempelvis tankmätarkontakt eller bakljus.
En annan sak som däremot känns intressantare - och kanske knepigare - är att jag vill ha möjlighet att koppla ur kablaget vid behov. Det blir troligen inte så ofta, men ändå. Funderar på om någon form av "snäppfäste" - typ de som redan finns till ordinarie installationer och som uppenbarligen är säkrade mot fukt.
Jag får ta ett besök antingen till någon biltillbehörsfirma eller el-dito som kanske har något vettigt. Installationsutrustning som finns hemma idag är en lödtång (någonstans), förhoppningsvis litet lödtenn och en universaltång för kapning/avskalning och hopklämning samt några - om jag minns rätt - kabelskor för diverse behov.
Tackar för svaren och om någon kommer på mer så tar jag gärna del av det!
Förvisso kommer - normalt sett - knappast GPS:en att stå på när hojen är avstängd, men den optimala lösningen beror väl på det faktiska användandet och den egna förmågan att lösa ett problem....
Det jag kommit fram till just nu är att jag vill ha dragning till en enhet som är på när tändningen är på - inga problem alls - exempelvis tankmätarkontakt eller bakljus.
En annan sak som däremot känns intressantare - och kanske knepigare - är att jag vill ha möjlighet att koppla ur kablaget vid behov. Det blir troligen inte så ofta, men ändå. Funderar på om någon form av "snäppfäste" - typ de som redan finns till ordinarie installationer och som uppenbarligen är säkrade mot fukt.
Jag får ta ett besök antingen till någon biltillbehörsfirma eller el-dito som kanske har något vettigt. Installationsutrustning som finns hemma idag är en lödtång (någonstans), förhoppningsvis litet lödtenn och en universaltång för kapning/avskalning och hopklämning samt några - om jag minns rätt - kabelskor för diverse behov.
Tackar för svaren och om någon kommer på mer så tar jag gärna del av det!
------------------------------------------
VarFöR skratta när man kan le högt?
VarFöR skratta när man kan le högt?
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Bra tips!
Ok, jag nappar. Varför vill du kunna plocka bort den?Sudden skrev:[..] En annan sak som däremot känns intressantare - och kanske knepigare - är att jag vill ha möjlighet att koppla ur kablaget vid behov. Det blir troligen inte så ofta, men ändå. [...]

Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Ah, ok.Sudden skrev:Om jag behöver plocka med hojen, som vid servicar och under vintern när jag brukar pula med den.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- HondaHasse
- Donator 2018
- Inlägg: 2246
- Blev medlem: lör feb 02, 2008 20:10
- Ort: Ängelholm
- Kontakt:
Re: Bra tips!
Det här använder jag. Det är ju inte fuktskyddat men har funkat hittills.Sudden skrev: Funderar på om någon form av "snäppfäste" - typ de som redan finns till ordinarie installationer och som uppenbarligen är säkrade mot fukt.
VFR 800 Fi -99 GUL
Honda NSC 110 -16 Svart
Monark elcykel ljusblå
Ängelholm, Skåne, Sweden
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Bra tips!
Skriker Ctek om dem.HondaHasse skrev:Det här använder jag. Det är ju inte fuktskyddat men har funkat hittills.

Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- HondaHasse
- Donator 2018
- Inlägg: 2246
- Blev medlem: lör feb 02, 2008 20:10
- Ort: Ängelholm
- Kontakt:
Re: Bra tips!
Passar perfekt i en lite äldre Ctec,. Tror att de har ändrat kopplingen i de nyare.adrian_vg skrev:Skriker Ctek om dem.HondaHasse skrev:Det här använder jag. Det är ju inte fuktskyddat men har funkat hittills.Tack för tipset!
VFR 800 Fi -99 GUL
Honda NSC 110 -16 Svart
Monark elcykel ljusblå
Ängelholm, Skåne, Sweden
-
- Medlem
- Inlägg: 78
- Blev medlem: tis jul 18, 2006 07:37
- Ort: Timmersdala - om man nu kan kalla det ort...
Köpte el-grejer för att få sakerna inkopplade och började igår. Allt flöt på tills jag skulle prova att få kontakt med GPS:en mot det eletriska. Nada! Jag får söka vidare och se vad jag gjort för fel.
Hade tänkt dokumentera snyggt o prydligt och lägga ut. Kopplat just nu mot kablaget som går mot tankmätaren. 2 kablar från varsitt håll, hur svårt ska det kunna bli?
Såvida det inte är vajsing på grejerna som följde med GPS:en, hade antagligen kunnat kolla det direkt mot batteriet.
Gräva, undersöka och rota, göra om och göra rätt... *suck*
Hade tänkt dokumentera snyggt o prydligt och lägga ut. Kopplat just nu mot kablaget som går mot tankmätaren. 2 kablar från varsitt håll, hur svårt ska det kunna bli?
Såvida det inte är vajsing på grejerna som följde med GPS:en, hade antagligen kunnat kolla det direkt mot batteriet.
Gräva, undersöka och rota, göra om och göra rätt... *suck*
------------------------------------------
VarFöR skratta när man kan le högt?
VarFöR skratta när man kan le högt?
Varför drar du inte kablarna direkt från batteriet?Sudden skrev: Såvida det inte är vajsing på grejerna som följde med GPS:en, hade antagligen kunnat kolla det direkt mot batteriet.
Gräva, undersöka och rota, göra om och göra rätt... *suck*
