Slö Honda VF1000F Interceptor
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Slö Honda VF1000F Interceptor
Hej!
1984 års modell. 5500 mil. Ostrypt ska det vara 116 hästar. Osannolikt att den är strypt med 10 tidigare ägare. Om den mot förmodan är det vore det i så fall 100 hästar. Jag tycker den är slö. Känns mer som 80-90 hästar ca. Vad är troligaste orsaken i så fall?
Pratade med BikeTech och vi kom fram till att testa:
1. spraya nånting i förgasarna som ska rensa dem
2. hälla motul clean tech i tanken, köra upp den tanken
3. synka förgasarna
Lite historik
Nersliten kamaxel på höger bakre utblåskammen förra året. Bytte mot en från MC skroten. Lagom beg. inte nyskick. Slutat klonka i alla fall. Justerade ventilerna, men inte helt perfekt, hade inte 0,12 mm bladmått utan 0,10 och tog "lite till". Den tickar inte i alla fall. Och hört det inte har så mycket inverkan på effekten?
Finns nåt som heter Oil Modification Kit till denna bågen. Men det tänker jag inte kosta på den, har inte tid att installera det heller. Tänkte istället byta olja ofta och sköta den så gott det går.
Kan det vara så illa att den har dålig kompression? Enda sättet då är det att borra upp cylindrarna? Antar det blir jättedyrt?
Som sagt, vad kan ge dålig effekt? Bränslepumpen? Den tickar till när man vrider om tändningsnyckeln, men kanske inte funkar som den ska? För den var riktigt svårstartad efter vinterförvaringen, fick koppla in bilbatteri och köra startmotorn i flera minuter, kanske inte får tillräckligt med soppa? Tomgången med choke verkar försvunnit, förra sommarn blev tomgången 3000 varv om man kopplade in choken när de var varm, inte längre. Fast den har ok tomgång, ca 1000 varv, när den är varm.
Tändstiften ser ok ut, bytte från "race"-modell till "standard". Tyckte det var lite annan färg på tändstiftet där kamaxeln var nersliten. Kan det indikera att man bör synka förgasarna, dvs att den förgasaren som ger till den cylindern är felinställd?
Rent subjektiv upplevelse av effekten
Om jag gasar fullt från stillastående, upp till rödmarkeringen vid 10500 varv på ettan, så går den knappt upp på bakhjulet. Ganska deprimerande om man tittar tex på:
http://www.youtube.com/watch?v=NP2X8I50 ... re=related
Den Kawan går ju upp på bakhjulet på 5:an i över 100:a. Orättvist!
1984 års modell. 5500 mil. Ostrypt ska det vara 116 hästar. Osannolikt att den är strypt med 10 tidigare ägare. Om den mot förmodan är det vore det i så fall 100 hästar. Jag tycker den är slö. Känns mer som 80-90 hästar ca. Vad är troligaste orsaken i så fall?
Pratade med BikeTech och vi kom fram till att testa:
1. spraya nånting i förgasarna som ska rensa dem
2. hälla motul clean tech i tanken, köra upp den tanken
3. synka förgasarna
Lite historik
Nersliten kamaxel på höger bakre utblåskammen förra året. Bytte mot en från MC skroten. Lagom beg. inte nyskick. Slutat klonka i alla fall. Justerade ventilerna, men inte helt perfekt, hade inte 0,12 mm bladmått utan 0,10 och tog "lite till". Den tickar inte i alla fall. Och hört det inte har så mycket inverkan på effekten?
Finns nåt som heter Oil Modification Kit till denna bågen. Men det tänker jag inte kosta på den, har inte tid att installera det heller. Tänkte istället byta olja ofta och sköta den så gott det går.
Kan det vara så illa att den har dålig kompression? Enda sättet då är det att borra upp cylindrarna? Antar det blir jättedyrt?
Som sagt, vad kan ge dålig effekt? Bränslepumpen? Den tickar till när man vrider om tändningsnyckeln, men kanske inte funkar som den ska? För den var riktigt svårstartad efter vinterförvaringen, fick koppla in bilbatteri och köra startmotorn i flera minuter, kanske inte får tillräckligt med soppa? Tomgången med choke verkar försvunnit, förra sommarn blev tomgången 3000 varv om man kopplade in choken när de var varm, inte längre. Fast den har ok tomgång, ca 1000 varv, när den är varm.
Tändstiften ser ok ut, bytte från "race"-modell till "standard". Tyckte det var lite annan färg på tändstiftet där kamaxeln var nersliten. Kan det indikera att man bör synka förgasarna, dvs att den förgasaren som ger till den cylindern är felinställd?
Rent subjektiv upplevelse av effekten
Om jag gasar fullt från stillastående, upp till rödmarkeringen vid 10500 varv på ettan, så går den knappt upp på bakhjulet. Ganska deprimerande om man tittar tex på:
http://www.youtube.com/watch?v=NP2X8I50 ... re=related
Den Kawan går ju upp på bakhjulet på 5:an i över 100:a. Orättvist!
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Slö Honda VF1000F Interceptor
Menar du allvar? Jämför du en ZX-10 med en 26 år gammal VF1000F som haft åtminstone tio potentiellt gasglada förare?
Motorn är sliten, var glad att dn funkar alls. Oljemod-kitet är en grej som många VF-åkare monterat pga att smörjningen inte är som den ska på vissa VF-modeller. Om du väljer att inte montera ett sånt, samt att motorn i övrigt kanske inte är top-notch är runt hundra kusar det man kan förvänta sig av en så gammal motor.
Ang kompressionen, om den är dålig brukar inte heller motorn i stort må så bra. Man brukar iaf kunna kryssslipa lite i cylinderloppen och byta kolvringar i samband med det, förutsatt att kolvarna inte också är slitna. Men det beror lite på vad cylinderloppen är gjorda eller behandlade av och med. Borrning är antagligen mest aktuellt i undantagsfall.
Att tändstiften inte ser ok ut där kamaxeln varit sliten skulle jag tro är ganska självklart om man säger så. Sliten kamaxel > konstiga ventiltider > konstig förbränning > taskig effekt.
Bågarna kan vara svåra att få igång efter vintern; tjock och kall olja, bensin kvar i förgasarna som ev kleggat igen, svagt batteri osv.
Jag brukar ha i en flaska STP Injection cleaner med första tanken bensin på våren. Och en till om det verkar som att den hackar eller annars inte går helt hundra.
Är din VF drevad med större drev?
Motorn är sliten, var glad att dn funkar alls. Oljemod-kitet är en grej som många VF-åkare monterat pga att smörjningen inte är som den ska på vissa VF-modeller. Om du väljer att inte montera ett sånt, samt att motorn i övrigt kanske inte är top-notch är runt hundra kusar det man kan förvänta sig av en så gammal motor.
Ang kompressionen, om den är dålig brukar inte heller motorn i stort må så bra. Man brukar iaf kunna kryssslipa lite i cylinderloppen och byta kolvringar i samband med det, förutsatt att kolvarna inte också är slitna. Men det beror lite på vad cylinderloppen är gjorda eller behandlade av och med. Borrning är antagligen mest aktuellt i undantagsfall.
Att tändstiften inte ser ok ut där kamaxeln varit sliten skulle jag tro är ganska självklart om man säger så. Sliten kamaxel > konstiga ventiltider > konstig förbränning > taskig effekt.
Bågarna kan vara svåra att få igång efter vintern; tjock och kall olja, bensin kvar i förgasarna som ev kleggat igen, svagt batteri osv.
Jag brukar ha i en flaska STP Injection cleaner med första tanken bensin på våren. Och en till om det verkar som att den hackar eller annars inte går helt hundra.
Är din VF drevad med större drev?

Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: Slö Honda VF1000F Interceptor
Hade samma problem på min VF750. En kommentar som säkert inte påverkar effekten. Åtminstone till 750:n uppdaterade Honda kammarna nrä de fick problem och satte ett hål i kammen på motsattsida av nocken vilket gjorde att kammarna höll bättre, var det inte det på den nya kammen kanske du får problem igen. Ett bladmått i tum är inte så dumt, 0,005 tum ~0,125 mm.tobbo166 skrev:
Lite historik
Nersliten kamaxel på höger bakre utblåskammen förra året. Bytte mot en från MC skroten. Lagom beg. inte nyskick. Slutat klonka i alla fall. Justerade ventilerna, men inte helt perfekt, hade inte 0,12 mm bladmått utan 0,10 och tog "lite till". Den tickar inte i alla fall. Och hört det inte har så mycket inverkan på effekten?
Är det kittet som ansluts vid oljefiltret får att få mer smörjning på kammarna? På 750 satt det ett oljerör från blocket upp till toppen. Det började någonstans på vänster sida vid den bakre cylinderraden där den var inkopplad med en banjobult. Enligt en MC-meck jag pratade med så strypte den bulten oljeflödet till toppen ordentligt och enligt honom så kom det ett servicemeddelande som sa att de skulle borra upp hålen i bulten bulten för att få bättre flöde. Vet inte om det bara var 750:n eller det även var din modell. Kan vara värt att kolla om du inte är sugen på att köpa kittet. Jag gjorde inte det och med de nämnda moddarna gick den 3000 mil utan problem (iaf inte problem relaterat till det här) innan jag sålde den.tobbo166 skrev: Finns nåt som heter Oil Modification Kit till denna bågen. Men det tänker jag inte kosta på den, har inte tid att installera det heller. Tänkte istället byta olja ofta och sköta den så gott det går.
Om du har ventilerna ställda för tight skulle det kunna göra att de inte stängs ordentligt, men jag har svårt att tro att det påverkar effekten i någon större utsträckning, rätta mig gärna om jag har fel. Däremot så finns en liten risk att du bränner ventilerna om ventilerna är för tighta.tobbo166 skrev: Kan det vara så illa att den har dålig kompression? Enda sättet då är det att borra upp cylindrarna? Antar det blir jättedyrt?
Min 750 hade 90 hästar och gjorde inte det och din är ju lite tyngre så man måste kanske kämpa lite för att få upp den trots den högre effekten? Jag har inte kört den själv så jag vet egentligen inte, spekulerar lite.tobbo166 skrev: Om jag gasar fullt från stillastående, upp till rödmarkeringen vid 10500 varv på ettan, så går den knappt upp på bakhjulet.
Jag hoppas du får ordning på den om den nu inte är som den ska och att du blir nöjd.
Röd sägs vara snabbast, silvrig snabbare, är Jubileumsmodellen då snabbare än snabbast??
VFR800fi jubileumsmodell
Förhoppningsvis även en slit och släng sporthoj så småningom.
VFR800fi jubileumsmodell
Förhoppningsvis även en slit och släng sporthoj så småningom.
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Ställ inte ventilerna för tight eftersom det kan leda till att oljan skrapas bort och kammarna slits ner. Ha hellre för stort spel än för tight.kenjo skrev:Hade samma problem på min VF750. En kommentar som säkert inte påverkar effekten. Åtminstone till 750:n uppdaterade Honda kammarna nrä de fick problem och satte ett hål i kammen på motsattsida av nocken vilket gjorde att kammarna höll bättre, var det inte det på den nya kammen kanske du får problem igen. Ett bladmått i tum är inte så dumt, 0,005 tum ~0,125 mm.tobbo166 skrev:Lite historik
Nersliten kamaxel på höger bakre utblåskammen förra året. Bytte mot en från MC skroten. Lagom beg. inte nyskick. Slutat klonka i alla fall. Justerade ventilerna, men inte helt perfekt, hade inte 0,12 mm bladmått utan 0,10 och tog "lite till". Den tickar inte i alla fall. Och hört det inte har så mycket inverkan på effekten?
0,12 mm. är det som rekommenderas och ställ ventilerna en i taget utan kamlyftverktyget. Vet du inte vad jag snackar om så är det bra eftersom de senaste rönen säger att man inte ska använda det verktyget.
Här finns all info om Oil Mod kittet och hur och var man köper det.kenjo skrev:Är det kittet som ansluts vid oljefiltret får att få mer smörjning på kammarna? På 750 satt det ett oljerör från blocket upp till toppen. Det började någonstans på vänster sida vid den bakre cylinderraden där den var inkopplad med en banjobult. Enligt en MC-meck jag pratade med så strypte den bulten oljeflödet till toppen ordentligt och enligt honom så kom det ett servicemeddelande som sa att de skulle borra upp hålen i bulten bulten för att få bättre flöde. Vet inte om det bara var 750:n eller det även var din modell. Kan vara värt att kolla om du inte är sugen på att köpa kittet. Jag gjorde inte det och med de nämnda moddarna gick den 3000 mil utan problem (iaf inte problem relaterat till det här) innan jag sålde den.tobbo166 skrev:Finns nåt som heter Oil Modification Kit till denna bågen. Men det tänker jag inte kosta på den, har inte tid att installera det heller. Tänkte istället byta olja ofta och sköta den så gott det går.
Försök inte att bygga ett eget kit, det finns dom som har gjort det och blivit ganska ledsna när vevaxeln har skurit p.g.a. oljebrist. Måtten på slangar och anslutningar är kritiska, för stora och vevaxeln får oljebrist, för små och kammarna får oljebrist.
Med detta Oli Mod plockas rören som Kenjo talar om bort och utloppet pluggas. Huvudproblemet med originalsystemet är att det tar olja för pumpens lågtrycksdel som går till växellådan och inte passerar filtret.
Det spelar troligen ingen roll om man byter banjobulten eftersom strypningen sitter längre ner och borrar man upp hålet så ger det förvisso mer olja med lägre tryck så då är frågan om oljan orkar fram. Systemet är felbyggt från början och det spelar ingen roll vad man gör.
Ett litet hål ger en snyggare fontän än ett stor men båten sjunker i båda fallen

Hur länge kammar håller är väldigt individuellt. Det kan bero på körstil, typ av olja, typ av filter, hur man ställer ventilerna får gång till gång osv. Mina kammar höll 8000 mil, sen plötsligt började det hända något

Kolvringarna och cylindrarna håller rätt länge, men om hojen har gått en bit kan tätheten i ventilerna börja bli dålig och det kan börja bli dags att lyfta på topparna. Om/När man ändå gör det brukar jag rekommendera att även kolla/byta ventilstyrningarna och kanske köra en putsning/portning av kanalerna. Det kan göra underverk, min soppaförbrukning sjönk med ca. 0,2 l/mil.kenjo skrev:Om du har ventilerna ställda för tight skulle det kunna göra att de inte stängs ordentligt, men jag har svårt att tro att det påverkar effekten i någon större utsträckning, rätta mig gärna om jag har fel. Däremot så finns en liten risk att du bränner ventilerna om ventilerna är för tighta.tobbo166 skrev:Kan det vara så illa att den har dålig kompression? Enda sättet då är det att borra upp cylindrarna? Antar det blir jättedyrt?
Byta ventilstyrningarna och putsa/porta är inget man kan göra själv om man inte har specialkunskaper och verktyg. Kolla runt med lite firmor vad dom tar för såna jobb.
Sen måste jag hålla med Adrian. Du kan inte jämföra din VF1000 med en Kawa ZX-10, det är två olika universum. Trots att båda är 1000cc så är Kawan minst 20 år nyare, har nästan 100 hk mer är släpar på 70 kg mindre vikt. Så det är meningslöst att ens försökatobbo166 skrev:Rent subjektiv upplevelse av effekten
Om jag gasar fullt från stillastående, upp till rödmarkeringen vid 10500 varv på ettan, så går den knappt upp på bakhjulet. Ganska deprimerande om man tittar tex på:
http://www.youtube.com/watch?v=NP2X8I50 ... re=related
Den Kawan går ju upp på bakhjulet på 5:an i över 100:a. Orättvist!

Men å andra sidan betalar du minst 20.000 mindre i försäkring /år

Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal


V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal


Oljan orkar definitivt fram, provkörde motorn utan bakre ventilkåpan för att vara på den säkra sidan och redan vid 1500 varv kom så mycket olja att det som kom genom de små tidigare nämnda hålen på kammarna sprutade och ritade långa mörka sträck i det vita taket, väldigt effektfullt måste jag säga. Oljan kommer från lågtrycksdelen sannt, men även om trycket är lågt så kommer det olja, förstår inte att det kan vara problem när det kom så sjukt mycket olja. Höll på att tömma tråget på väldigt kort tid när oljan rann ut.Tyrannosaurus skrev:
Huvudproblemet med originalsystemet är att det tar olja för pumpens lågtrycksdel som går till växellådan och inte passerar filtret.
Det spelar troligen ingen roll om man byter banjobulten eftersom strypningen sitter längre ner och borrar man upp hålet så ger det förvisso mer olja med lägre tryck så då är frågan om oljan orkar fram. Systemet är felbyggt från början och det spelar ingen roll vad man gör.
Som Tyrannosaurus skrev så är hålen kritiska i systemet och jag kommer inte ihåg vad måttangivelsen var på den nya bulten så kolla med någon gammal MC-stofil var med på den tiden det begav sig och som vet. Annars kanske du sabbar lådan istället eftersom bulten vad jag förstod bestämmer mängden olja till lådan relativt toppen.
Röd sägs vara snabbast, silvrig snabbare, är Jubileumsmodellen då snabbare än snabbast??
VFR800fi jubileumsmodell
Förhoppningsvis även en slit och släng sporthoj så småningom.
VFR800fi jubileumsmodell
Förhoppningsvis även en slit och släng sporthoj så småningom.
Tack för tipsen! Efter att ha undersökt choke:n som omotiverat pajat under vinterförvaringen (står hur i sektion 3-6 i Honda Workshop Manual), tänkte jag:
Den går hyfsat ärligt talat. Trodde den skulle gå upp mer på bakhjulet, men det är ju en sport touring, inte ren sportmaskin, så rimligt antar jag. Känns som det tar 4 sek för 0-100 km/h. Men svårt att ta tid så vet inte riktigt...
Låt oss nu hoppas jag inte kör fast på choke:n, att det är nåt enkelt...
Förresten, visst ska spelet på kedjan vara nån cm max? Tror jag har 2 cm. Får väl flytta bak bakhjulet lite...

- - Kolla bränslefiltret, om igenkläggat
- Utföra testet i sektion 21-9 i Workshop Manual, där står hur man kan testa att den pumpar fram soppa i tillräcklig mängd, man låter det rinna i en mugg en viss tid, sen tar man det gånger en viss faktor osv
Den går hyfsat ärligt talat. Trodde den skulle gå upp mer på bakhjulet, men det är ju en sport touring, inte ren sportmaskin, så rimligt antar jag. Känns som det tar 4 sek för 0-100 km/h. Men svårt att ta tid så vet inte riktigt...
Låt oss nu hoppas jag inte kör fast på choke:n, att det är nåt enkelt...
Förresten, visst ska spelet på kedjan vara nån cm max? Tror jag har 2 cm. Får väl flytta bak bakhjulet lite...

- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
1984 var den bland det mest sportiga som fanns, bara slagen av VF1000Rtobbo166 skrev:Den går hyfsat ärligt talat. Trodde den skulle gå upp mer på bakhjulet, men det är ju en sport touring, inte ren sportmaskin, så rimligt antar jag. Känns som det tar 4 sek för 0-100 km/h. Men svårt att ta tid så vet inte riktigt...

Men tiderna förändras, idag är det en sporttourer och dagens sporthojar är något som banåkarna på 80-talet bara kunde drömma om.
En hoj på 150 hk eller mer stog och studsa på tomgång "PRA-PRA-PRA-PRA". Dagens sporthojar har runt 200 hk och går hur snällt som helst.
Roadracingchaffisen Kjelle Watz hade en ISR-Kawa som han spöade konkurrensen med efter noter. Den kallades "Viggen" för den lät som Viggen men idag skulle den troligen både betraktas som slö och i avsaknad av både väghållning och bromsar.
Skulle nog säga minst 2 cm. Snarare 3-4 cm.Förresten, visst ska spelet på kedjan vara nån cm max? Tror jag har 2 cm. Får väl flytta bak bakhjulet lite...
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal


V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal


Visst förändras tiderna. När Blackbirden släpptes så tog inte Bilsport & MC den ens med tång. Nu kostar en 06:a ca:5400kr/år helförsäkrat hos samma bolag.
Den är ju fortfarande en av de snabbaste motorcyklarna som rullar på vägen men nu är det andra modeller som får stå vid skampålen.
Så om man vill ha en R1:a och inte har råd med de 30.000+ som den kostar i försäkring så får man vänta några år. Men å andra sidan så vad ska man ha en sådan till när man har en VFR....
Den är ju fortfarande en av de snabbaste motorcyklarna som rullar på vägen men nu är det andra modeller som får stå vid skampålen.
Så om man vill ha en R1:a och inte har råd med de 30.000+ som den kostar i försäkring så får man vänta några år. Men å andra sidan så vad ska man ha en sådan till när man har en VFR....

VFR 800Fi -98 Krockad och inlöst
VFR 800 Vtec -06
VFR 800 Vtec -06
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Med föraren på bågen! Inte obelastad alltså.Tyrannosaurus skrev:Skulle nog säga minst 2 cm. Snarare 3-4 cm.

Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!