Sida 1 av 3

Import från England framlyse

Postat: ons apr 14, 2010 12:28
av danlse
Hej,

Funderar på att importera en VFR 2002 - 2005 från England om någon månad. Då den hojen är byggd för vänstertrafik så måste jag ändra på halvljuset så att det pekar åt rätt håll men frågan är hur svårt/dyrt detta är?
Ringde just MC center i Södertälje och enligt dom sitter halvljus i båda lamphalvorna och jag skulle då behöva byta båda till en kostnad av 7500 oups..

- Stämmer det att det sitter halvljus i båda lamphalvorna?
- Finns det någon justering i lamporna för att vinkla om dom från vänster/höger trafik?

Tacksam för all info kring det här!

Mvh

Dan

Postat: ons apr 14, 2010 12:39
av TG
Jepp det sitter halvljus i bägge halvorna, likväl som det sitter helljus i bägge...

tips: Kontakta en mc-skrot för att kolla om de har någon reflektor "liggande"...

Postat: ons apr 14, 2010 12:57
av adrian_vg
TG skrev:Jepp det sitter halvljus i bägge halvorna, likväl som det sitter helljus i bägge...

tips: Kontakta en mc-skrot för att kolla om de har någon reflektor "liggande"...
Är det inte fyra strålkastare fram på den modellen två kombinerade hel/halvljus nederst och två helljus överst? Eller har jag sett i syne?


Dan? Som i B-ryd??

Postat: ons apr 14, 2010 13:40
av danlse
adrian_vg skrev:Dan? Som i B-ryd??
Yes! Nu är det på gång har t.o.m bokat båtbiljett måste bara bestämma mig för vad jag ska ha för något. Med 7500 för nya lampor så trillade VFRen tyvärr ner från topplistan.

Postat: ons apr 14, 2010 13:52
av adrian_vg
danlse skrev:Yes! Nu är det på gång har t.o.m bokat båtbiljett måste bara bestämma mig för vad jag ska ha för något. Med 7500 för nya lampor så trillade VFRen tyvärr ner från topplistan.
Hah! Du hittade hit till slut; välkommen!

Ok, lutar det åt en annan VFR-årsmodell eller ett helt annat märke?

PS. För dem som undrar, Danlse är en gammal grundskolepolare. DS.

Postat: ons apr 14, 2010 14:43
av danlse
Tack!

Prisskillnaden GB / SV är störst på hojar som är sådär 3 till 7 år gamla så en äldre VFR tror jag inte det blir.

Har kollat lite på CBF 1000 också som är riktigt biliga på andra sidan kanalen men det känns som en betydligt simplare hoj än en VFR?

BMW är ju lite lockande med billiga försäkringar men har inte hittat nån modell som känns rätt.

Postat: ons apr 14, 2010 14:52
av danlse
För att återgå lite till ursprungsfrågan.

Är det någon som vet hur halvljusreflektorerna sitter fast?
Känns som att det borde kunna finnas nåt sätt att ändra vinkeln på halvljuset förutom nya lamport a 7500?

Postat: ons apr 14, 2010 19:05
av Ajax
Är du helt säker på det där? Jag har en VFR-96 importerad från England, den har bägge lamporna tända och ett symmetriskt halvljus. Har svårt att tro att handlaren som tog in den till Sverige har pyntat 7500 för att byta reflektorer...

Postat: ons apr 14, 2010 19:23
av Donner
Är inte superinsatt i ämnet men "tror" inte det spelar nån roll på motorcykel, vad jag sett så har dom inte samma ljusbild som en bil. Kan ju bero på att man lutar hojen när man svänger och kan då i vissa lägen kanske blända så därför tror jag det är samma strålkastare i alla länder.

Rätta gärna mej om jag har fel 8)

Postat: ons apr 14, 2010 21:19
av danlse
Är rätt säker på att halvljuset skiljer mellan höger och vänstertrafik.
Jag köpte ny reflektor till den CB600 Hornet som jag importerade från England för ett par år sen och där var det olika artikelnummer för höger och vänstertrafik.

Hittade en annons på Ebay där någon säljer insatser till en VFR för vänstertrafik efter en import från England till Sverige. Inte nån nytta för mig men tyder väl också på att jag måste fixa nya.

http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll? ... 0587949095

(Här ser man ju också rätt bra hur insatserna ser ut och jag inser att det blir svårt att göra nån fulfix..)

Postat: ons apr 14, 2010 21:27
av Donner
danlse skrev:Är rätt säker på att halvljuset skiljer mellan höger och vänstertrafik.
Jag köpte ny reflektor till den CB600 Hornet som jag importerade från England för ett par år sen och där var det olika artikelnummer för höger och vänstertrafik.

Hittade en annons på Ebay där någon säljer insatser till en VFR för vänstertrafik efter en import från England till Sverige. Inte nån nytta för mig men tyder väl också på att jag måste fixa nya.

http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll? ... 0587949095

(Här ser man ju också rätt bra hur insatserna ser ut och jag inser att det blir svårt att göra nån fulfix..)
Okej kan vara att det är äldre hojar som jag kollat på.

Postat: tor apr 15, 2010 07:38
av adrian_vg
Det här priset som du fick dig sagt, om 7500kr för insatserna, var det nya såna?

Om det var det, har du kollat med någon av mc-demonteringarna ute i landet? Måste väl gå att fixa nåt billigare än 7500 tycker man!

Jag tycker också att ett VFR-inköp inte ska behöva sluta i att man inte köper en, bara för att lampinsatserna är dyra. :?

Postat: tor apr 15, 2010 11:58
av danlse
7500 var för nya insater från Honda.

har kollat med skroten Spinning Wheels i Tumba men dom hade tyvärr inga. ¨
Har också kollar Ebay i Tyskland och där finns en hel del mc lampor men just nu inget till VFR.

Ja surt är det att några plastbitar ska gå på så pass mycket

Postat: tor apr 15, 2010 12:17
av adrian_vg
Hur länge får man köra i Sverige med övertejpade assymetriska sektorer?

Tänkte om du skulle ta en rövare och köpa en VFR ändå, och sen hoppas på det bästa i Sverige med beggade instatser när de väl dyker upp på marknaden.

Säsongen har ju bara börjat här i Sverige, finns väl inte så många kraschade viffrar på hyllorna just nu. Om man ska vara lite cynisk... :?

Postat: tor apr 15, 2010 13:03
av danlse
Man klarar inte registreringsbesiktningen med tejpade lysen(jag har en kollega som har provat).

Hittade den här butiken, ganska svårt att förstå vad som är vad men jag tror dom säljer lykthalvorna till VFR för 1074 Kr och det är ju mindre än en tredcjedel av priset hos Honda.

http://www.motosport.com/motorcycle/oem ... earid=1091

För bra för att vara sant? Nån som har erfarenhet av motorsport.com?