Sida 1 av 1

Anliggande bromsbelägg

Postat: tis apr 13, 2010 12:23
av Nilsson
Har bytt framhjulslager på beordran av besiktningen.

Dock har jag fortfarande kvar ett litet missljud som antagligen beror på ett anliggande bromsbelägg som låter lite.

Någon som har ett tips hur man löser detta?

Re: Anliggande bromsbelägg

Postat: tis apr 13, 2010 12:26
av adrian_vg
Nilsson skrev:Har bytt framhjulslager på beordran av besiktningen.

Dock har jag fortfarande kvar ett litet missljud som antagligen beror på ett anliggande bromsbelägg som låter lite.

Någon som har ett tips hur man löser detta?
Skrikdämpningplattor alt köra in belägen bättre. Ibland hjälper det att rugga upp dem lite grann.

Mina nya skrikande belägg slutade skrika efter några dagars inkörning.

Tersan tipsade annars att man kunde fila ner, fasa av mer kanske, framkortänden (den i färdriktningen) på belägget lite grann för att få bort skriket.

Edit: Mina skriker fortfarande lite grann om man bara fisbromsar lite lätt, mest för att ena skivan är lite lätt skev pga ett bortglömt skivbromslås...

Postat: tis apr 13, 2010 20:36
av Tommy Gsson
Börja med att kolla frigången mellan ok och skiva enligt manualen, har för mig att det ska vara minimum 0,7mm.
T.

Postat: fre apr 16, 2010 22:19
av Akademikern
Motionera upp kolven i oken, dvs smörj upp, pressa ut, pressa in. Upprepade gånger tills kolvarna går lätt.

Postat: lör apr 17, 2010 03:28
av Göingen
Akademikern skrev:Motionera upp kolven i oken, dvs smörj upp, pressa ut, pressa in. Upprepade gånger tills kolvarna går lätt.
Att motionera kolvarna är inte fel, men smörjning ska man vara försiktig med. Många sprayer typ 5-56 är aggresiva mot gummit i tätningsringar och dammskydd. Smörjan kan också hamna på beläggen. Effekten av det kan nog alla räkna ut. Om man delat ett ok kan man använda silikonfett vid monteringen.

Postat: lör apr 17, 2010 09:25
av adrian_vg
Göingen skrev:Att motionera kolvarna är inte fel, men smörjning ska man vara försiktig med. Många sprayer typ 5-56 är aggresiva mot gummit i tätningsringar och dammskydd. Smörjan kan också hamna på beläggen. Effekten av det kan nog alla räkna ut. Om man delat ett ok kan man använda silikonfett vid monteringen.
Jag fick lite, väldigt lite, WD40 på skivan när jag skulle rostskydda Edwin förra året. Fick byta bromsbelägg och torka av skivan med sprit. Det var banne mig ingen sinekur. Undvik olja eller smörjning öht i närheten av bromsarna, såvida det inte handlar om renovering. Måste det smörjas, lägg på det sparsamt.