Sida 1 av 1

Trög/hård framgaffel??

Postat: tor apr 08, 2010 07:30
av kenus
Hej

Köpte en VFR-96 som jag inte ännu hunnit köra mycket med. Framgaffeln på cykeln känns på något sätt väldigt hård och trög närman sitter på hojen och"pumpar" framgafflarna. Jag trodde förs att det hade att göra med att fjädringen var inställd i"hårdaste" position, men efter att ha sjusterat fjädringen till mjukare, verkar framgaffeln fortfarande lika hård.Fjädringen på gaffeln är ändå lika lång på min hoj som på några andra likadana som jag provat, men de har varit mjukare/"bekvämare"på t.ex. guppig väg, min känns mera som en" banracebil"jämfört med en gammal gungande"jänkare" :)
Den är nog annars"helt ok" att köra med, den"slår" inte så hårt på händerna, men lite mer vägkomfort skulle inte skada.
Min fråga lyder alltså, har någon av er några ideér om varför fjädringen påmin hoj är så hård?

Postat: tor apr 08, 2010 08:05
av Kungfuu
Jag tror du behöver byta gaffelolja - det gjorde stor skillnad på min iaf.

Beroende på vilken olja du väljer påverkar det mjukheten i olika grad och går att anpassa efter eget tycke.

Postat: tor apr 08, 2010 08:13
av adrian_vg
Vad Kungfuu sa, plus att den svala luften får oljan att bli tjockare, och därmed dämpningen med "sportig". Gaffelolja brukar väl vara single-grade, och anpassar sig väl inte så mycket efter temperaturen som tex motorolja gör.

Fö brukar jag ha ställa in två synliga streck om jag ska köra själv på hojen länge - föredrar en lite svampigare känsla vid lugn singelkörning. Med passagerare och/eller på BKK-körningar brukar jag vilja ha tre streck, dvs ett streck hårdare än standard.

Hoppas jag säger rätt nu, visst är fler synliga streck en hårdare inställning på gaffeln?

Postat: tor apr 08, 2010 10:03
av kenus
Tack för era svar, jag måste väl prova med att byta oljorna. Tidigare ägaren brukade köra nu och då på bana så möjligheten finns att han kanske har satt någon typ av"racing"olja i framgaffeln?

Om jag har förstått rätt betyder färre synliga streck hårdare och tvärtom. I min hoj var det skruvat så att inget streck mera syntes, det vill säga det hårdaste?

Postat: tor apr 08, 2010 10:13
av adrian_vg
kenus skrev:Tack för era svar, jag måste väl prova med att byta oljorna. Tidigare ägaren brukade köra nu och då på bana så möjligheten finns att han kanske har satt någon typ av"racing"olja i framgaffeln?
Eller hårdare fjädrar kanske? Inte helt ovanligt att man moddar sin VFR på det viset.

kenus skrev:Om jag har förstått rätt betyder färre synliga streck hårdare och tvärtom. I min hoj var det skruvat så att inget streck mera syntes, det vill säga det hårdaste?
Låter bekant. Kollar på min under lunchen. Återkommer. :)

Edit: Hittade en ägarmanual på webben för gen '94-'97. La upp den på http://home-skynet.servehttp.com/images ... R-manualer i PDF-format; Honda.VFR750F.RC36.(1995).Owners.Manual.pdf om intresse finns. Iaf på sidan 20 i manualen står det "Too reduce (SOFT): Turn ... counterclockwise", dvs skruva ut moturs - skruva ut pluggen. Och tvärtom om, skruva in den om man vill ha hårdare. Jag har två streck synliga vid bankörning eller passagerare, och annars tre för en lite softare gång.

Postat: tor apr 08, 2010 10:19
av Karlsson
kenus skrev:Tidigare ägaren brukade köra nu och då på bana så möjligheten finns att han kanske har satt någon typ av"racing"olja i framgaffeln?
Fjädrarna kan vara utbytta med.