Sida 1 av 3

Roberts vårrustning

Postat: mån mar 22, 2010 20:38
av Robert
Idag beställde jag däck på hojdäck.se. Jag gillar däcken jag har så jag valde det enklaste...samma däck 8) . Michelin Pilot Activ fram och bak. 2238:- inkl frakt.

Batteriet är toppat med batterivatten och fulladdat. Provade en kallstart utan problem.

Alla (nästan) plastdetaljer är avmonterade, tvättade (insida och utsida) med hett vatten, bilshampo och nu väntar omsorgsfull vaxning. Någon som kan tipsa ett bra vax till mig?

I veckan ska jag dra till Lund (addemoto) och köpa deras näst bästa drivpaket för 1395:-. Jag tvekar fortfarande vilken olja till motorn jag ska ta. Utan att starta en "flame" så undrar jag ödmjukt om någon har en 88'a eller 89'a och kan tipsa om en olja som han eller hon är nöjd med? (jo jag har sökt i trådarna)

Jag ska ta bilder under vårrustningen :)

Re: Roberts vårrustning

Postat: mån mar 22, 2010 21:23
av tersan
Robert skrev:Någon som kan tipsa ett bra vax till mig?

Jag tvekar fortfarande vilken olja till motorn jag ska ta. Utan att starta en "flame" så undrar jag ödmjukt om någon har en 88'a eller 89'a och kan tipsa om en olja som han eller hon är nöjd med? (jo jag har sökt i trådarna)

Jag ska ta bilder under vårrustningen :)
Ett bra vax är Sonax. Turtles olika "latmansvaxer" är ofta lättjobbade, även om de kanske inte håller glansen lika länge.

Ett vanligt oljeval som jag själv kör med är Castrol GPS. Borde funka även på din...

Ser fram emot bilderna!

Postat: mån mar 22, 2010 22:22
av Donner
Oljan kan dom på Addemoto tipsa dej om. Brukar själv köpa oljan där.

Re: Roberts vårrustning

Postat: tis mar 23, 2010 09:24
av adrian_vg
tersan skrev:Ett vanligt oljeval som jag själv kör med är Castrol GPS. Borde funka även på din...
Olja som olja, så länge klassificeringen är tillräckligt bra funkar det med vilket som, även Biltemas helsynt.

Själv hade jag i Castrols GPS1 i viffern, en halvsynt. Den var lite dyrare än de oljor jag annars köper, men Biltema har inte 15W/50 som helsynt. Jag ville ha en tjockare olja, så jag var tvingad att köpa Castrol.

Vinterhojen kör jag med Biltemas helsynt; 10W/40. Den är på gränsen till för tjock när temperaturen rasar neråt tjugo minusgrader, men det borde ju inte vara något problem för din viffer. ;-)

Om det inte framgår redan är jag stark anhängare av att även oljor är slit och slängvaror, ungefär som mc-batterier mm och som sådana duger i stort sett vilket märke som helst, så länge klassificeringen är juste och man byter olja och filter regelbundet. I mitt fall byter jag olja och filter sent på hösten (så att jag har en någotsånär ren olja i över vintern) och kör på detta fram till ungefär mitt i sommaren då jag byter igen; så olje- och filterbyte två ggr per år.

Postat: tis mar 23, 2010 11:49
av Tommy Gsson
Bytte från Biltemas racingolja (som den drog olja med 1/2L 120mil),till AGIP helsyntet 20w/50 har funkat kanon, men man måste vara ubåtskonsult för att ha råd med den 230:-/lit. Ska nu prova med vad jag kan hitta är mest pang för pengarna, Q8 SBKracing15w/50 1300:-/20lit.
Återkommer med rapport när den är utprovad.
T.

Re: Roberts vårrustning

Postat: tis mar 23, 2010 13:05
av tersan
adrian_vg skrev:Olja som olja, så länge klassificeringen är tillräckligt bra funkar det med vilket som, även Biltemas helsynt.
Aah, härligt med en oljetråd igen, det var ett tag sen nu. :wink:

Fast visst är det skillnad på olja och olja... förutom klassificeringen så är viskositeten viktig för funktionen. Sen skiljer det på olika tillsatser som tillverkarna hällt i, och lägger vi sen till motorns skick och ägarens körvanor så är det inte säkert att vilken olja som helst funkar längre. :?

Och nu när du ändå nämnde Biltemas olja, är det inte den som får jordens rotationsriktning att ändras? :wink:

Postat: tis mar 23, 2010 14:03
av Robert
:shock: STOPP !!! :shock: Ingen olje flame här :D

Jag ville bara att ni som har provat skulle säga vad som har funkat för er :oops: Jag drar till Addemoto och frågar dem. Det blir väl deras MOTUL 5100 misstänker jag.

Tala om service på däckfirman. Jag beställde online 19:30 igår. Idag är det packade och på väg :o

Då ska vi se....Jo visst ja....I service "bibeln" Haynes så står det att man ska byta stift varje år (eller var det 18 mån). Då är det väl bara att göra det? eller :? Vad jag förstår så måste jag av med tanken och lossa luftfiltret för att komma åt stiften.

Luftfilter. Intressant. I instruktionerna står det "Replace" men sen när man läser texten så står det att man ska "clean the filter" och endast byta om det inte går att rengöra. Vad gör ni? Jag har ju "experter" på jobbet och de säger att ett grovt partikelfilter (som detta faktiskt är) så borde man kunna återställa filtret genom att dammsuga det från "utsidan". Kommentarer?

(Inte ens en ubåtsingenjör har råd med 1000 spänn i olja per säsong Gsson :wink: )

Re: Roberts vårrustning

Postat: tis mar 23, 2010 14:12
av adrian_vg
tersan skrev:Aah, härligt med en oljetråd igen, det var ett tag sen nu. :wink:
Ja, det klagades ju på tråkiga trådar. :roll: Var kan man hitta mer nöje än i en tråd där ett religiöst krig, öööh, oljediskussion dryftas? ;-)

tersan skrev:Fast visst är det skillnad på olja och olja... förutom klassificeringen så är viskositeten viktig för funktionen. Sen skiljer det på olika tillsatser som tillverkarna hällt i, och lägger vi sen till motorns skick och ägarens körvanor så är det inte säkert att vilken olja som helst funkar längre. :?
Måste man ha en snordyr olja i en mc som är 22 år gammal? Oljeklassificeringen för motorn i fråga gjordes 1988. Vad som än är modernt idag, funkar i den motorn. Sen om det är Biltemaolja eller dybar Agip spelar ingen roll (så länge det är helsynt, i mitt tycke)!

Ang viskositeten verkar 10W/40 vara något av en standard för de flesta moderna hojar.

Jag vidhåller att det enda viktiga, är vilken kvalitet som manualen säger att man ska ha. Det är lägsta gemensamma faktorn, sen kan man använda en bättre, och oftast dyrare olja, men i mitt tycke är det enbart slöseri med pengar. Pengar som man kunde ha lagt på mer bensin och mer körning.

Tyrannosaurus vet vi ju alla vad han tycker, men det är bara båg anser jag. Hans ålderdomliga VF skulle lika gärna ha klarat sig bra på Biltemaolja. För att ta ett exempel. :P
tersan skrev:Och nu när du ändå nämnde Biltemas olja, är det inte den som får jordens rotationsriktning att ändras? :wink:
Biltemaolja får världen att snurra. Det vet väl alla? ;-)

Postat: tis mar 23, 2010 14:16
av tersan
Robert skrev::shock: STOPP !!! :shock: Ingen olje flame här :D

Jag ville bara att ni som har provat skulle säga vad som har funkat för er :oops: Jag drar till Addemoto och frågar dem. Det blir väl deras MOTUL 5100 misstänker jag.

Tala om service på däckfirman. Jag beställde online 19:30 igår. Idag är det packade och på väg :o

Då ska vi se....Jo visst ja....I service "bibeln" Haynes så står det att man ska byta stift varje år (eller var det 18 mån). Då är det väl bara att göra det? eller :? Vad jag förstår så måste jag av med tanken och lossa luftfiltret för att komma åt stiften.

Luftfilter. Intressant. I instruktionerna står det "Replace" men sen när man läser texten så står det att man ska "clean the filter" och endast byta om det inte går att rengöra. Vad gör ni? Jag har ju "experter" på jobbet och de säger att ett grovt partikelfilter (som detta faktiskt är) så borde man kunna återställa filtret genom att dammsuga det från "utsidan". Kommentarer?

(Inte ens en ubåtsingenjör har råd med 1000 spänn i olja per säsong Gsson :wink: )
Sorry... :oops: Ska inte nämna o-ordet mer. :wink:

Kostnaden för filter och stift är rätt låg, så varför inte byta? Å andra sidan så... om stiften ser ok ut så räcker en rengöring och justering, och ett måttligt igensatt luftfilter går alldeles utmärkt att suga/blåsa rent igen.

Postat: tis mar 23, 2010 14:17
av adrian_vg
Robert skrev::shock: STOPP !!! :shock: Ingen olje flame här :D
Du är ny här. Du vet inte vad du säger... ;-)

Robert skrev:Då ska vi se....Jo visst ja....I service "bibeln" Haynes så står det att man ska byta stift varje år (eller var det 18 mån). Då är det väl bara att göra det? eller :? Vad jag förstår så måste jag av med tanken och lossa luftfiltret för att komma åt stiften.
Jag byter vartannat år. Om de inte är igenkoksade... :oops:

Jepp, tanken måste av, och sidokåporna. Och lossa på kylaren. Och skaffa en passande tändstiftsnyckel som man kan böja och inte tar i f@n och hans moster under styrhuvudet. Varför tror du jag bara byter vartannat år? ;-)

Robert skrev:Luftfilter. Intressant. I instruktionerna står det "Replace" men sen när man läser texten så står det att man ska "clean the filter" och endast byta om det inte går att rengöra. Vad gör ni? Jag har ju "experter" på jobbet och de säger att ett grovt partikelfilter (som detta faktiskt är) så borde man kunna återställa filtret genom att dammsuga det från "utsidan". Kommentarer?
Om det är pappersfilter och det är så smutsigt att en blåsning "nerifrån" inte gör nån större skillnad, byt det. Det är inga större pengar det handlar om. Har du ett K&N edyl, tvätta det och spreja på lite olja.

Kolla bilderna på http://home-skynet.servehttp.com/galler ... 009-07-10/. Det är ett smutsigt resp rent K&N-filter samt ett sprillans nytt pappersfilter.

Re: Roberts vårrustning

Postat: tis mar 23, 2010 14:27
av tersan
adrian_vg skrev:Måste man ha en snordyr olja i en mc som är 22 år gammal? Oljeklassificeringen för motorn i fråga gjordes 1988. Vad som än är modernt idag, funkar i den motorn. Sen om det är Biltemaolja eller dybar Agip spelar ingen roll (så länge det är helsynt, i mitt tycke)!
Du har en poäng... fast det finns många som hävdar att bara det bästa är gott nog, och varför bortse från de senaste 22 årens utveckling? För egen del kör jag oftast en gyllene medelväg: håller mig borta från både det billigaste och det dyraste. Såvida det inte är en rejsmaskin, då blir det lite mer kritiskt.
adrian_vg skrev:Biltemaolja får världen att snurra. Det vet väl alla? ;-)
Nu kom jag på det, det var Biltemaolja som ledde till Tyrannosaurarnas undergång... :wink:

Re: Roberts vårrustning

Postat: tis mar 23, 2010 14:33
av adrian_vg
tersan skrev:Du har en poäng... fast det finns många som hävdar att bara det bästa är gott nog, och varför bortse från de senaste 22 årens utveckling? För egen del kör jag oftast en gyllene medelväg: håller mig borta från både det billigaste och det dyraste. Såvida det inte är en rejsmaskin, då blir det lite mer kritiskt.
Jag tycker 500kr eller mer för fyra liter mc-olja är kriminellt dyrt och oförsvarbart. Körde hela förra sommaren på Biltemas helsynt, både lite rejs på kortbana och pendling utan problem.

tersan skrev:Nu kom jag på det, det var Biltemaolja som ledde till Tyrannosaurarnas undergång... :wink:
:claugh

Postat: tis mar 23, 2010 15:36
av Mister
tersan skrev: Kostnaden för filter och stift är rätt låg, så varför inte byta? Å andra sidan så... om stiften ser ok ut så räcker en rengöring och justering, och ett måttligt igensatt luftfilter går alldeles utmärkt att suga/blåsa rent igen.
Köpte hos lokala handlarn och NGK-stiften var ingen billig historia (eller om jag är snål kanske... :) ).

Ang. olj så vägrar jag Castrol GPS pga jag har råkat ut för kopplingsslir av denna på en yamma en gång i tiden....spädde jag på oljebrasan nu :lol:

Själv så ska jag själv byta alla vätskor på min viffer, vilket är behövligt. Bromsolja är något jag brukar vara petig med att den är fräsch för att undvika "fading".

Postat: tis mar 23, 2010 15:45
av adrian_vg
Mister skrev:Köpte hos lokala handlarn och NGK-stiften var ingen billig historia (eller om jag är snål kanske... :) ).
Köpte du Iridiumstiften? 150-200kr stycket...! :shock:

Mister skrev:Ang. olj så vägrar jag Castrol GPS pga jag har råkat ut för kopplingsslir av denna på en yamma en gång i tiden....spädde jag på oljebrasan nu :lol:
Lite grann. ;-) Är du säker på att det var oljan som var boven?

Mister skrev:Själv så ska jag själv byta alla vätskor på min viffer, vilket är behövligt. Bromsolja är något jag brukar vara petig med att den är fräsch för att undvika "fading".
I år ska jag ta mig själv i kragen och byta kylvätskan och spola och hela den proceduren. Så fort snön försvinner... :roll:

Bromsvätskan, fram och bak, fick jag bytt förra hösten på Race Repairs. De bytte också kopplingsvätskan. Blev inte så dyrt, ca 400kr inkl material. Väl värt att slippa slabba själv.

Postat: tis mar 23, 2010 16:27
av Mister
adrian_vg skrev:
Mister skrev:Köpte hos lokala handlarn och NGK-stiften var ingen billig historia (eller om jag är snål kanske... :) ).
Köpte du Iridiumstiften? 150-200kr stycket...! :shock:

Mister skrev:Ang. olj så vägrar jag Castrol GPS pga jag har råkat ut för kopplingsslir av denna på en yamma en gång i tiden....spädde jag på oljebrasan nu :lol:
Lite grann. ;-) Är du säker på att det var oljan som var boven?

Mister skrev:Själv så ska jag själv byta alla vätskor på min viffer, vilket är behövligt. Bromsolja är något jag brukar vara petig med att den är fräsch för att undvika "fading".
I år ska jag ta mig själv i kragen och byta kylvätskan och spola och hela den proceduren. Så fort snön försvinner... :roll:

Bromsvätskan, fram och bak, fick jag bytt förra hösten på Race Repairs. De bytte också kopplingsvätskan. Blev inte så dyrt, ca 400kr inkl material. Väl värt att slippa slabba själv.
Stift 139 pix styck x 4 vanliga har jag för mig.. (handlade massa annat, så det tror jag)

Kopplingslir, jupp, så säker jag kan bli, var på väg att utföra ett kopplingsbyte men tips ang GPS olja kan förorsaka kopplingslir så var det ett "longshot" att byta. Bytte till annan olja och körde två säsonger till innan den såldes utan mer problem.

Sen är jag fellärd och för gammal för att bli omlärd till att kalla bromsolja för något annat än för bromsolja :wink: :lol: