Sida 1 av 1

Min 88'a poffar vid start (PROBLEM LÖST)

Postat: sön mar 21, 2010 13:14
av Robert
Efter att ha haft min pärla i frostfritt garage över vintern har jag börjat starta upp henne under helgerna. Hittils har jag varit tvungen att ta elhjälp från bilen för att få igång motorn varje gång.

Nu senaste gången tänkte jag att det skulle nog gå med egna batteriet. det är då det slog mig. med de egna batteriet "poffar" eller "smäller" den när den försöker starta. detta händer inte när bilen hjälper till.

Kan det vara batteriet som har "omkommit" under vintern?

Min mc har alltid innan startat inom första sekunden i alla väder men nu efter denna vintern så är den inte riktigt "på hugget". Vad säger ni? Batteribyte? Tändstiftsbyte?

Postat: sön mar 21, 2010 15:36
av Donner
Kan ju vara så att det är lite låg spänning i ditt batteri. Har du testat att ladda upp det ordentligt och kolla syranivån, om det inte är ett gelbatteri?

Postat: sön mar 21, 2010 16:43
av jeppes
Byt batteri. Skitstålar + man vet att det e schysst!

Re: Min 88'a poffar vid start

Postat: sön mar 21, 2010 20:03
av adrian_vg
Robert skrev:Nu senaste gången tänkte jag att det skulle nog gå med egna batteriet. det är då det slog mig. med de egna batteriet "poffar" eller "smäller" den när den försöker starta. detta händer inte när bilen hjälper till.
Låter det "klick, klick, klick, klick, klick," när du trycker in startknappen och bara har vifferns egna batteri att starta med?

Isf är batteriet slut, alt det behöver laddning. Som Jeppes säger, köp nytt, eller ladda. Rekommenderar Biltema. Startbatterier är slit- och slängvara, och ingen idé att köpa dyra märkesbatterier.

Postat: sön mar 21, 2010 20:11
av Robert
Tack för tipsen. Jag provade bara mc bateri och sedan bara bilbatteri, kall motor bägge gångerna och den startar direkt med bilbatteri. Det är batteriet.

Jag laddar nu det befintliga och fyllt på med batterivatten, det var en bit under minimum. Biltema har inte batterier till VFR-88 :cry: . Kan man ta ett för en VFR -90?

VFR 750 F 90-98 SMF-batteri 339,00 kr
VFR 750 F 90-98 GEL-batteri 449,00 kr

Postat: sön mar 21, 2010 20:33
av adrian_vg
Robert skrev:Tack för tipsen. Jag provade bara mc bateri och sedan bara bilbatteri, kall motor bägge gångerna och den startar direkt med bilbatteri. Det är batteriet.

Jag laddar nu det befintliga och fyllt på med batterivatten, det var en bit under minimum. Biltema har inte batterier till VFR-88 :cry: . Kan man ta ett för en VFR -90?

VFR 750 F 90-98 SMF-batteri 339,00 kr
VFR 750 F 90-98 GEL-batteri 449,00 kr
Du får kolla måtten på ditt befintliga batteri!

Lite sökning på Lelles och korsreferens till deras katalog ger detta:

Yuasas beteckning: YB12A-B

Mått (L x B x H/mm): 136 x 82 x 162

Jämför de måtten med batterierna de erbjuder för VFR 90-98!

HTH.

Re: Min 88'a poffar vid start

Postat: mån mar 22, 2010 00:08
av Tyrannosaurus
Robert skrev:Nu senaste gången tänkte jag att det skulle nog gå med egna batteriet. det är då det slog mig. med de egna batteriet "poffar" eller "smäller" den när den försöker starta. detta händer inte när bilen hjälper till.

Kan det vara batteriet som har "omkommit" under vintern?
Ja. Att det poffar och smäller beror på att när du drar runt starten så räcker inte strömen till tändningen, du fyller då rören med soppa och sen får du en gnista rätt som det är, ofta precis när du släpper knappen om någon cylinder är i tändläge.

Prova att ladda fullt. Håller det laddning så var glad, håller det inte köp ett nytt. Det är förbrukningsdelar.

Postat: mån mar 22, 2010 20:11
av Robert
Toppade upp med vatten och laddade fullt under 48 timmar. Monterade batteriet och vrooom... :D startade direkt med kall motor.

Då vet vi det. Kall motor, dåligt batteri = POFF !

Tack för hjälpen :)

Postat: mån mar 22, 2010 21:38
av Tyrannosaurus
Robert skrev:Då vet vi det. Kall motor, dåligt batteri = POFF !
Det blir *POFF* även med varm motor om batteriet är så dåligt att den inte orkar tända riktigt.

Skrämde slag på en morsa + barn på torget i Enköping på det sättet en gång.

"njö-njö-njö-njö-njö... KABOOOM!" och bakom hojen var det svart regn av sotflagor :lol:

Postat: tis mar 23, 2010 09:05
av adrian_vg
Robert skrev:Toppade upp med vatten och laddade fullt under 48 timmar. Monterade batteriet och vrooom... :D startade direkt med kall motor.

Då vet vi det. Kall motor, dåligt batteri = POFF !

Tack för hjälpen :)
Ingen orsak, en lärdom mer att ta med sig i livet. ;-)
Tyrannosaurus skrev:"njö-njö-njö-njö-njö... KABOOOM!" och bakom hojen var det svart regn av sotflagor :lol:
Lustigt att du skulle nämna det. Det var en deltagare på en BKK-körning som hade små svarta prickar på hela fronten och motorn och både instruktörer och deltagare kollade som sjutton var "oljan" läckte från, då prickarna var smetiga och kladdiga. Vi höll på ett tag. Sen var det dags att köra ut på banan igen, varvid killen framför startade sin båge; FLOFF! Rakt på killens båge bakom. Problem löst. Det var sot från motorn... :roll: :lol: