Sida 1 av 2
Startproblem VFR800-98
Postat: ons mar 17, 2010 07:35
av PerJohan
Har varit ute på två kortare turer och igår tog jag hojen till jobbet (ynka 4 km). Men så igår tränade jag efter jobbet (körde hojen i stort sett runt jobbet och parkerade framför gymmet, ca 400 meter långt bort) och när jag sen hade tränat och skulle åka hem så lät det som den inte gick på alla cylindrar de ca 10 sek som den gick, sen dog den. Sen dess har det inte gått att få igång på den..
Har haft den inne på jobbet hela natten ifall det var någon ispropp, men den är fortfarande nu på morgonen lika död när jag ska starta den.. Startmotorn drar runt, men den gör inga tecken på att tända alls...

Så nu blir det väl till att lämna in och se vad som hänt, jag är ju helt grön på att meka och därmed chanslös på att ens ha en aning om vad man ska börja med att kolla.. Är det någon som kan ha någon idé om vad det kan tänkas vara?
Men jag har iaf tagit premiärturen, och det var riktigt riktigt gott att få köra igen!

Postat: ons mar 17, 2010 07:59
av tersan
PerJohan skrev:Har varit ute på två kortare turer och igår tog jag hojen till jobbet (ynka 4 km). Men så igår tränade jag efter jobbet (körde hojen i stort sett runt jobbet och parkerade framför gymmet, ca 400 meter långt bort) och när jag sen hade tränat och skulle åka hem så lät det som den inte gick på alla cylindrar de ca 10 sek som den gick, sen dog den. Sen dess har det inte gått att få igång på den..
Har haft den inne på jobbet hela natten ifall det var någon ispropp, men den är fortfarande nu på morgonen lika död när jag ska starta den.. Startmotorn drar runt, men den gör inga tecken på att tända alls...

Så nu blir det väl till att lämna in och se vad som hänt, jag är ju helt grön på att meka och därmed chanslös på att ens ha en aning om vad man ska börja med att kolla.. Är det någon som kan ha någon idé om vad det kan tänkas vara?
Men jag har iaf tagit premiärturen, och det var riktigt riktigt gott att få köra igen!

Nåt bränslerelaterat kanske? Du har kollat i tanken (ja, det är ganska uppenbart, men du anar inte hur många som missat det... inklusive undertecknad)? Alla säkringar till pump etc?
Postat: ons mar 17, 2010 08:25
av PerJohan
tersan skrev:
Nåt bränslerelaterat kanske? Du har kollat i tanken (ja, det är ganska uppenbart, men du anar inte hur många som missat det... inklusive undertecknad)? Alla säkringar till pump etc?
Hehe, jo, tanken är full iallafall. Jag ahr faktiskt inte kollat något ännu, inte hunnit med det. Tyckte dock att det luktade väldigt mycket bensin när jag malt en stund, så jag tror inte att det borde vara något med soppapumpen, fast det är ju inte omöjligt det heller. Får kika säkringarna under förmiddagen mellan mötena.. *s*
Ber om ursäkt om jag kommer och snor tråden, det var ju egentligen inte min mening..

Postat: ons mar 17, 2010 08:39
av tersan
PerJohan skrev:tersan skrev:
Nåt bränslerelaterat kanske? Du har kollat i tanken (ja, det är ganska uppenbart, men du anar inte hur många som missat det... inklusive undertecknad)? Alla säkringar till pump etc?
Hehe, jo, tanken är full iallafall. Jag ahr faktiskt inte kollat något ännu, inte hunnit med det. Tyckte dock att det luktade väldigt mycket bensin när jag malt en stund, så jag tror inte att det borde vara något med soppapumpen, fast det är ju inte omöjligt det heller. Får kika säkringarna under förmiddagen mellan mötena.. *s*
Ber om ursäkt om jag kommer och snor tråden, det var ju egentligen inte min mening..

Vi måste ju hålla moderatorerna i arbete, de älskar att splitta trådar...
Luktar det bensin så får vi titta på tändningen. Dödarknappen kanske har lagt av? Har du använt den?
Postat: ons mar 17, 2010 08:47
av adrian_vg
PerJohan skrev:Hehe, jo, tanken är full iallafall. Jag ahr faktiskt inte kollat något ännu, inte hunnit med det. Tyckte dock att det luktade väldigt mycket bensin när jag malt en stund, så jag tror inte att det borde vara något med soppapumpen, fast det är ju inte omöjligt det heller. Får kika säkringarna under förmiddagen mellan mötena.. *s*
Om det luktar bensin borde det vara ett tecken på att bensinen kommer fram till insprutarna och cylindrarna och vidare ut i avgasröret.
Kolla att alla tändhattarna är på som de ska och även hur tändstiften ser ut. Byt tändstiften om de inte har bytts på länge. I nio fall av tio brukar ett ett byte hjälpa!
tersan skrev:Vi måste ju hålla moderatorerna i arbete, de älskar att splitta trådar...
Vadårå'??

Postat: ons mar 17, 2010 10:44
av PerJohan
tersan skrev:
Vi måste ju hålla moderatorerna i arbete, de älskar att splitta trådar...
Luktar det bensin så får vi titta på tändningen. Dödarknappen kanske har lagt av? Har du använt den?
Hehe.. Tur vi har dem som håller reda på slarvpellar som en själv, som inte gör trådarna ordentligt från början!
Dödarknappen funkar, provat av/på med den och om den inte funkar så ska väl inte ens startmotorn dra runt, eller kan den dra runt i något fall ändå?
adrian_vg skrev:
Om det luktar bensin borde det vara ett tecken på att bensinen kommer fram till insprutarna och cylindrarna och vidare ut i avgasröret.
Kolla att alla tändhattarna är på som de ska och även hur tändstiften ser ut. Byt tändstiften om de inte har bytts på länge. I nio fall av tio brukar ett ett byte hjälpa!
Tändhattar och tändstift känns som en bra grej att kolla ja..
Det skumme tycker jag är att när jag körde det ca 400 metrarna innan jag tränade så gick den som vanligt, för att så timmen senare gå i ca tio sek och då inte på alla cylindrar tyckte jag det lät som, svarade inte ordentligt på gasen, och sedan vara omöjlig att starta.. Men det kanske kan komma så plötsligt med tändstift/hattar...
Postat: ons mar 17, 2010 12:33
av Brother Wolf
Du har väl inte råkat tanka disel
Måste bara fråga, fall i fall.
BW
Postat: ons mar 17, 2010 13:00
av PerJohan
Brother Wolf skrev:Du har väl inte råkat tanka disel
Måste bara fråga, fall i fall.
BW
Hehe, nej, det hoppas jag verkligen inte.. *s* Nädå, kört åtminstone fyra mil på den här tanken, då borde den väl lagt av tidigare??
Blir som sagt att kolla tändstiften, men först ikväll efter jobbet.
Postat: ons mar 17, 2010 13:52
av Tyrannosaurus
Tycker mest att det låter som om något kontaktdon till någon box eller anslutning någonstans har vibbat loss.
Ett vanligt fel är att man under vintern har fibblat med något och sen inte satt tillbaka ordentligt ("det gör jag sen innan jag sätter ihop" = glömt

).
Råkade själv ut för det förra vintern. Primärsladden till ena tändspolen hade gått av. "Det fixar jag sen..." Jajjemen! Ihop med allt, ut med hojen, starta, går på två burkar... (V32,5 Sabre) Va faaan!

Kom först inte ens ihåg att kabeln var av utan trodde att pulsgeneratorn hade gått

. Tur att jag lyfte på tanken och kollade spolarna innan jag började riva
PerJohan skrev:Ber om ursäkt om jag kommer och snor tråden, det var ju egentligen inte min mening..

Vadå ursäkt? Det är ju din tråd, eller har jag missat nåt här?

Postat: ons mar 17, 2010 15:57
av adrian_vg
PerJohan skrev:Tändhattar och tändstift känns som en bra grej att kolla ja..
Det skumme tycker jag är att när jag körde det ca 400 metrarna innan jag tränade så gick den som vanligt, för att så timmen senare gå i ca tio sek och då inte på alla cylindrar tyckte jag det lät som, svarade inte ordentligt på gasen, och sedan vara omöjlig att starta.. Men det kanske kan komma så plötsligt med tändstift/hattar...
Om det nu är tändhattarna som strular så kan det ju hända att en eller flera inte satt på som den skulle från början, med lite vibrationer och omväxlande värme och kyla trillar den av eller försämrar kontakten.
Att tändstift plötsligt slutar funka är ganska vanligt. En kille jag känner som kör en VTR (inte Conseal) skulle tanka. Han hade då kört till macken efter en lång och trevlig tur. Efter att han tankat startade hojen som vanligt och började sen skramla och la sen av helt. En lång tids felsökning senare visade att ett tändstift var avbrutet(!). Byte av det gjorde att VTR:en funkade som den skulle igen. Det kan vara de enklaste sakerna ibland. Sh!t happens...
Kör du mycket på låga varv? Dvs mestadels under ca 5000rpm? Kolvringar och tändstift kan sota igen och i det senare fallet kortslutas. Fråga mig hur jag vet bara...

Postat: ons mar 17, 2010 18:26
av Tyrannosaurus
adrian_vg skrev:PerJohan skrev:Tändhattar och tändstift känns som en bra grej att kolla ja..
Det skumme tycker jag är att när jag körde det ca 400 metrarna innan jag tränade så gick den som vanligt, för att så timmen senare gå i ca tio sek och då inte på alla cylindrar tyckte jag det lät som, svarade inte ordentligt på gasen, och sedan vara omöjlig att starta.. Men det kanske kan komma så plötsligt med tändstift/hattar...
Om det nu är tändhattarna som strular så kan det ju hända att en eller flera inte satt på som den skulle från början, med lite vibrationer och omväxlande värme och kyla trillar den av eller försämrar kontakten.
Att tändstift plötsligt slutar funka är ganska vanligt. En kille jag känner som kör en VTR (inte Conseal) skulle tanka. Han hade då kört till macken efter en lång och trevlig tur. Efter att han tankat startade hojen som vanligt och började sen skramla och la sen av helt. En lång tids felsökning senare visade att ett tändstift var avbrutet(!). Byte av det gjorde att VTR:en funkade som den skulle igen. Det kan vara de enklaste sakerna ibland. Sh!t happens...
Kör du mycket på låga varv? Dvs mestadels under ca 5000rpm? Kolvringar och tändstift kan sota igen och i det senare fallet kortslutas. Fråga mig hur jag vet bara...

Jo men det är inte så troligt att alla fyra lägger av samtidigt.
Twinnar kan ha svårt att gå på en burk, men en fyra klarar att gå på två även om den går illa och troligen inte orkar hålla tomgång.
Så det mest troliga är att det är något centralt som påverkar alla. För skulle en spole lägga av så skulle den fortfarande gå på två. Samma sak där, att båda spolarna läggar av samtidigt är inte så sannolikt.
Eftersom det luktar soppa så bör det inte vara sprutet utan mer troligt något tändningsstrul, anslutning som inte sitter, sladd som har gått av etc.
Skulle det vara boxen så borde den gå över på nödläge och gå ändå, men reducerat.
Svårt att veta, kan t.o.m. vara någon jävel som har stoppat papper i tändhattarna. Det finns personer som ägnar sig åt sånt, det är bara att hoppas på att man kommer på dom. Förr med brytartändning kunde det *kanske* vara kul, men idag kan det kosta en ny CDI-enhet.
Postat: ons mar 17, 2010 19:14
av Göingen
Lossa en tändkabel och stoppa i ett löst tändstift låt metalldelen av stiftet vara i kontakt med jord, tjirra litegrand och se om det gnistrar (kan vara bra att vara två pers). Det låter annars som en ärgad kontakt eller anslutning någonstans.
Lycka till och så håller vi tummarna att det inte blir dyrt.
Postat: ons mar 17, 2010 21:14
av adrian_vg
Tyrannosaurus skrev:Svårt att veta, kan t.o.m. vara någon jävel som har stoppat papper i tändhattarna. Det finns personer som ägnar sig åt sånt, det är bara att hoppas på att man kommer på dom. Förr med brytartändning kunde det *kanske* vara kul, men idag kan det kosta en ny CDI-enhet.
Med tanke på hur svårt det är att komma åt tändstiften alls på våra V4:or, låter det som ett väldigt elaborat "skämt" och nån som isf ägnat det ganska mycket tid.

Postat: tor mar 18, 2010 07:06
av PerJohan
Tyrannosaurus skrev:
PerJohan skrev:Ber om ursäkt om jag kommer och snor tråden, det var ju egentligen inte min mening..

Vadå ursäkt? Det är ju din tråd, eller har jag missat nåt här?

Jag skrev detta i en annan tråd från början, men vips så hade varåa grymma hustomtar (läs moderatorer) splittat tråden och det här blev en helt egen!
Det var faktiskt något så enkelt som att tändstiften behövde göras rent lite verkar det som. Plockade ur samtliga igår och borstade, mätte upp avståndet mellan elektroderna och böjde till de som behövdes. Sen gick den igång finemang. Pratade lite med Björn på Stigefelts och tydligen kan det bli såhär om man kör korta sträckor när det är kallt, då går den på choke hela tiden och tändstiften blir allt kladdigare.. När min sen inte orkade hoppa igång på alla fyra så klarade den inte av att gå på tomgång utan la av, och sen blev den väl supersur eller nåt..
Tack så mycket alla för hjälpen, undrar om detta kan anses som att jag förlorat "oskulden" i mc-meksammanhang?

Har ju bara plockat av hjulen och bytt olja på den innan.. hehe
Postat: tor mar 18, 2010 08:44
av adrian_vg
PerJohan skrev:Det var faktiskt något så enkelt som att tändstiften behövde göras rent lite verkar det som. Plockade ur samtliga igår och borstade, mätte upp avståndet mellan elektroderna och böjde till de som behövdes. Sen gick den igång finemang. Pratade lite med Björn på Stigefelts och tydligen kan det bli såhär om man kör korta sträckor när det är kallt, då går den på choke hela tiden och tändstiften blir allt kladdigare.. När min sen inte orkade hoppa igång på alla fyra så klarade den inte av att gå på tomgång utan la av, och sen blev den väl supersur eller nåt..
Hah! Vad var det jag sa!
Din VFR800 har ingen choke, det har bara förgasarhojar. Däremot har din viffer en tomgångshöjare. Men korta sträckor och försiktig körning kan göra att motorn, tändstiften då främst, sotar igen. En sk "italiensk tune-up" är lösningen på det (Tack Tersan!).
PerJohan skrev:Tack så mycket alla för hjälpen, undrar om detta kan anses som att jag förlorat "oskulden" i mc-meksammanhang?

Har ju bara plockat av hjulen och bytt olja på den innan.. hehe
All måste vi börja nånstans. Personligen tror jag att mek-oskulden förloras första gången man tar av bensintanken och joxar runt under där.
