Sitter kammarna fel?
Postat: sön mar 14, 2010 21:06
Fick för mig att jag skulle kolla ventilspelet på min VFR 92:a, kan ju inte vara så svårt
.
Efter att ha plockat bort allt som går att plocka bort, känns det som, så har jag äntligen fått av ventilkåporna. Nåväl, enligt Haynes-manualen så vrider man motorn medurs tills rätt sträck vid F1T är i linje med urfasningen i öppningen vid veven. Lugnt. Samtidigt ska urfräsningen i kammen vara i linje med kanten på toppen, på höger sida. Där finns ingen urfräsning men på vänster sida finns det! Och den är naturligtvis inte i linje med toppkanten. Det känns som att kammarna sitter bak och fram.
Har någon annan varit med om detta?
Följer jag bara vevmarkeringen så stämmer spelen, men är öppnings- och stängningsrampen lika?
kanske lika bra att ta loss kammarna och vända dem om?

Efter att ha plockat bort allt som går att plocka bort, känns det som, så har jag äntligen fått av ventilkåporna. Nåväl, enligt Haynes-manualen så vrider man motorn medurs tills rätt sträck vid F1T är i linje med urfasningen i öppningen vid veven. Lugnt. Samtidigt ska urfräsningen i kammen vara i linje med kanten på toppen, på höger sida. Där finns ingen urfräsning men på vänster sida finns det! Och den är naturligtvis inte i linje med toppkanten. Det känns som att kammarna sitter bak och fram.
Har någon annan varit med om detta?
Följer jag bara vevmarkeringen så stämmer spelen, men är öppnings- och stängningsrampen lika?
kanske lika bra att ta loss kammarna och vända dem om?