Sida 1 av 1

Sitter kammarna fel?

Postat: sön mar 14, 2010 21:06
av lol
Fick för mig att jag skulle kolla ventilspelet på min VFR 92:a, kan ju inte vara så svårt :roll: .
Efter att ha plockat bort allt som går att plocka bort, känns det som, så har jag äntligen fått av ventilkåporna. Nåväl, enligt Haynes-manualen så vrider man motorn medurs tills rätt sträck vid F1T är i linje med urfasningen i öppningen vid veven. Lugnt. Samtidigt ska urfräsningen i kammen vara i linje med kanten på toppen, på höger sida. Där finns ingen urfräsning men på vänster sida finns det! Och den är naturligtvis inte i linje med toppkanten. Det känns som att kammarna sitter bak och fram.
Har någon annan varit med om detta?
Följer jag bara vevmarkeringen så stämmer spelen, men är öppnings- och stängningsrampen lika?
kanske lika bra att ta loss kammarna och vända dem om?

Postat: sön mar 14, 2010 22:44
av Tomas
Nu tar vi det lite lugnt här :wink: Inte flytta på några några kammar om det har fungerat innan, "if it aint broken..."

Tänk på att kolven i den cylinder där du mäter spelet ska vara i övre dödläge (eller top dead center, TDC på engelska). Så länge du har alignat vid veven och den är i TDC ska det vara rätt.

Lycka till! //Tomas

Postat: mån mar 15, 2010 20:43
av lol
Visst det funkade, och det vill jag att det ska fortsätta göra.
Om nu ramperna ser olika ut för öppning och stängning så finns risken att ventilerna stänger för hårt, de ska ju stängas mjukt. Stänger man för hårt kan ventilstammen :?: gå mitt av. Been there, done that. Orsaken då var ett haveri på en vipparm, gammal cheva 8:a 8) . Det är inte snyggt, resultatet av ett sådant haveri, så jag vill gärna undvika det igen.

Re: Sitter kammarna fel?

Postat: mån mar 15, 2010 20:58
av Tyrannosaurus
Börjar med att säga som Tomas Inte flytta på några några kammar om det har fungerat innan, "if it aint broken..."

Nåt märke där det står F1T har du nog inte, utan det ser troligen ut ungefär så här:

| 1-3 |
F - - T

och

| 2-4 |
F - - T

F är tändmärket och T är TDC-märket som du ska gå efter.
Om du ska vrida medurs eller moturs beror på vilken sida du sitter på. Höger = medurs, vänster = moturs. Hur som helst, om du hör att du drar med dig startmotorn så vrider du åt fel håll.

Vad det gäller utseendet på kammarna så tänk på att cylinderraderna arbetar spegelvänt mot varandra. Du har ju insugen närmast mitten, så om du får för dig att kammarna på den ena cylinderraden arbetar baklänges i förhållande till den andra så stämmer det utmärkt för det ska dom göra.

Vad det gäller kammarnas monteringsmärkningar så... Få se nu, jag är inte helt 100 att det är som på VF, men troligen linar alla markeringar (brukar även finnas markeringar på dreven) på T 1-3. T 2-4 ska isf inte användas när man kollar kamlägena. Men :arrow: kolla det INNAN du tar ur några kammar!!!

[quote="Tomas]Tänk på att kolven i den cylinder där du mäter spelet ska vara i övre dödläge (eller top dead center, TDC på engelska). Så länge du har alignat vid veven och den är i TDC ska det vara rätt.[/quote]
Inte kolven utan kolv-arna (plural), han har 360 graders vev så cylinderparen arbetar parallellt.

Re: Sitter kammarna fel?

Postat: mån mar 15, 2010 21:23
av Tomas
Tyrannosaurus skrev:
Tomas skrev:Tänk på att kolven i den cylinder där du mäter spelet ska vara i övre dödläge (eller top dead center, TDC på engelska). Så länge du har alignat vid veven och den är i TDC ska det vara rätt.
Inte kolven utan kolv-arna (plural), han har 360 graders vev så cylinderparen arbetar parallellt.
ja just det, 360-gradersvev har inte hängt med hela vägen va?

Re: Sitter kammarna fel?

Postat: mån mar 15, 2010 21:31
av lol
Tyrannosaurus skrev: Vad det gäller kammarnas monteringsmärkningar så... Få se nu, jag är inte helt 100 att det är som på VF, men troligen linar alla markeringar (brukar även finnas markeringar på dreven) på T 1-3. T 2-4 ska isf inte användas när man kollar kamlägena. Men :arrow: kolla det INNAN du tar ur några kammar!!!
Kollade Hondas manual, borde jag ha gjort innan :oops: Mycket riktigt, markeringar på dreven. Sprang ut och kollade och det ser bra ut!
Lita alltså inte på allt i alla manualer...