Sida 1 av 2

Justering av framhjul?

Postat: ons mar 03, 2010 22:21
av blacken
Hej. har ett vagt minne av att man ska justera vänster gaffelben på vfr:en vid montering av framhjulet. Någonting med att man ska stoppa in ett bladmått på varje sida av bromsklossarna, och sedan justera benet (vänster) på stickaxeln därefter. Eller minns jag fel??

Postat: ons mar 03, 2010 22:37
av TG
syfte?

Postat: ons mar 03, 2010 22:42
av blacken
Är inte helt säker, det är bara något som ligger och gnager i bakhuvet som ett vagt och väldans diffust minne så att säga. Antagligen för att få bromskivorna att inte spänna på något sätt, eller centrerade eller nå`t..

Postat: ons mar 03, 2010 23:50
av Tyrannosaurus
Det brukar stå något om det i instruktionsboken, men jag har aldrig gjort det och hittills har det funkat bra ändå sen 1976 :wink:

Postat: tor mar 04, 2010 08:30
av adrian_vg
Tyrannosaurus skrev:Det brukar stå något om det i instruktionsboken, men jag har aldrig gjort det och hittills har det funkat bra ändå sen 1976 :wink:
Inte jag heller. Kände inte ens till det.

Har det nåt att göra med spelet mellan bromsbelägg och skiva?

Postat: tor mar 04, 2010 12:27
av Tommy Gsson
Spelet mellan bromsskiva och ok. Gäller både höger och vänster sida.
T.

Postat: tor mar 04, 2010 12:34
av adrian_vg
Tommy Gsson skrev:Spelet mellan bromsskiva och ok. Gäller både höger och vänster sida.
T.
Oken är ju flytande och rör ju på sig en hel del i sidled. Varför är det måttet viktigt isf?

Postat: tor mar 04, 2010 17:06
av blacken
adrian_vg skrev:
Tommy Gsson skrev:Spelet mellan bromsskiva och ok. Gäller både höger och vänster sida.
T.
Oken är ju flytande och rör ju på sig en hel del i sidled. Varför är det måttet viktigt isf?
Precis min tanke också, och att man bara ska göra det på vänster ben. Lite lattjo tyckas det, men man skulle gärna vilja varför..

Postat: tor mar 04, 2010 19:08
av adrian_vg
blacken skrev:Precis min tanke också, och att man bara ska göra det på vänster ben. Lite lattjo tyckas det, men man skulle gärna vilja varför..
Mysko. Vi får vänta och höra vad Gsson eller Tyranosaurus har att komma med som förklaring! ;-)

Postat: tor mar 04, 2010 22:19
av Donner
Benen är ju fjädrande uppåt, så dom bör ju justera sej själv när man monterar hjulaxeln. Det dom menar är kanske om det skiljer mycket mellan benen i längd så att säga så blir fjädringsegenskapen skum, då den ena fjädern (inne i gaffelbenet) är mer ihoptryckt än den andra. Eller tänker jag fel?

Postat: fre mar 05, 2010 01:49
av Tyrannosaurus
adrian_vg skrev:
blacken skrev:Precis min tanke också, och att man bara ska göra det på vänster ben. Lite lattjo tyckas det, men man skulle gärna vilja varför..
Mysko. Vi får vänta och höra vad Gsson eller Tyranosaurus har att komma med som förklaring! ;-)
Jo bromsoken är flytande men "justeringen" ska vad jag förstår vara till för att centrera skivorna i oken när oken är i nolläge på sin flytbussning.

Mening är alltså att man ska kunna justera detta genom att dra lite i ena gaffelbenet, men hur det där funkar i verkligheten har jag ingen aning om för när man drar fast hjulet drar man det ju mot distanser. Så det finns bara ett läge hur det ska sitta annars blir det ju glapp.
Det enda är väl om hjulet har en fastskruvat axel som man fäster med överliggare i benen, då kan det ju faktiskt gå att justera lite.

Jag har iaf aldrig justerat på någon typ av framhjulsmontering. På den nuvarande hojen skruvar man in axeln i motsatta sidans gaffelben tills det tar stopp och drar sen i en låsskruv för axeln. Så där går det inte att justera någonting men det finns ändå ett bladmått för ändamålet i verktygssatsen :roll: :?:

Men som sagt "beats me" och inte bryr jag mig heller. Men det står mycket dumheter i instruktionsboken...
- "Varning! Att köra med sidostödet ute kan vålla kroppskada". Förvisso sant men svaret är "åfan - tell me something I didn't know" :lol:
Man bör ha i åtanke att instruktionsboken är skriven av nybörjare för nybörjare.
- "När knappen B trycks in ljuder signalhornet" :lol:
- "Varning! Bensin är brandfarligt (lys inte med en tändsticka för att kolla nivån i tanken)" :lol:
Osv.
Donner skrev:Benen är ju fjädrande uppåt, så dom bör ju justera sej själv när man monterar hjulaxeln. Det dom menar är kanske om det skiljer mycket mellan benen i längd så att säga så blir fjädringsegenskapen skum, då den ena fjädern (inne i gaffelbenet) är mer ihoptryckt än den andra. Eller tänker jag fel?
Tanken är alltså att man drar benet utåt/inåt inte uppåt/neråt. När hjulet inte är fastskruvat kan det ju flexa någon millimeter.

Postat: fre mar 05, 2010 07:48
av adrian_vg
Tyrannosaurus skrev:Jo bromsoken är flytande men "justeringen" ska vad jag förstår vara till för att centrera skivorna i oken när oken är i nolläge på sin flytbussning.
Det där lät ännu skummare tycker jag! Känner du till vad nolläget antas vara för oket?

Tyrannosaurus skrev:Det enda är väl om hjulet har en fastskruvat axel som man fäster med överliggare i benen, då kan det ju faktiskt gå att justera lite.
Jag har överliggare på Edwins framaxel. Tyckte inte att det gick att justera alls. Antingen sitter axeln rätt, dvs åtdraget och fast, eller inte. Verkar inte finnas några mellanlägen. Iaf inte som jag märkte.

Postat: fre mar 05, 2010 16:23
av Tyrannosaurus
adrian_vg skrev:
Tyrannosaurus skrev:Jo bromsoken är flytande men "justeringen" ska vad jag förstår vara till för att centrera skivorna i oken när oken är i nolläge på sin flytbussning.
Det där lät ännu skummare tycker jag! Känner du till vad nolläget antas vara för oket?
Nolläge är väl när man inte tar i handtaget. Tittar man på oket så rör det sig lite när man drar i bromsen och går tillbaka (till nolläge) när man släpper.
Det där med flytande ok är vanligast på ok som bara har kolvar på ena sidan av skivan (bl.a. Hondas dubbelkolvsok).
adrian_vg skrev:
Tyrannosaurus skrev:Det enda är väl om hjulet har en fastskruvat axel som man fäster med överliggare i benen, då kan det ju faktiskt gå att justera lite.
Jag har överliggare på Edwins framaxel. Tyckte inte att det gick att justera alls. Antingen sitter axeln rätt, dvs åtdraget och fast, eller inte. Verkar inte finnas några mellanlägen. Iaf inte som jag märkte.
Igår när jag skrev kom jag inte på rätt ord "över-nånting"... :oops: Överfall heter det. Men f.ö. så har jag som sagt inte den blekaste... :wink:

"Justering av framhjul" påminner föresten om frågan om flygplan: Var sitter spaken som gör att vingarna går fortare? :wink: :lol: (mest synd om kocken :lol: )
Eller som tanten som skulle beskriva en chopper: "Såna där motorcyklar med långa framhjul" :lol:

Postat: fre mar 05, 2010 17:39
av adrian_vg
Tyrannosaurus skrev:Nolläge är väl när man inte tar i handtaget. Tittar man på oket så rör det sig lite när man drar i bromsen och går tillbaka (till nolläge) när man släpper.
Det där med flytande ok är vanligast på ok som bara har kolvar på ena sidan av skivan (bl.a. Hondas dubbelkolvsok).
Jag måste ändå fila lite på beläggen pga gnissel, ska kolla om ett tag. Får återkomma då.

Postat: fre mar 05, 2010 17:58
av Tommy Gsson
adrian_vg skrev:
Tommy Gsson skrev:Spelet mellan bromsskiva och ok. Gäller både höger och vänster sida.
T.
Oken är ju flytande och rör ju på sig en hel del i sidled. Varför är det måttet viktigt isf?
Det måste vara ett spel emellan för att få rörelsemån på oket, så att inte oket i "ändläge" kan kan trycka skivan åt sidan.
T.