Sida 1 av 1

Re: Lattjo/skumt ljud från motorn

Postat: sön feb 28, 2010 20:23
av blacken
Jag har "problem" med ett skumt ljud i spisen (VFR750-92 och ungefär en 11000 till 12000 mil på mätaren) ett sorts "knock,knock,tock,tock" liknade läte på tomgång som upphör när man drar in kopplingen. Jag plockade bort en eller två tunnland med plast och en djäkla massa skruvar och kom in i rätta delen av "pannrummet".

Allt var friskt och inget var löst eller glappt på ett onormalt sett, men när jag pillar på drivningen till oljepumpen så glappar det i medbringardrivningen i dess anslutning till kopplingskorgen. och det låter väldigt snarlikt som "tock,knock" ljudet. Nu undrar jag ifall det är fler på detta eminenta forum som har liknande upplevelser eller vet om fallet kan vara så att styrpiggarna (eller deras motsvarighet i korgen) på medbringardrevet till oljedrivningen kan slitas upp eller??

Postat: sön feb 28, 2010 21:03
av KLACKEN
Jag har exakt samma ljud på min men vad det beror på vet jag inte.

Postat: mån mar 01, 2010 06:30
av Brother Wolf
Det konstiga är att jag har ett snarlikt ljud på min hoj.
Ligger jag i runt hundra och drar in kopplingen så låter det, dunk, dunk, dunk,
och det känns som om det kommer från väster sida vid insidan av fotpinnen!

Drev, växellåda, hmm...

BW

Re: Lattjo/skumt ljud från motorn

Postat: mån mar 01, 2010 09:51
av adrian_vg
Motorer låter olika när man drar in kopplingen. Inget att oroa sig för. Alla mina bågar har gjort så, fast det var mest uppenbart på BMW R100RS:en som hade torrkoppling.

Generell tumregel:

* Nåt låter skumt = ingen fara.

* Nåt vibrerar (skumt) = ingen fara.

* Nåt vibrerar och låter skumt = kolla!!

Edit: Ventiler och cylindrar kan också plinga lite ibland beroende på oljetjocklek, om motorn är varmkörd eller inte, toleranser osv. Inget att oroa sig för som sagt... Min gör det. :roll:

Postat: mån mar 01, 2010 14:31
av Kaiko
Förmodligen kopplingsskivorna som ligger och skramlar, inget att oroa sig för.
Lyssna på en Ducce med torkoppling.....

Postat: mån mar 01, 2010 21:09
av blacken
Har rivit ned kopplingen (lamellerna) och bytt dom nu, dom gamla var lite sletna men ljudet kvarstår dock inte lika mycket, det försvann när man höjde tomgången lite. Misstänker att det är oljepumpsdrivningen som väsnas när motorvarvet blir för lågt helt enkelt..

Och ,joo jag vet att saker och ting ska skramla lite bara det, att det tar bort det däringa härliga kamdrivningsljudet på tomgång :D

Nåt vibrerar och låter skumt = kolla!!
Har du kört HD någon gång?..

Postat: mån mar 01, 2010 21:36
av adrian_vg
blacken skrev:Har du kört HD någon gång?..
Specialfall! ;-)

Postat: tis mar 02, 2010 00:06
av Tyrannosaurus
blacken skrev:Har rivit ned kopplingen (lamellerna) och bytt dom nu, dom gamla var lite sletna men ljudet kvarstår dock inte lika mycket, det försvann när man höjde tomgången lite. Misstänker att det är oljepumpsdrivningen som väsnas när motorvarvet blir för lågt helt enkelt..

Och ,joo jag vet att saker och ting ska skramla lite bara det, att det tar bort det däringa härliga kamdrivningsljudet på tomgång :D
Det är oftast multilamellerna som låter och lägre tomgång = ojämnare gång = mer skrammel. Det brukar minska när man drar in kopplingen.

Gamla BMW R100 har inget sånt ljud eftersom de har en enkelskivit torrkoppling typ bil. Men i gengäld har dom en massa ventilljud och annat som får dom att låta som tröskverk :wink:

Kamdrivningen på VFR skrammlar föresten inte, den viner :wink:

Postat: tis mar 02, 2010 18:43
av adrian_vg
Tyrannosaurus skrev:Gamla BMW R100 har inget sånt ljud eftersom de har en enkelskivit torrkoppling typ bil. Men i gengäld har dom en massa ventilljud och annat som får dom att låta som tröskverk :wink:
Jodå, det hörs även på gamla bumsar, men inte lika uppenbart som de nyare duccarna!