Sida 1 av 1

Hur startar man bäst en Vfr 750 91a i minusgrader

Postat: tor jan 14, 2010 21:42
av dubbear
Yes som topic lyder så tänkte ja varmköra hojen lite när jag ändå är uppe och byter bromsbelägg.
Men den går startar inte som den ska. och nu har jag säkert gjort den sur.

Hur ska man gå till väga?

Choke? ingen choke ?
Gaspådrag Inget gaspådrag ?

Inget Viktigt inlägg det här precis men ja får så mycket dåliga råd av min far

Postat: tor jan 14, 2010 21:56
av blacken
Stäng av soppakran, Full gas, ingen choke, och nöt tills den startar. Alternativt (långtråkiga sättet) skruva ur stiften (samma procedur), skruva i stiften, på med soppa,starta..

Postat: lör jan 16, 2010 14:15
av adrian_vg
blacken skrev:Stäng av soppakran, Full gas, ingen choke, och nöt tills den startar. Alternativt (långtråkiga sättet) skruva ur stiften (samma procedur), skruva i stiften, på med soppa,starta..
Tilläggas bör att batteriet bör vara välladdat innan man ger sig på sätt 1. Alt har en starthjälpbox till hjälp. ;-)

Postat: tor feb 11, 2010 19:46
av Mister
Fasiken va viffer är svårstartade när det är kallt :evil:

Postat: tor feb 11, 2010 19:52
av adrian_vg
Mister skrev:Fasiken va viffer är svårstartade när det är kallt :evil:
Det gäller min 97:a också... Kanske att den startar lite lättare om man förvärmer förgasarna lite grann med en varmluftspistol...? Alternativt lyfter av bensintanken och blåser varm luft ner på luftfiltret...?
blacken skrev:Stäng av soppakran, Full gas, ingen choke, och nöt tills den startar. Alternativt (långtråkiga sättet) skruva ur stiften (samma procedur), skruva i stiften, på med soppa,starta..
Förresten, om man inte har en soppakran att stänga av besinen med, vad göra då? Fortfarande full gas och ingen choke?

Eller menar du att man bara ska stänga av soppakranen medan man luftar cylindrarna och sen sätter på kranen igen och nöter med fullgas och ingen choke tills den startar?

Postat: fre feb 12, 2010 07:46
av tersan
adrian_vg skrev:
Mister skrev:Fasiken va viffer är svårstartade när det är kallt :evil:
Det gäller min 97:a också... Kanske att den startar lite lättare om man förvärmer förgasarna lite grann med en varmluftspistol...? Alternativt lyfter av bensintanken och blåser varm luft ner på luftfiltret...?
blacken skrev:Stäng av soppakran, Full gas, ingen choke, och nöt tills den startar. Alternativt (långtråkiga sättet) skruva ur stiften (samma procedur), skruva i stiften, på med soppa,starta..
Förresten, om man inte har en soppakran att stänga av besinen med, vad göra då? Fortfarande full gas och ingen choke?

Eller menar du att man bara ska stänga av soppakranen medan man luftar cylindrarna och sen sätter på kranen igen och nöter med fullgas och ingen choke tills den startar?
Om en motor blivit sur vill man gärna stänga av soppatillförseln så gott det går. Finns det soppakran är det enkelt, har man inte det så får man försöka på annat sätt. Dra ur säkringen till pumpen om den är elektrisk t ex. Med en manuell pump kommer det oftast inte så mycket bensin om man bara kör på starten, så vidöppen trottel brukar räcka.

Har tack och lov varit lyckligt förskonad från startbekymmer med VFRen, men många års ägande av mer eller mindre feljusterade bilar har gett mig en del erfarenheter... :roll:

Postat: fre feb 12, 2010 16:22
av adrian_vg
tersan skrev:Om en motor blivit sur vill man gärna stänga av soppatillförseln så gott det går. Finns det soppakran är det enkelt, har man inte det så får man försöka på annat sätt. Dra ur säkringen till pumpen om den är elektrisk t ex. Med en manuell pump kommer det oftast inte så mycket bensin om man bara kör på starten, så vidöppen trottel brukar räcka.
Finns iofs en huvudkran under tanken, men åtkomsten är knölig. Men det är alltså så man ska gå tillväga, full gas, ingen choke och nöta tills den startar. Blir den sur, stäng av kranen (i den mån det går) och göra om proceduren till cyllarna är luftade. Låter lite som när jag ska starta Edwin...

Postat: sön feb 14, 2010 20:11
av Conseal
Låter som när jag ska starta vtr'en .. fast jag har ingen soppakran