StigH skrev:??
Är mittbilden verkligen korrekt?
Inte om den ska läsas i samband med vad som står i tabellen om "continuity" och "no continuity"..
Ska fixa lite bråttomjobb först sen ska jag göra en skiss, i färg, hur man
verkligen mäter..
Så som jag ser det är bild+tabell sammantaget
helt fel.
Nej. Den är rätt för det, den är skriven för.

Läs NOTE: långt upp i dokumentet. Där framgår "Positive grund Ohm meter" for "Negativ ground Ohm meter" results will be opposite".
Hela denna instruktion är lite konstig i sina formulerlingar. De tester som avses må vara rätt att göra. Men beskrivningarna och detaljerna orsakar troligen många många mer problem än nytta.
StigH skrev:
En del "regulatorer" innehåller också en typ av överspänningsskydd när batteriet är fullt, överflödig energi överförs då till värme, därav kylflänsarna och det viktiga i att enheten monteras korrekt, dvs mot kylande yta.
(Känner ännu inte till hur VF/VFR:s regulatorer är uppbyggda, bäst att säga..)
Nej. Regulatorn använder en ganska bra metod att reglera denna typ av generator. Generatorn är en 3-fas permanentmagent typ. Denna typ av generator kan man inte styra magnetiseringen på som på "vanliga" bilgenaratorer.
Det skulle inte gå att dumpa bort all energi som generatorn kunde ge... Då skulle det bli duktigt varmt...
Styrning går ut på att man vid tillräckling spänning ut ur regulatorn går in och kortsluter generatorlindningar. Via thyristorer som sitter parallellet med bottendioderna. De korslutna lidningarna generara då inte spänning på samma vis och generatorn begränsas/regleras. Lindningarna är då kortslutna till nollgenomgång och thyristorerna släpper.
Denna generator/regulator lösning används för att den är enkel och billig.
Kolla på t. ex en gammal snöskoter/mc eller dyligt då har man inte ens någon begränsningskrets. Där har man istället matchat lasten mot lindningen. Så att generatorn går i mättnad vid högre vartal och således inte kan ge lamporna högre späningen / mer energi.
Finns en del som jag skrev för ett bra tag sedan om regulatorn när jag byggde om och testade den gamla.
Har själv haft för ett par år sedan en regulator som hade fel på mätkretsen så att en fas alltid triggade avstänging vid för låg spänning på den fasen. Detta medförde att regulatorn jobbade med begränsad effekt när det övriga kunde jobba.
Detta gick att märka på att vid låg last ex. lyse av så steg spänning om batteriet var ok laddat innan. Men lyse på så räckte inte laddningen och spänningen över batteriet sjunker.
Men när ni monterar en ny se till att den sitter bra fastsatt mot chassiet så att den värme som bli avleds bra. Använd kylpasta eller kylpad. Kall elektronik brinner inte upp. Visst kan den gå sönder ändå men det är ett bra sätt att förbättra sannorlikheten för god livslängd.
/Johan
P.S Nu är det vinterlov från hojen. Mer snö, så man får åka mer snöskoter.