Sida 1 av 1

Mer drag i hojen

Postat: lör dec 12, 2009 09:12
av Enke
Är det någon som kan tipsa mig om hur jag kan få lite mer drag i min kära VFR från -93?

Postat: lör dec 12, 2009 11:17
av TG
-Dynojet
-slipon
-luftfilter

Ett par tips :D

Re: Mer drag i hojen

Postat: lör dec 12, 2009 11:29
av adrian_vg
Enke skrev:Är det någon som kan tipsa mig om hur jag kan få lite mer drag i min kära VFR från -93?
Tegfors tips är generella. Sanningen i mitt tycke är mer att det anses vara svårt att få ut mer effekt ur en viffer, utan att ge sig på den mer aggressivt och montera tex en kompressor.

Vill du ha ut mer effekt, är det kanske mer intressant med en annan motorcykel. VFR är ju byggd för att ge runt 100-110hk. Det blir oftast inte bättre än så.

Även med öppnare filter, dynojet och slipon kan du på sin höjd kanske få ut upp 3-5hk till, mellan tummen och pekfingret. Mindre på en äldre, mer sliten viffer.

Eller skaffa nya 1200:an med runt 170hk, alt behåll din kära 93:a som den är och skatta dig lycklig åt ett mellanregister som är något av en guds gåva till alla vifferister. :D

Re: Mer drag i hojen

Postat: tis dec 15, 2009 11:30
av tersan
Enke skrev:Är det någon som kan tipsa mig om hur jag kan få lite mer drag i min kära VFR från -93?
Vad får det kosta?

Re: Mer drag i hojen

Postat: tor dec 17, 2009 17:52
av Enke
tersan skrev:
Enke skrev:Är det någon som kan tipsa mig om hur jag kan få lite mer drag i min kära VFR från -93?
Vad får det kosta?


Några tusenlappar kan jag nog spendera... bara det blir bättre.... :)

Re: Mer drag i hojen

Postat: fre dec 18, 2009 08:01
av tersan
Enke skrev:
tersan skrev:
Enke skrev:Är det någon som kan tipsa mig om hur jag kan få lite mer drag i min kära VFR från -93?
Vad får det kosta?


Några tusenlappar kan jag nog spendera... bara det blir bättre.... :)
Hmm... definiera "bättre"? :wink:

Den budgeten räcker inte långt, kanske ett begagnat avgassystem eller en omdrevning. Det sistnämnda har några här på forumet testat med gott resultat.

Postat: fre dec 18, 2009 18:38
av Conseal
Dreva upp 2 kugg bak så får du bättre drag men lite lägre toppfart.. och en missvisande hastighetsmätare ;)

Re: Mer drag i hojen

Postat: sön dec 20, 2009 00:31
av Enke
tersan skrev:
Enke skrev:
tersan skrev: Vad får det kosta?


Några tusenlappar kan jag nog spendera... bara det blir bättre.... :)
Hmm... definiera "bättre"? :wink:

Den budgeten räcker inte långt, kanske ett begagnat avgassystem eller en omdrevning. Det sistnämnda har några här på forumet testat med gott resultat.
okok... men hur mycket kostar det då och vad ger det i drag?
Kan betala mer om det krävs men jag vill ju inte lägga upp lika mycket som bågen kostade.

Postat: sön dec 20, 2009 00:33
av Enke
Conseal skrev:Dreva upp 2 kugg bak så får du bättre drag men lite lägre toppfart.. och en missvisande hastighetsmätare ;)
Jo jag har funderat på det... men ska jag bara dreva om bak? inte fram?

Om jag gör det finns det någon mojäng som gör så att mätaren visar hyfsat rätt efter det?

Postat: sön dec 20, 2009 06:32
av Göingen
Enke skrev:
Conseal skrev:Dreva upp 2 kugg bak så får du bättre drag men lite lägre toppfart.. och en missvisande hastighetsmätare ;)
Jo jag har funderat på det... men ska jag bara dreva om bak? inte fram?

Om jag gör det finns det någon mojäng som gör så att mätaren visar hyfsat rätt efter det?
Bikersneed kan förse dig med denna grunka:
http://www.bikersneed.se/SpeedoH/speedo.htm

Mitt råd rent allmänt om du vill att din hoj ska gå bättre är att se till att det som finns monterat redan är rätt injusterat och fräscht. Jag tänker på gasare/sprut, ventiler, tändstift, luftfilter, tändkablar etc.

Vid omdrevning kan man välja bak och/eller fram. En kugg mindre fram ger ungefär sammma effekt som tre fler bak. Vanlig division, t.ex. 45/15 = 42/14, alltså ingen ändring av utväxling.
Viktigt är att se till att kedjan löper som den ska även sen du ändrat på drevdiametern. Detta bör man kolla i utfjädrat och ihopfjädrat läge. Det är inte så kul om kedjan börjar äta på t. ex. svingen eller någon motorkåpa. Vid större förändringar kan kedjan bli för kort eller för lång, justeringen som finns på hojen räcker inte för att kompensera för de förändrade drevdiametrarna.

Lycka till i din jakt på mer pulver, än så länge har jag inte hört någon som tycker de har för mycket :) :)

Postat: sön dec 20, 2009 13:49
av adrian_vg
Enke skrev:Jo jag har funderat på det... men ska jag bara dreva om bak? inte fram?
Bara bak. Drevar du upp fram också hamnar du tillbaka på ruta ett, fast med större drev, typ.

Det brukar vara lättare att hitta bakdrev. Meckar du med framdrevet slår det igenom mer; skillnaderna blir större. Fler tänder bak gör att skillnaderna blir lite mindre och lättare att korrigera, om man vill ha ännu mer eller mindre.

Postat: mån dec 21, 2009 08:11
av Invalido
dreva ner den 1fram o upp 2 bak! sen monterar du en speedohealer!du kommer att märka en j...la skillnad det kan jag lova,
har gjort detta sj :wink:

Postat: mån dec 21, 2009 08:15
av Invalido
adrian_vg skrev:
Enke skrev:Jo jag har funderat på det... men ska jag bara dreva om bak? inte fram?
Bara bak. Drevar du upp fram också hamnar du tillbaka på ruta ett, fast med större drev, typ.

Det brukar vara lättare att hitta bakdrev. Meckar du med framdrevet slår det igenom mer; skillnaderna blir större. Fler tänder bak gör att skillnaderna blir lite mindre och lättare att korrigera, om man vill ha ännu mer eller mindre.
drar du upp den 2 bak o upp 1 fram så blir det ruta ett.
men ner 1 fram o upp 2 bak så lär det ej bli det...
drev finns att få tag i :wink:

15 fram 45 bak

Re: Mer drag i hojen

Postat: ons jan 13, 2010 14:42
av blacken
Enke skrev:Är det någon som kan tipsa mig om hur jag kan få lite mer drag i min kära VFR från -93?
Kam, komp, pill med tändning och mer sås, eller turbo/kompressor. Men dyrt blir det och bökigt/svårt att få allt att lira ihop. Generellt sett om du enbart ska sugtrimma så kan man räkna att 1000:- per häst, kostar det ungefär..